English

محسن احتشام:

صادرات زعفران کشور در نیمه نخست امسال کاهش چشمگیری داشته است

رییس شورای ملی زعفران بیان کرد: از آنجا که قیمت واقعی زعفران صادراتی با قیمت پایه صادراتی گمرک تفاوت زیادی دارد لذا قیمت نمی‌تواند مبنای محاسبه و تحلیل در مقایسه این دو بازه زمانی قرار گیرد.

صادرات زعفران کشور در نیمه نخست امسال کاهش چشمگیری داشته است

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، محسن احتشام رییس شورای ملی زعفران در خبری اعلام کرد: میزان صدور زعفران کشور در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال، از نظر وزنی ۲ درصد و از نظر ارزشی ۶۲ درصد کاهش یافته است.

احتشام در ادامه این خبر افزود: در ۶ ماهه نخست امسال ۹۵ هزار و ۷۰۸ کیلوگرم زعفران به ارزش بیش از ۴۷ میلیون دلار از کشور به مقصد بازار‌های هدف صادر شده است که این میزان در نیمه نخست پارسال ۹۸ هزار و ۲۱۱ کیلوگرم به ارزش بیش از ۷۷ میلیون دلار بوده است.

رییس شورای ملی زعفران همچنین تصریح کرد: ارزش زعفران‌های صادراتی اعلام شده بر اساس قیمت پایه اعلامی گمرکی است، از آنجا که قیمت واقعی زعفران صادراتی با قیمت پایه صادراتی گمرک تفاوت زیادی دارد لذا قیمت نمی‌تواند مبنای محاسبه و تحلیل در مقایسه این دو بازه زمانی قرار گیرد.

وی در ادامه در مورد میزان صادرات زعفران خراسان رضوی تاکید کرد: آمار‌ها نشان می‌دهد که در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ از گمرک خراسان رضوی، ۸۵ هزار و ۷۴۷ کیلوگرم زعفران به ارزش۴۲ میلیون دلار صادر شده که بر این اساس خراسان رضوی ۸۹.۶ درصد از کل صادرات زعفران کشور را به خود اختصاص داده است.

احتشام همچنین متذکر شد: در نیمه اول امسال مقصد زعفران صادراتی ایران ۵۹ کشور بود که در مقایسه با مدت مشابه پارسال که شمار مقاصد صادراتی این محصول ۴۷ کشور بوده است؛ رشدی ۲۵.۵ درصدی رقم خورده است.

رییس شورای ملی زعفران افزود: آمار‌ها نشان می‌دهد که در این بازه زمانی ۵۸ هزار و ۸۸۵ کیلوگرم زعفران در بسته بندی ۳۰ گرم به بالا (عمدتا نیم یا یک کیلوگرمی) صادر شده است که عملا ۶۱.۵ درصد از کل صادرات این محصول را شامل می‌شود.

احتشام در خاتمه تصریح کرد: معنای نسبت مذکور آن است که هنوز بخش عمده‌ای از زعفران کشور در بسته بندی‌های بزرگ صادر می‌شود و در بازار‌های هدف مجدداً در اوزان مورد نیاز مصرف کنندگان نهایی، بسته بندی مجدد شده و با ارزش افزوده چشمگیری فروخته شده و یا در قالب کالای صادراتی لوکس روانه کشور‌های دیگر می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه