English

حجت‌الاسلام میرزاحسین معتمدی‌فر:

مسئولان به حل مشکلات زعفران کاران ورود جدی‌تری داشته باشند

امام جمعه تربت‌جام بیان کرد: قاچاق محصولات کشاورزی در بسیاری از محصولات در حجم‌های بالا باعث شده حق ایران در موارد مختلف ضایع شود.

مسئولان به حل مشکلات زعفران کاران ورود جدی‌تری داشته باشند

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، حجت‌الاسلام میرزاحسین معتمدی‌فر امام جمعه تربت‌جام در سخنانی عنوان کرد: اقتصاد منطقه تربت جام با محصولاتی که نیاز به آب زیادی ندارد، زنده خواهد ماند.

حجت‌الاسلام معتمدی‌فر در ادامه و با اشاره به مشکلات کشاورزان و نبود مدیریت در کشت زعفران این منطقه تاکید کرد: در ساحات مختلف کشاورزی از کاشت، داشت، برداشت، توزیع و حتی صادرات محصلات آن مشکلات عدیده‌ای در کشور وجود دارد.

امام جمعه تربت‌جام همچنین افزود: سال اول که به این شهر آمدم، نخستین مرتبه‌ای بود که زعفران را می‌دیدم؛ در طول زمان با مشکلات این کشاوزران روبه‌رو شدم، متوجه شدم پشت صحنه کشت زعفران بسیار غمبار است.

وی با اشاره به رتبه ایران در برخی محصولات کشاورزی در جهان متذکر شد: قاچاق محصولات کشاورزی در بسیاری از محصولات در حجم‌های بالا باعث شده حق ایران در موارد مختلف ضایع شود و سیر، خرما، زعفران، هندوانه و محصولات دیگر به دلیل بی‌سامانی در بسته‌بندی و عدم کنترل صادرات آسیب‌های فراوانی نصیب کشور کرده است.

امام جمعه تربت‌جام ادامه داد: برخی مشکلات کم آبی و گرمازدگی بر بازدهی زعفران کشور در سال‌های گذشته تاثیر گذاشته و این مشکلات تأثیر خود را می‌گذارد اما این همه تفاوت تولید غیرمنطقی است که شاید برخی به عمد نمی‌خواهند آن طور که شاید و باید این محصول برای کشور ارزآوری داشته باشد.

وی متذکر شد: یکی از مشکلات بزرگ زعفران کشور نبود زنجیره مناسب از کشت تا توزیع و صادرات مربوط به آن است؛ نبود نظارت در تولید و قیمت هم از مشکلات زعفران به‌شمار می‌رود؛ دلال‌ها حاکم قیمت زعفران هستند.

حجت‌الاسلام معتمدی‌فر یادآور شد: به‌روز کردن کشاورزی در محصول زعفران بر کیفیت و میزان تولید آن خواهد افزود. تفاوت قیمت محصولات فرآوری شده به صورت سنتی و مکانیزه بسیار فاحش است و در بعضی موارد به حدود ۲ برابر قیمت می‌رسد.

وی گفت: هر چند بازار کشور با تولید این مقدار زعفران به سرعت اشباع می‌شود اما بازار جهانی منتظر دریافت این زعفران است؛ به شرطی که شرکت‌های صادرکننده در این بخش فعال شود و زحمت تولید این محصول گران را کشاورز ایرانی متحمل می‌شود اما ارزش افزوده آن به مافیای بازار زعفران جهان، یعنی کشورهایی مانند اسپانیا می‌رود.

امام جمعه تربت جام بیان کرد: ارزش افزوده زعفران فقط در بسته‌بندی خوراکی آن نیست بلکه در زمینه‌های دیگری مانند آرایشی، دارویی، صنایع غذایی و مثل آن ارزش افزوده سرشاری نهفته است؛ این مشکل در خرما و دیگر محصولات هم مشاهده می‌شود که باید با کمک مراکز مطالعاتی دانش فنی آن تولید شود.

وی ادامه داد: نخستین گام در این مسیر سیاست‌گذاری در سطح کلان دولتی است؛ کشورهایی مانند ترکیه و هند در قوی شدن صادرات محصولات مختلف سیاست‌هایی را در پیش گرفتند تا محصولات خود را حتی زیر قیمت در اختیار کشورهای دیگر قرار دهند تا بازار جهانی را به دست گیرند.

حجت‌الاسلام معتمدی‌فر اعلام کرد: خرید تضمینی زعفران از کشاورزان به وسیله دولت را از راهکارهای پشتیبانی از تولید این محصول کشاورزی است و خرید حمایتی تنها ۱۰ درصد هزینه‌های یک محصول را پوشش می‌دهد و فقط برای این است که فرد از بین نرود و برای کار در سال بعد زنده باشد و در مورد گندم نیز خرید تضمینی یکی دیگر از مشکلات کشاورزان است و دولت در زمینه خرید تضمینی قیمتی پایین‌تر از قیمت تمام شده برای کشاورز را پرداخت می‌کند.

حجت‌الاسلام معتمدی‌فر در خاتمه خاطرنشان کرد: بهتر است ستاد اجرایی فرامین حضرت امام خمینی(ره) به جای خرید از نمایندگان کلان کشاورزان، به صورت مستقیم با کشاورزان روبه‌رو شود و این محصولات را از آنان دریافت و مبالغ مد نظر را به صورت مستقیم به کشاورزان پرداخت کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه