English

رئیس هیات مدیره و مدیر پاساژ قائم خرم‌آباد:

مسوولین لرستان، کسبه خسارت دیده پاساژ قائم خرم‌آباد را فراموش کرده‌اند

رئیس هیات مدیره و مدیر پاساژ قائم خرم‌آباد، با حضور در دفتر خبرگزاری موج لرستان، از عدم همراهی برخی مسوولین استان در خصوص جبران خسارات حادثه آتش سوزی پاساژ قائم خرم‌آباد انتقاد کرد.

مسوولین لرستان، کسبه خسارت دیده پاساژ قائم خرم‌آباد را فراموش کرده‌اند

به گزارش خبرگزاری موج؛ ماشاالله وحیدی رئیس هیات مدیره و مدیر پاساژ قائم خرم‌ آباد با حضور در دفتر خبرگزاری موج لرستان، گفت: هشتم مهرماه 1395 وقوع آتش سوزی 12 ساعته در پاساژ قائم خرم‌آباد باعث شد تا تعداد 135 واحد از مجموع 138 واحد تجاری این مجموعه دچار حریق شود که در این بین، اکثر واحدها با صددرصد تخریب مواجه شدند.

آتش سوزی پاساژ قائم خرم آباد

وی ادامه داد: در ساعات اولیه حادثه، آیت الله میرعمادی و هوشنگ بازوند استاندار وقت لرستان به محل حادثه آمدند و از مالباختگان و حادثه‌دیدگان دلجویی کردند. پس از آن، جلسات متعددی در فرمانداری خرم‌آباد، پاساژ قائم،  مسجد آراسته و اتاق اصناف مرکز لرستان با حضور نمایندگان مردم خرم آباد در مجلس و سایر مسوولین برگزار شد و آنان با وعده و وعید و مصوبات مختلفی که هیچ یک به نتیجه نرسید سعی کردند تا حال بد کسبه را به احسن الحال تبدیل کنند که دست آخر چنین نشد.

پاساژ قائم

وحیدی افزود: حدود 6 ماه تمام کسبه به دلیل سوختگی کامل پاساژ بیکار شدند و هیچگونه فعالیت تجاری انجام ندادند چون شرایط مطلوبی وجود نداشت. از طرفی وعده‌های اداره دارایی جهت لحاظ کردن برخی معافیت‌ها، شهرداری خرم‌آباد جهت معافیت عوارض کسب و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان جهت برقراری بیمه بیکاری محقق نشد تا پس از یک سال و چند ماه از آن حادثه، کسبه همچنان اندر خم یک کوچه باشند.

مدیر پاساژ قائم خرم‌آباد، تصریح کرد: یکی دیگر از چالش‌های پیش روی کسبه، عدم نصب کنتور برق توسط شرکت توزیع نیروی برق لرستان بود چرا که اعلام کردند «چنانچه کسبه، در دفتر اسناد رسمی تعهد دهند که هیچ شکایتی علیه شرکت برق ندارند، تمامی کنتورهای برق نصب خواهد شد». این اعلام به این خاطر صورت گرفت چون علت اصلی آتش سوزی را اتصال کابل برق عنوان کرده بودند. علی ایحال، زمانی که قرار بود استاندار و هیات همراه از پاساژ بازدید کنند، شرکت برق، شبانه اقدام به نصب کنتورهای واحدهای تجاری کرد و آنجا بود که در زمان حضور استاندار وقت، برق ساختمان برقرار شد.

این مدیر واحد تجاری خسارت دیده پاساژ قائم خرم‌آباد، افزود: در آخرین جلساتی که برای پرونده پاساژ برگزار شد، مصوب شد تا با نظر ستاد تسهیل استان، صندوق کارآفرین امید تسهیلات 30 میلیون تومانی با کارمزد 4 درصد به خسارت دیدگان پرداخت کند که چند تن محدود از کاسبان پاساژ موفق به دریافت تسهیلات شدند و سایرین بنابه دلایل مختلف از دریافت تسهیلات بازماندند و پس از مدتی نیز مشکل اعتبارات بهانه‌ای شد برای عدم پرداخت تسهیلات وعده داده شده.

تسهیلات قرض‌الحسنه به مضاربه تبدیل شد

ماشاالله وحیدی، ادامه داد: پس از آن همه عدم موفقیت، مقرر شد تا از طریق اتاق اصناف مرکز لرستان و معرفی به بانک‌های عامل استان، تسهیلات 50 میلیون تومانی با سود 18 درصد به خسارت دیدگان پرداخت شود که این مهم نیز به سرانجام نرسید و کار به جایی رسید که پیشنهاد دریافت وام مضاربه داده شد که کلیه مالباختگان از دریافت چنین تسهیلاتی خودداری کردند.

حرمت کسبه پاساژ قائم خرم‌آباد شکسته شده است

این تاجر مالباخته، گفت: بسیاری از مالکان و کاسبان پاساژ قائم، نزد بانک‌ها و اشخاص حرمتی داشتند که پس از، از بین رفتن دارایی‌هایشان، برخی خانه‌نشین شدند، برخی فراری شدند و عده‌ای با داشتن همسر و چند فرزند و گاه برخی کاسبان زن سرپرست خانوار، با مشکلات متعدد دست به گریبان شدند که این مشکلات با گذشت یک سال و چند ماه هنوز ادامه دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان حمایت کرد

وحیدی، تصریح کرد: ناکامی‌ها ادامه داشت تا اینکه رضا آریایی مدیرکل مدیریت بحران استان با پیگیری فراوان موفق شد جهت هر واحد صنفی خسارت دیده، مبلغ 6 میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه دریافت کند که  جا دارد از زحمات ایشان تقدیر و تشکر کنم. اگر چه مبلغ تسهیلات ناچیز بود اما با توجه به تعداد واحدهای خسارت دیده، جمع کل تسهیلات رقم قابل توجهی بود چرا که جناب آریایی اعلام کردند که آتش سوزی جزو حوادث غیرمترقبه نیست اما به خاطر رفع مشکلات این اقدام صورت گرفته، البته همین مبلغ باعث شد تا نسبت به بازسازی، بهسازی، نصب تاسیسات و تجهیزات امنیتی نظیر دوربین مدار بسته و سیستم هشدار حریق واحدها اقدام کنیم. لذا به همین جهت از خدمات و زحمات ایشان کمال تشکر را دارم.

ماشاالله وحیدی پاساژ

تسویه حساب کسبه با عمده‌فروشان پایتخت غیرممکن شده

وی، گفت: متاسفانه برخی مشکلات برای افراد غیر قابل درک و لمس نیست، به طور مثال یکی از چالش‌های پیش روی مالکین و کسبه پاساژ در آتش سوخته قائم، بحث تسویه حساب‌های پیشین و دریافت کالا و محصولات جدید مورد نیاز به صورت اقساطی و مرسوم بازار بوده و هست به طوری که عمده‌فروشان پایتخت دیگر حاضر به همکاری با کسبه پاساژ نیستند. از یک سو اخبار منتشره مبنی بر پرداخت مکرر تسهیلات ارزان قیمت با کارمزد 4 درصد و مبالغ بالا که هیچ‌یک محقق نشد باعث شده تا عمده فروشان کشور احساس کنند کسبه تسهیلات را دریافت کرده اما از تسویه حساب گریزانند، از سوی دیگر ما مانده‌ایم با هزاران وعده و وعیدی که هیکدام به مرحله اجرا نرسیده است، به نوعی از اینجا رانده و از آنجا مانده شده‌ایم. نه فروشندگان تهرانی اعتماد به پرداخت اقساطی کالا دارند و نه ما قدرت خرید اجناس به صورت نقدی را داریم. از سوی دیگر، مقرر شد تا به کسبه خسارت دیده به جهت 6 ماه بیکاری، غرفه رایگان در بازارچه‌های نوروزی اهدا شود که این مهم نیز محقق نشد.

بیمه بیکاری، چالشی مضاعف !

مدیر پاساژ قائم خرم‌آباد، تصریح کرد: روزی اعلام کردند که بیمه بیکاری کسانی که بیمه دارند اعم از کارفرما و کارگر پرداخت می‌شود. یکی از کسبه موضوع را پیگیری کرد که در کمال عجب و متاسف نتیجه این شد که کارفرما را مبلغ 9 میلیون تومان جریمه کردند و به کارگر، مبلغ چهار میلیون و 500 هزار تومان پرداخت کردند. پس از آن بود که همه ما از پیگیری موضوع دریافت بیمه بیکاری گریزان و منصرف شدیم.

آرش راشدی

رئیس اتاق اصناف مرکز لرستان دلسوزی کرد

وحیدی، گفت: پس از کش و قوس‌های فراوان، جناب آقای آرش راشدی به یاری کسبه زیان دیده پاساژ قائم آمد و با انجام مکاتبات و برگزاری جلسات مختلف، شرایط را تسهیل کرد اما پس از اتمام جلسات کارشکنی‌‌های سایرین آغاز می‌شد که همین امر باعث افزایش استرس و فشارهای روانی کسبه مالباخته می‌شد. لذا با همه ناکامی‌های پیش آمده، جا دارد که در این مجال، از آقای راشدی رئیس اتاق اصناف مرکز لرستان به خاطر همه تلاش‌ها و کوشش‌های دلسوزانه، تقدیر و تشکر کنم.

مبالغ پرداختی خسارات بیمه‌ای، عادلانه نبود

مدیر پاساژ قائم خرم‌آباد، تشریح کرد: پرداخت خسارات بیمه‌ای واحد‌های حادثه دیده هم ماجرایی است که در این فرصت کوتاه قابل بازگویی و واکاوی نیست اما لازم است عرض کنم که به طور نمونه، دو واحد تجاری من 350 میلیون تومان بیمه آتش سوزی داشت که از کل مجموع خسارت 400 میلیونی، پس از یکسال دوندگی و پیگیری، یک فقره پرداخت خسارت 40 میلیون تومانی و یک فقره 50 میلیون تومانی، جمعاً به مبلغ 90 میلیون تومان دریافت کردم در حالی که طبق نظر کارشناسان، واحدهای تجاری بنده حدود 400 میلیون تومان خسارت دیده بودند اما نتیجه آن شد که انتظار نمی‌رفت.

مسوولین لرستان کسبه پاساژ قائم را فراموش کرده‌اند

وی، در پایان از استاندار لرستان، رئیس کل دادگستری استان، فرماندار خرم‌آباد، نمایندگان مردم خرم‌آباد و دوره چگنی در مجلس شورای اسلامی، دبیر شورای بانک‌های لرستان و سایر مدیران دستگاه‌های مرتبط خواست تا کسبه مالباخته پاساژ قائم خرم‌آباد را فراموش نکنند و نسبت به رفع موانع و مشکلات پیش روی آنان گام بردارند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه