English

آئین افتتاح ۱۰۲ پروژه محیط زیستی کشور آغاز شد/ کلنگ هیچ طرح توسعه‌ای بدون مجوز محیط زیست به زمین نمی خورد

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه در دولت سیزدهم کلنگ هیچ طرح توسعه‌ای بدون مجوز محیط زیست به زمین نمیخورد گفت: در بحث آلایندگی‌ها، محیط‌زیست نیاز به داده‌های مستند دارد.

آئین افتتاح 102 پروژه محیط زیستی کشور آغاز شد/ کلنگ هیچ طرح توسعه‌ای بدون مجوز محیط زیست به زمین نمی خورد

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست در مراسم بهره برداری از 102پروژه زیست محیطی نوزده استان به صورت آنلاین در بندرعباس، اظهار داشت: هرمزگان با داشتن شرایط استراتژیکی خاص و ویژه به عنوان یکی از قطب های مهم فعالیت های اقتصادی کشور محسوب می شود.

سلاجقه با اشاره به اینکه هرمزگان علاوه برداشتن سواحل طولانی و جزایر متعدد، از صنایع بزرگی مانند پالایشگاه نفت، نیروگاه بندرعباس و غیره برخوردار است اذعان داشت: محیط زیست به مسئله درجه یک در جهان تبدیل شده است.

وی ابرازداشت: باتوجه به اینکه در کشورما گونه و تنوع زیست محیطی مختلفی وجود دارد، اما ایران در رابطه با مسائل زیست محیطی با چالش هایی مواجه است و می‌طلبد که دولت‌مردان توجه ویژه‌ای به این مسئله مهم داشته باشند. 

معاون رئیس جمهور با اشاره به آثار بلندمدت مسائل زیست محیطی، خاطرنشان کردند: تجربه‌های کشورهای مختلف نشان می دهد بسیاری از مشکلات محیط زیستی قابل پیشگیری و دارای راه حل هستند. 

محیط‌زیست2

وی عنوان کرد: درحال حاضر عملکرد دستگاه‌ها در زمینه اجرای سیاست های ابلاغی محیطی زیستی مقام معظم رهبری احصا شده و در آبان‌ماه سال‌جاری همزمان با سالروز ابلاغ فرمان 15ماده‌ای طی مراسمی دستگاه برتر تقدیر خواهند شد. 

سلاجقه با اشاره به تاکیدات محیط زیستی دولت سیزدهم برگرفته از تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه، محیط زیست مسئله اول کشور است گفت: مساله محیط زیست، مسئله تزیینی و خیالی نیست و رهبر انقلاب هم بر این موضوع تاکید کرده‌اند.

وی در ادامه با بیان اینکه در دولت سیزدهم کلنگ هیچ طرح توسعه‌ای بدون مجوز محیط زیست به زمین نمیخورد تصریح کرد: امروز محیط‌ زیست در جهان ناپایدار است و به همین اساس به دنبال کلید‌واژه‌هایی چون حفظ محیط‌ زیست است، برخی الزامات را برای کشوری چون ایران تحمیل می‌کند اما ما هم به دنبال تولید کلیدواژه‌هایی برای دنیا هستیم.

رئیس سازمان محیط زیست ابراز داشت: قرارنیست همیشه دنیا برای ما سیاست تعریف کند، دین ما در بحث محیط‌ زیست بسیار پیشرفته است بنابراین ما می‌توانیم برای کشورهای دیگر خط‌کشی‌هایی منطبق بر واقعیت‌ها تعریف کنیم.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در بحث پایش های محیط زیستی ابراز داشت: افزایش 130درصدی پایش منابع زیست محیطی کشور، از طریق آزمایشگاهای معتمد فعال کشور به 320آزمایشگاه، افزایش پایش خوداظهاری صنایع به 43هزار مورد، افزایش صنایع سیستم آنلاین به 540صنعت، هوشمند سازی و پایش و حفاظت از زیست بوم های تحت مدیریت در 460هزار هکتار از اراضی تحت مدیریت و افزایش تعداد ایستگاه های پایش زیست بوم های دریایی به 43 ایستگاه از جمله موفقیت های است که در حوزه پایش های محیط زیستی اتفاق افتاده است. 

سلاجقه گفت: پساب‌ها در کشور ما تبدیل به یک فرهنگ شده تا به عنوان آلاینده‌ها مطرح نشوند و دوباره استفاده شوند، آب به عنوان یک کالای اساسی شناخته و نقش خودش را در توسعه ایفا می‌کند. 

وی با اشاره به اینکه در بحث آلایندگی‌ها، محیط‌زیست نیاز به داده‌های مستند دارد، اظهار داشت: افتتاح مراکز پایش آلودگی موجب می‌شود بتوانیم آلایندگی‌ها را پهنه‌بندی کنیم و عوارض آلایندگی را برای رفع عارضه استفاده کنیم تا آلایندگی از بین برود.

محیط‌زیست

معاون رئیس جمهور ضمن بیان اینکه پیامدهای سلامت روان ناشی از تغییرات اقلیمی سرسام‌آور است، گفت: سازمان محیط‌ زیست لایحه تغییر اقلیم را تدوین کرده تا تمام ظرفیت‌های کشور را برای مقابله با تغییر اقلیم بسیج کند، این لایحه درحال ارائه شدن به دولت است و اگر ابلاغ شود دستگاه‌های اجرایی مکلف هستید در راستای سازگاری به محیط‌زیست به وظایف خود عمل کنند.

وی با اشاره به شعار هفته محیط زیست امسال مبنی بر« نهضت ملی کاهش آلودگی پلاستیکی» یادآور شد: سالانه 185هزارتن پلاستیک در کشور تولید می شود و در بخش های مختلف صنعتی و خدماتی مورد استفاده قرار می گیرد.

سلاجقه در پایان افزود: آئین نامه کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی در کشور آبان ماه 1401 ابلاغ شده که اتفاق بزرگی است.

گفتنی است بازدید از جزیره هرمز و پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس از برنامه های معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست در سفر به هرمزگان است.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه