English

خبرگزاری موج ایلام گزارش می‌دهد؛

رفع مشکل کمبود اتوبوس مقطعی است، مسئولان چاره‌ای بیندیشند

طی روزهای اخیر شاهد رفع مشکل کمبود بلیت اتوبوس برون‌شهری در ایلام هستیم که براساس گزارشات میدانی خبرنگار خبرگزاری موج ایلام این مشکل به‌صورت مقطعی حل شده، اما در صورت بی‌توجهی مسئولان در آینده به یک بحران جدی تبدیل خواهد شد.

رفع مشکل کمبود اتوبوس مقطعی است، مسئولان چاره‌ای بیندیشند
به گزارش خبرگزاری موج ایلام

، کمبود بلیت اتوبوس هر از چند گاهی مردم ایلام را با چالش روبه‌رو می‌کند و وعده ‌های مسئولان برای حل این معضل در حالی ادامه دارد که به‌گفته اتوبوس‌داران بی‌توجهی مسئولان و عدم‌تلاش برای رفع مشکلات، عرصه را برای ادامه فعالیت بر اتوبوس‌داران تنگ کرده است.

از سوی دیگر با توجه به نبود خطوط ریلی در استان و محدودیت پروازهای فرودگاه ایلام، نیاز به تامین ناوگان حمل و نقل برون‌شهری از اهمیت دوچندانی برخوردار است، اما متاسفانه مدت‌هاست متقاضیان بلیت اتوبوس به‌ویژه در ایام پیک سفر با چالش جدی مواجه‌ هستند.

براساس گفته مسئولان و گزارشات میدانی خبرنگار خبرگزاری موج، هم اکنون مردم برای تهیه بلیت با مشکل مواجه نیستند و این مشکل به‌صورت مقطعی برطرف شده، اما نارضایتی اتوبوس‌داران از وضعیت موجود در آینده چالش‌های جدی را به دنبال دارد.

 

ادامه مشکلات مسافران

یکی از مسافران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری موج با بیان اینکه طی روزهای گذشته به‌راحتی توانسته بلیت سفر به تهران را تهیه کند می‌گوید: پس از تعطیلات نوروز تقاضا کاهش یافته و تهیه بلیت به‌راحتی انجام می‌شود، اما در زمان‌های پیک سفر از جمله روزهای جمعه و شنبه، مشکل نبود بلیت همچنان ادامه دارد.

وی اضافه کرد: این روزها مشکل کمبود اتوبوس به صورت مقطعی رفع شده، اما در صورت افزایش تقاضا، مجددا در این زمینه شاهد بروز مشکل خواهیم بود.

 

بی‌رغبتی برای سرمایه‌گذاری در حوزه حمل و نقل

تعدادی از اتوبوس‌داران ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری موج دلیل اصلی کمبود اتوبوس را  نبود رغبت برای سرمایه‌گذاری در حوزه حمل و نقل عنوان کردند.

به‌گفته آن‌ها بالا بودن قیمت اتوبوس از یک سو سبب عدم‌ورود سرمایه‌گذار به این حوزه شده و از سوی دیگر، عدم‌صرفه اقتصادی سبب خروج تعدادی از اتوبوس‌داران از ناوگان حمل‌ونقل مسافری شده که این امر بحران کمبود اتوبوس را تشدید کرده است.

این افراد معتقدند جاده‌های غیراستاندارد سبب استهلاک اتوبوس‌ها شده و هزینه‌های سرسام‌آوری را به اتوبوس‌داران تحمیل می‌کند، اما متاسفانه نه‌تنها هیچ کمکی از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط در این زمینه انجام نمی‌شود، بلکه با وجود هزینه‌های اتوبوس‌داری نرخ بلیت افزایش پیدا نکرده است.

 

بی‌توجهی مسئولان و ادامه مشکلات حوزه حمل و نقل

 براساس گفته اتوبوس‌داران ادامه این وضعیت و بی‌توجهی مسئولان به مطالبات آن‌ها سبب شده برخی از آنها فعالیت در سایر استان‌ها را به فعالیت در استان ایلام ترجیح دهند.

متاسفانه صحبت‌ها و مشکلات اتوبوس‌داران در حالی است که استاندار و مسئولان مربوط طی ماه‌های اخیر تنها به بازدید از ترمینال ایلام اکتفا کرده و تاکنون جلسه‌ای با حضور اتوبوس‌داران به‌منظور شنیدن مشکلات و ارائه راهکار انجام نشده است و تنها به دادن وعده و وعید اکتفا شده و مشکل کمبود بلیت در زمان‌هایی که تقاضا افزایش پیدا می‌کند، همچنان به قوت خود باقی است.

از سوی دیگر هر روزه شاهد تردد اتوبوس‌هایی در مرز مهران هستیم که قطعا می‌توان از این ظرفیت برای انتقال مسافر در زمان پیک سفر استفاده کرد، اما متاسفانه این مهم موردتوجه قرار نمی‌گیرد.

 

سازمان راهداری متولی تامین اتوبوس نیست

قادری‌پور، رئیس اداره مسافر راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری موج اظهار کرد: در گذشته براساس تصمیم‌گیری‌های انجام‌شده کمک‌هایی برای تهیه لاستیک، روغن و... ارائه می‌شد، اما چند سالی است این کمک‌ها ارائه نمی‌شود.

وی با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی نرخ کرایه طی سال گذشته، اضافه کرد: این اقدام برای کمک به سرمایه‌گذاران انجام شد.

وی اضافه کرد: اتوبوس‌هایی که در مرز مهران فعالیت می‌کنند، غیربومی بوده و برای تردد کاروان‌ها در مرز فعالیت می‌کنند.

قادری‌پور با بیان اینکه روزانه ۱۰ تا ۱۵۰ سرویس مسافر جابه‌جا می‌شود، اضافه کرد: سازمان راهداری متولی تامین اتوبوس نیست و تنها نظارت بر شرکت‌ها را بر عهده دارد و ضروری است سازمان صمت رایزنی‌های لازم را برای تامین اتوبوس انجام دهد.

بدون شک صنعت حمل‌ونقل نه‌تنها در استان ایلام، بلکه در سایر مناطق کشور به‌دلیل عدم‌صرفه اقتصادی و بی‌توجهی مسئولان در آینده با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد و ضروری است تنها به رفع این مشکل به‌صورت مقطعی اکتفا نشده و برای رفع بحران‌های پیش‌رو در این حوزه چاره‌اندیشی شود.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه