English

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای سیستان و بلوچستان:

۱۲ درصد کل آموزش های فنی و حرفه ای در ۱۰ ماهه امسال در محیط کار واقعی بوده است

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه ۱۲ درصد کل آموزش های فنی و حرفه ای در ۱۰ ماهه امسال در محیط کار واقعی بوده است، تصریح کرد: در بررسی عملکرد کل آموزش فنی و حرفه ای نیز بیشترین آموزش به ترتیب در صنعت خودرو، فناوری اطلاعات، صنایع دستی و سنتی، تاسیسات و برق می باشد.

 ۱۲ درصد کل آموزش های فنی و حرفه ای در ۱۰ ماهه امسال در محیط کار واقعی بوده است

به گزارش خبرگزاری موج سیستان و بلوچستان، جلیل شهریاری، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای سیستان و بلوچستان در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: در آموزش فنی و حرفه ای چند گروه هدف داریم؛ ما برای سربازان وظیفه، زندانیان و در سکونت های غیررسمی ارائه آموزش داریم و در مراکز آموزشی، کارگاه های ثابت برای حوزه اصناف، صنعت، دانشگاه ها، عشایر و آسیب دیدگان اجتماعی است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان در تبیین عملکرد ۱۰ ماهه این ادره کل گفت: امسال ۲۳ هزار نفر را آموزش دادیم که از این تعداد ۸ هزار نفر زن و بقیه مرد هستند؛ عملکرد ۱۰ ماهه ما نشان می دهد که ما نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد رشد عملکرد داشتیم از بعد نفر دوره و از نفر ساعت ۴۵ درصد داشتیم.

وی افزود: امسال به ۴۲ گروه آموزشی وارد شدیم و ۴۱۷ استاندارد آموزشی در خوشه های مختلف صنعت، خدمات، فرهنگ و هنر و کشاورزی. ما در حوزه های آموزش هایمان، روش ها و رویه های مختلفی داریم که یکی از آنها همین محیط کار واقعی است.

شهریاری تصریح کرد: ما برای اینکه بتوانیم پاسخگوی نیاز آموزشی به جامعه بزرگتری از جامعه جوانانی که مراجعه می کنند به این نتیجه رسیدیم که از بدنه جامعه، بازار و صنعت استفاده کنیم تا به ما در جریان آموزش کمک کند.

وی بیان داد: برای حوزه اصناف و صنایع مجوز صادر می کنیم و با صدور این مجوز، فرد، تحت بیمه های مسئولیت مدنی فنی و حرفه ای قرار می گیرد و مبرا می شود از قوانینی که ممکن است از طرف بیمه اجتماعی و  وزارت اداره کار، شخص را درگیر کند. به همین دلیلی یک حاشیه امنی برایشان ایجاد می شود که موجب می شود دیگر صاحبان صنف به اقوام و خویشاوندان فکر نکنند.

وی ادامه داد: این حاشیه امن سبب می شود صاحبان صنف به بقیه هم اجازه بدهند که در آن صنف بیایند و  آموزش ببینند و کمک دست کارفرما هم باشند. ما تاکنون از این بعد به ۴۴۶ محیط کار واقعی در حوزه صنایع و اصناف یا به عبارتی در سطح استان برای ۴۴۶ واحد صنفی و صنعتی مجوز صادر شده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان گفت: در این صدور مجوزها تا کنون ۲۹۹۸ نفر آموزش دیدند یعنی بدون صرف هزینه ۲۹۹۸ نفر در تعامل با بازار آموزش دیدند و معمولا بالای ۹۰ درصد افراد وارد شغل می شوند.

وی اظهار داشت: ما ۵۴۰ محیط کار واقعی در پادگان ها مجوز صادر کردیم در راستای توانمندسازی افرادی که سرباز وظیفه هستند و بعد از پایان خدمت به شغل نیاز دارند؛ این افراد در طول دوره سربازی در محیط کار واقعی در داخل پادگان کار یاد میگیرند.

شهریاری گفت: همچنین به ۶۵ محیط کار واقعی در زندان ها مجوز صادر شده است؛ مشاغلی که در زندان ها است مثل آشپزی، رشته های تاسیساتی فنی عملا توسط زندانیان کار و اداره می شود و آنجا آموزش می بینند.

وی با بیان اینکه مجموع مجوزهای صادر شده ما به محیط کار واقعی در حوزه پادگان ها، زندانیان و اصناف و صنایع، ۱۰۵۱ نفر هستند بیان داشت: بیشترین آموزش ما در محیط کار واقعی در حوزه صنایع خودرو است که ۷۶۴ نفر آموزش دیدند، رتبه دوم صنایع دستی و سنتی است با آموزش ۶۹۱ نفر، رتبه سوم صنایع چوب با ۲۹۵ کارآموز می باشد و رتبه های چهارم و پنجم مربوط به تاسیسات و برق است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۱۲ درصد کل آموزش های فنی و حرفه ای در ۱۰ ماهه امسال در محیط کار واقعی بوده است تصریح کرد: در بررسی عملکرد کل آموزش فنی و حرفه ای نیز بیشترین آموزش به ترتیب در صنعت خودرو، فناوری اطلاعات، صنایع دستی و سنتی، تاسیسات و برق می باشد.

وی افزود: در حوزه صنعت ساختمان از جمع کل آموزش هایی که دادیم ۴۹۹۸ نفر در رشته های مختلفی که به نوعی با صنعت ساختمان مرتبط است آموزش دیدند. مانند رشته برق، لوله کشی، کاشی کاری، نصب و تعمیر اسپیلت و پکیج، کابینت سازی و غیره.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان با بیان اینکه امسال ۹۲۷ نفر فقط در حوزه لوله کشی گاز خانگی و تجاری آموزش دیدند، اظهار داشت: برای اینکه گروه هدف ما به آموزش ها تشویق و ترغیب بشوند با هماهنگی و همکاری اداره کل تعاونی، کار و رفاه اجتماعی و حمایت های استانداری تاکنون توانستیم ۳۴۲ نفر را برای دریافت تسهیلات اشتغالزایی تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان از محل جز ۲ بند ب تبصره ۱۶ معرفی کنیم.

وی ادامه داد: سهمیه ما ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات بود که سقف سهمیه ما پر شده و بیشتر هم تلاش کردیم این افراد را از بین کسانی که آموزش فنی می بینند معرفی کنیم تا از این وام ها استفاده کنند. که به تفکیک شهرستان: ۱۶۵ نفر از زاهدان، ۵۶ نفر از خاش، ۳۳ نفر ایرانشهر، ۲۸ نفر زابل، ۱۹ نفر زهک، ۱۵ نفر چابهار، ۱۴ نفر تفتان و ۱۲ نفر از سراوان معرفی شده است. این افراد در ۳ فاز معرفی شدند و تاکنون ۱۵۸ نفر از فاز اول به بانک ها معرفی شدند.

شهریاری افزود: ما در راستای توسعه آموزش ها به سمت ارتقای فنی، علمی و تخصصی، در مرکز یک شهید سلیمانی زاهدان جهت رفع وابستگی به آموزش های خارج از استان در حوزه خودروهای سبک(خودروهای جدید چینی، کره ای و اروپایی) اتفاق خوبی افتاده که نتیجه بسیاری از کارها است. و حاصل آن آموزش ۵ تعمیرکار سراوانی بود که طی ۳ ماه این آموزش ها را دیده و سپس در شهر خود مشغول به کار شدند.

وی یادآور شد: همچنین در راستای خوداتکایی استان در زمینه آموزش های تخصصی، امسال ۴ وبینار در بستر فضای مجازی پیش بینی شده که ۲ مورد آن مخصوص خودرو است، همچنین امسال ۳ تا استارتاپ در استان برگزار کردیم و استارتاپ های ما در زمینه مشاغل خدمات فنی بوده و در سطح کشوری خاص است.

این مقام مسئول عنوان داشت: عملکرد امسال ما نسبت به میزان تعهد، ۶ درصد رشد داشته است. همچنین در ایجاد اشتغال (خوداشتغالی در قالب آموزشگاه های آزاد) تعهد ما ۳۴ مورد و عملکرد ما ۵۰ مورد بوده که گویای رشد ۴۷ درصدی می باشد.

شهریاری با بیان اینکه در بحث صدور مجوزهای جوارکارگاهی و بین کارگاهی ۷ مجوز تاکنون صادر شده است گفت: ۱۸ بهمن ماه مجوز جوارکارگاهی صنعت پتروشیمی نگین مکران را طی برنامه ای در چابهار صادر و اهدا خواهیم کرد و همچنین قراردادی هم قرار است با شرکت نگین مکران منعقد شود برای آموزش افراد بومی منطقه و مهارت آموزی آنها جهت آماده شدن برای فاز اجرایی.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان ادامه داد: یک مرکز در خاش داریم که با کمک وزارت نفت در جریان مصوبات اصلاحیه سفر رئیس جمهور، توسعه این مرکز را با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان توانستیم انجام دهیم و یک مرکز در جوار مرکزی داشتیم پیش بینی بکنیم برای تعمیر ماشین های سنگین که تا ۳۰ درصد پروژه انجام شده و تا سه الی چهار آینده ساختمان آن تکمیل خواهد شد.

وی افزود: در برنامه توسعه اتفاق دیگری که افتاد برنامه توسعه آموزش های گردشگری و هتل داری و رشته های مرتبط با آن مانند آشپزی بود که در برنامه توسعه چابهار آوردیم و این مرکز هم در حال ساخت است و این ساختمان همچنین محل اقامتی خواهد بود برای افرادی که از شهرهای دیگر برای آموزش می آیند و به عبارتی که محیط کار واقعی خواهد بود.

شهریاری اظهار داشت: یکی مشکلات بزرگ استان ما بحث امنیت است که بخش مهمی از این ناامنی با بحث اشتغال مرتبط است و بخش مهمی از اشتغال به موضوع مهارت وابسته است چراکه شخصی که مهارتی دارد مشکل اشتغال ندارد. در استان ما فضا برای ورود به کار فراهم است اما مهارت نیست.

وی با بیان اینکه متاسفانه فرهنگ مهارت آموزی هم در استان ضعیف است، تاکید کرد: اگر موضوع مهارت آموزی و فرهنگ آن تقویت شود قطعا شاهد مشکلات کمتری در استان خواهیم بود و بهترین راه تقویت این فرهنگ هم معرفی افراد موفق در این حوزه است که رسانه ها در این زمینه می توانند کمک بزرگی بکنند.

وی ادامه داد: باید افرادی که توانستند از مشکلات اجتماعی و روانی حاکم بر جامعه عبور کنند و به جای روی آوردن به مشاغل کاذب، با یک مشاوره وارد مسیر مهارت آموزی شدند و به افراد خبره در حوزه آموزشی خود تبدیل شدند را به جامعه معرفی کنیم.

این مقام مسئول گفت: در مورد آموزشگاه های آزاد ۷۹ پروانه در یک سال صادر شده و ما ۱۹۵ آموزشگاه فعال داریم که توانستند ۱۲۷۴۱ نفر را آموزش بدهند که از این تعداد ۹۵۴۰ نفر زن بوده و ۳۲۰۱ نفر مرد بودند.

وی با بیان اینکه تعهد ۱۰ ماهه ما در بخش خصوصی ۱۰۰ درصد محقق شده است، تصریح کرد: بیشترین آموزش های ما در بخش خصوصی در رشته مراقبت زیبایی بوده که ۷۱۶۹ نفر آموزش دیدند.

شهریاری در خصوص آزمون هایی که در سال برگزار می شود اظهار داشت: علاوه بر آزمون های پایان دوره آموزشی، یک گروه هدف خاص داریم یعنی افرادی که می خواهند بیمه صنعت ساختمان بشوند. این افراد پس از گذراندن آزمون آموزش فنی و حرفه ای و تایید صلاحیت به اداره بیمه تامین اجتماعی می روند تا از آن برخوردار شوند.

وی ادامه داد: افراد مزبور با معرفی انجمن صنفی کارگران ساختمانی راه به ما معرفی می شوند و امسال ۹۱۰ نفر در این حوزه صنعت ساختمان و کارگران ساختمانی به ما معرفی شده و از آنها آزمون گرفته شده است و جمع کل افرادی که امسال معرفی به آزمون های ما شدند ۳۳۰۹۳ نفر بودند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان از رشد ۷۰ درصدی اعتبارات امسال نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: عمده فعالیت های عمرانی که در سطح استان انجام شده تعمیر و به سازی مراکز و کارگاه ها و عملیات گازکشی مراکز است که امسال از ۶ مرکزی که در زاهدان است ۴ مرکز که مدیریت آن مستقیم به عهده ماست عملیات گازکشی آن به طور کامل انجام شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه