English

کارشناس زبان و ادبیات فارسی:

«شهریار» شهید عشق شد/«عشق» بازیچه جوانان در فضای مجازی شده است

یک کارشناس زبان و ادبیات فارسی گفت: ادب و فرهنگ کشورمان با از دست دادن استاد شهریار یکی از بزرگترین سرمایه های خود را از دست داد.

«شهریار» شهید عشق شد/«عشق» بازیچه جوانان در فضای مجازی شده است

معصومه پاداش ستوده امروز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری موج در رشت، با تبریک فرا رسیدن روز شعر و ادب پارسی و گرامیداشت یاد شهریار اقلیم سخن اظهار کرد:  27شهریور 1367، ادبیات کشور و فرهنگ آذربایجان مردی را از دست داد که از بزرگ‌ترین سرمایه‌ها بود.

وی با بیان اینکه سیدمحمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار، از نام‌آوران شعر معاصر ایران به شمار می‌رفت، افزود: تاکنون فقدان این فرهیخته جایگزینی نداشته است.

این کارشناس ادبیات و زبان فارسی ثبت و ضبط ادبیات عامه و فولکلور آذربایجان و ترک‌زبانان را مدیون شهریار دانست و ادامه داد:گستره نام شهریار تا آن سوی مرزهای کشور نیز رفته و بسیاری از ترک‌زبانان با منظومه «حیدربابایه سلام» او زندگی کردند و آرزوهای خود و کودکی‌هایشان را در آن دیدند.

وی تصریح کرد: برخی منتقدان و حتی طرفداران شهریار با عنایت به قوت و قدرت زبانی و تصویرگری حیدربابایه سلام، گفته‌اند اگر شهریار جز این منظومه، شعر دیگری هم نمی‌سرود، شهریار شده بود و همین مقام را داشت.

این روزنامه نگار گیلانی، با بیان اینکه تاکنون در موارد مختلف نام منظومه حیدر بابایه را شنیده ایم اظهار کرد: شاید بیشتر افراد هنوز علت معروف بودن و اهمیت این منظومه وزین را ندانند.

وی خاطر نشان کرد: آنچه این منظومه را از دیگر آثار شهریار چه در زبان ترکی و چه فارسی متمایز می‌کند، اشارات و کنایات عجیبی است که به فرهنگ و باورهای مردم آذربایجان دارد؛ چه آنها که در قلمرو جغرافیایی آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل زندگی می‌کنند، چه مردمی که دارای این زبان و فرهنگ هستند و در نقطه دیگری به سر می‌برند.

آهنگ «می روم» حامد همایون اقتباسی از غزل شهریار است

این فعال فرهنگی، فرهنگ‌عامه هر ملت را حاصل تفکر و تجارب نانوشته گذشتگانشان دانست و گفت: خوب است که هنرمندان با تکیه بر آنها آثار جدید خود را ساخته و به نسل جدید ارائه کنند.

وی با بیان اینکه ادبیات و موسیقی رابطه تنگاتنگی با هم دارند افزود: موسیقی بهترین انتقال دهنده ادبیات به جامعه است به شرط آنکه غنی و پرمغز باشد.

پاداش ستوده با اشاره به استقبال جوانان از خواننده های نسل جدید و اشعار آنها خاطر نشان کرد: بین اشعار آهنگ های خوانندگان نسل امروز، تنها یک بیت؛«می روم از دلت اما عقب سر نگران /تو بمان و دگران وای به حال دگران» از غزل عاشقانه «تو بمان و دگران» شهریار در اشعار حامد همایون به چشم می خورد.

وی ادامه داد: به نظرم هر چند که مضمون کلی آهنگ «می روم» همایون از غزل شهریار اقتباس شده؛ اما این کار بر زیبایی و گیرایی آهنگ مذکور افزوده است.

این کارشناس ادبی با تاکید براینکه خوانندگان، اشعار ناب را برای مردم به ویژه جوانان بخوانند تصریح کرد: شهریار کسی بود که با روح لطیفش مظهر وفاداری به عشق زمینی شد و اگر وی را شهید عشق بخوانیم اغراق نکرده ایم زیرا همه زندگی خود را صرف دوست داشتن بانویی کرد که جواب عشق نابش را با بی مهری، بی محبتی و بی وفایی داد.

وی بابیان اینکه عشق شهریار با عشق های امروزی به هیچ عنوان قابل قیاس نیست افزود: امروزه تکنولوژی و فضای مجازی حرمت عشق را درهم شکسته و افراد بی توجه به زیبایی ها و حرمت عشق آن را دستخوش بی مسئولیتی های خود کرده اند.

پاداش ستوده با بیان اینکه امروزه واژه «عشق» بازیچه جوانان در فضای مجازی شده است تصریح کرد: اشعار ناب شهریار به عنوان یک شاعر معاصر، انسان را به وجود عشق های پاک زمینی امیدوار می کند.

وی در خاتمه یادآور شد: کشور ما ایران، در طول تاریخ ادبی خود، همواره شاهد خلق آثار ارزشمندی بوده که حامل مطالب مفیدی در حوزه خداشناسی, حکمت، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مردم در برهه‌های مختلف زمانی است و نکته جالب این آثار از آن جهت است که مولفان برخی از آنها اگر چه به معنای واقعی، محقق مردم‌شناس و تالیفاتشان نیز با هدف مردم‌شناسی نبوده، ولی نوشته‌هایشان، اطلاعات موثق و ارزنده‌ای درخصوص فرهنگ عامه اقوام مختلف برای خواننده در بر دارد که مطالعه این آثار به ویژه آثار«سیدمحمدحسین بهجت تبریزی» به جوانان توصیه می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه