English

باغ‌ها سرمایه اجتماعی و هویت شهر هستند و باید بازآفرینی و حفظ شوند

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری قم گفت: باغ‌ها سرمایه اجتماعی و هویت شهر هستند و باید بازآفرینی و حفظ شوند.

باغ‌ها سرمایه اجتماعی و هویت شهر هستند و باید بازآفرینی و حفظ شوند

به گزارش خبرگزاری موج قم، مهدی اصفهانیان مقدم با تاکید بر اینکه با توسعه شهرنشینی شاهد تخریب و تغییر کاربری باغ‌های شهرها هستیم اظهار داشت: برخی افراد در سال‌های گذشته زمین‌های کشاورزی و باغ‌های شهر را به ساختمان تبدیل کرده‌اند و همچنان به دنبال این هستند که معدود باغ‌های ارزشمند شهر را نیز تخریب کرده و تغییر کاربری دهند در حال که مدیریت شهری با جدیت به دنبال حفظ این سرمایه‌های زیست محیطی ارزشمند است.

وی با بیان این نکته که هزینه مادی و معنوی بسیاری باید صورت گیرد تا جایگزین مناسبی برای باغ‌ها با همان کیفیت ایجاد شود تصریح کرد: به همین خاطر اولویت اصلی مدیریت شهری در حوزه فضای سبز بحث حفظ باغ‌ها است، البته حفظ باغ‌ها باید به گونه‌ای باشد که انتفاع مالکان نیز در نظر گرفته شود و شهرداری و کمیسیون ماده پنج باید در زمینه تملک باغ‌ها انعطاف به خرج داده و از ظرفیت‌های استانی و ملی استفاده شود.

معاون شهردار قم با بیان اینکه باغ‌ها سرمایه‌های ارزشمندی هستند که سالیان زیادی ایجاد آنها زمان برده است خاطرنشان کرد: البته اقدام دیگری که در این بخش انجام شده خارج کردن باغ‌های شهر از محدوده شهری بوده که در مقابل این کار اقدام‌های خوبی در برخی مناطق شهرداری انجام شده است، زمانی نیمی از شهر هزار هکتاری قم باغ بوده اما امروز کمتر از ۱۰۰ هکتار از این مساحت جزو باغ‌ها محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اقدام برخی شهرها برای تملک باغ‌ها و تبدیل آنها به بوستان‌های شهری بیان داشت: این مساله ضمن حفظ باغ‌ها، این فضاها را به مکانی برای تفریح و سرگرمی خانواده‌ها و مسافران تبدیل کرده که انتفاع آن هم به شهروندان و هم محیط زیست می‌رسد.

اصفهانیان مقدم با تاکید بر اتفاق‌های بسیار خوبی که در حوزه توسعه فضای سبز در شهر قم رخ داده افزود: سرانه فضای سبز شهر قم از ۱۳ مترمربع به بالای ۲۰ مترمربع رسیده است و جزو سه شهر برتر کشور در حوزه توسعه فضای سبز بوده‌ایم و رشد قابل توجهی نیز در استفاده از گونه‌های مثمر در شهر داشته‌ایم.

وی با ذکر تدوین آیین‌نامه اجرایی قانون حفظ و گسترش فضای سبز و تاثیر آن در فرآیند تملک باغ‌ها خاطرنشان کرد: البته نباید از نقش اقلیم و کمبود منابع آب در تخریب باغ‌های شهر چشم‌پوشی کرد، طی سال‌های گذشته سازمان پارک‌ها با ارائه مشاوره‌های گیاه‌پزشکی، تامین منابع آب و کود مناسب، تلاش کرده تا کمکی به حفظ این سرمایه‌ها داشته باشد.

معاون شهردار قم بیان کرد: البته با ارزش افزوده بالای قیمت زمین در سال‌های گذشته این اقدام‌ها نتوانسته به اندازه کافی جلوی سودجویی برخی مالکان و تخریب و تغییر کاربری باغ‌ها را بگیرد.

وی خواستار تشکیل کارگروهی با حضور دستگاه‌های ذیربط همچون دستگاه قضایی، شهرداری، استانداری و جهاد کشاورزی برای حفظ باغ‌هاس شهر شد و افزود: شهرداری به اندازه توان از تخریب و تغییر کاربری باغ‌ها جلوگیری می‌کند و هرکاری لازم باشد برای حفظ و توسعه باغ‌ها و فضای سبز شهر انجام می‌دهد.

اصفهانیان مقدم تملک برخی باغ‌های داخل شهر برای تبدیل به بوستان توسط شهرداری را مورد توجه قرار داد و افزود: تلاش برای تملک و توافق باغ بهاالدینی و قولیان در منطقه چهار، تملک باغ اشراقی در بلوار سمیه و باغ گلزار در محدوده منطقه یک نیز از اقدام‌های انجام شده در این راستا بوده است.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های دیگر استان باید تلاش خود را برای حفظ باغ‌ها انجام دهند تصریح کرد: بخش زیادی از این باغ‌ها سرمایه اجتماعی و هویت شهر هستند و باید بازآفرینی و حفظ شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه