English

حمیدرضا اسلامی:

سلول بنیادی ارزشمند و در واقع این سلول‌ها، مادر تمام سلول‌های بدن هستند

سرپرست اداره کل انتقال خون خراسان رضوی بیان کرد: قسمت‌هایی از بدن، سلول‌ها بنیادی باقی می‌ماند که یکی از این قسمت‌ها مغز استخوان است و سلول‌های بنیادی مغز استخوان به صورت مداوم سلول‌های خونی را به وجود می‌آورند.

سلول بنیادی ارزشمند و در واقع این سلول‌ها، مادر تمام سلول‌های بدن هستند

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، حمیدرضا اسلامی سرپرست اداره کل انتقال خون خراسان رضوی در خبری عنوان کرد: روش برداشت سلول‌های بنیادی از خون محیطی هم کم‌هزینه‌تر و کارآمدتر بوده و هم برای اهداکننده سختی و مشکلات کمتری به همراه دارد.

اسلامی در ادامه گفت: بدن انسان سلول‌هایی دارد که هنوز به شکل خاصی تبدیل نشده‌ و توانایی تبدیل به هر سلولی را دارد و به این سلول‌ها، سلول بنیادی گفته می‌شود در مرحله تشکیل جنین، سلول‌های اولیه، سلول‌های بنیادی است و از آن‌ سلول‌های دیگر منشعب می‌شود.

سرپرست اداره کل انتقال خون خراسان رضوی همچنین تصریح کرد: در واقع این سلول‌ها مادر تمام سلول‌های بدن هستند و بعد از تشکیل اعضای بدن هر سلول تکامل خاصی پیدا می‌کند که قابل تبدیل به سلول‌های دیگر نخواهد بود.

وی با اشاره به عمر کم سلول‌های خونی تاکید کرد: با این وجود در قسمت‌هایی از بدن، سلول‌ها بنیادی باقی می‌ماند که یکی از این قسمت‌ها مغز استخوان است و سلول‌های بنیادی مغز استخوان به صورت مداوم سلول‌های خونی را به وجود می‌آورند.

اسلامی متذکر شد: پیش‌تر برای اینکه سلول‌های بنیادی را از بدن فرد اهداکننده استخراج کنند، فرد را به اتاق عمل می‌بردند و از مغز استخوانش سلول‌ها را برداشت می‌کردند؛ سپس در مغز استخوان فرد بیمار می‌کاشتند و در حال حاضر و با پیشرفت علم این توانایی به وجود آمده که به جای برداشت از مغز استخوان و در اتاق عمل، با هدایت سلول‌های بنیادی به خون محیطی، از خون فرد اهداکننده این سلول‌ها استخراج شود.

سرپرست اداره کل انتقال خون خراسان رضوی ادامه داد: بر اساس روشی به نام فرزیس یک سلول انتخاب و از طریق خون فرد سلول‌های بنیادی را از بدنش خارج می‌شود. از این طریق سلول مد نظر از خون اهداکننده استخراج شده و باقی‌مانده آن به بدن فرد بازگردانده می‌شود.

وی بیان کرد: در این روش قسمتی از سلول بنیادی تحریک و به سمت خون هدایت می‌شود و با اتصال دستگاهی به بدن فرد اهداکننده از خونش سلول‌های بنیادی را استخراج می‌کنیم و باقی خون را به بدن وی باز می‌گردانیم و در این روش نیازی به رفتن فرد اهداکننده به اتاق عمل نیست.

اسلامی اذعان کرد: از طریق دریافت سلول‌های بنیادی کسانی که به سرطان خون دچار می‌شوند، با پیدا کردن اهداکننده مناسب، می‌توانند بهبود یابند و با استفاده از روش برداشت از مغز استخوان گاهی تا ۱۳ مرتبه فرد اهداکننده باید به اتاق عمل می‌رفت تا سلول‌های بنیادی مورد نیاز تامین شود ولی در روش خون محیطی متقاضی به دستگاه متصل شده، سلول‌های بنیادی از خون او برداشت می‌شود و باقی خون نیز به بدن وی بازمی‌گردد. همه این فرایند بدون نیاز به بساری فرد در اتاق عمل است.

سرپرست اداره کل انتقال خون خراسان رضوی

وی با اشاره به پیاده‌سازی روش دریافت سلول‌های بنیادی از خون محیطی عنوان کرد: اولین بیماری که در مشهد با روش خون محیطی تحت درمان قرار گرفت، رو به بهبود است و در حال طی کردن مراحل نهایی درمان خویش است.

اسلامی یادآور شد: البته پیش از به کارگیری این روش متقاضیان زیادی از طریق مدل استخراج سلول‌های بنیادی از مغز استخوان سلول‌های بنیادی مورد نیاز بیماران را اهدا کرده بودند و قسمت پیوند دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از پیشرفته‌ترین بخش‌های پیوند کشور به شمار می‌آید و موارد بسیاری از این عمل در دانشگاه مشهد انجام شده است.

وی ادامه داد: افراد بسیاری برای اهدای سلول‌های بنیادی اعلام آمادگی کرده‌اند ولی باید جزو کسانی باشند که قبلا به صورت متناوب اهدای خون داشته‌اند زیرا باید وضعیت سلامتی آنان برای‌مان روشن باشد و متقاضیان باید از شرایطی مانند برخورداری از سلامتی کامل، رده سنی‌ بین ۱۸ الی ۶۰ سال و حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم برخوردار باشند.

سرپرست اداره کل انتقال خون خراسان رضوی اذعان کرد: هر کس با اهدای خون می‌تواند سه نفر را به زندگی طبیعی بازگرداند و بر اساس آمار از هر سه نفر، یک نفر تا پایان عمر به خون احتیاج پیدا خواهد کرد.

اسلامی در خاتمه خاطرنشان کرد: طی پنج سال گذشته در سازمان انتقال خون استان در مجموع ۳۰۰۰ تخت به مجموع تخت‌های درمانی خراسان رضوی اضافه شده اما امکانات سازمان خون خیلی افزایشی پیدا نکرده است و ما همچنان از نظر بودجه و تعداد کارکنان دچار مشکل هستیم و از مسئولان استان و کشور خواهشمندیم توجه بیشتری به سازمان انتقال خون خراسان رضوی داشته باشند تا بیمارانی که به خون احتیاج دارند، دچار مشکل نشوند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر