English

راه‌ اندازی موزۀ پارچه، در باغ‌ نارنجستان قوام شیراز

زیر زمین ضلع جنوبی باغ‌ موزۀ نارنجستان قوام پس از مرمت و تعمیر، برای رونمایی از پارچه‌‌های یافت‌ شده از قدیم که از سراسر ایران و طی سالیان گذشته جمع‌آوری شده است اختصاص یافت.

راه‌ اندازی موزۀ پارچه، در باغ‌ نارنجستان قوام شیراز

به‌ گزارش خبرگزاری موج فارس، رئیس موزۀ نارنجستان قوام شیراز، در آیین گشایش موزه پارچه گفت: پروژۀ مرمت زیر زمین ضلع جنوبی باغ موزه‌ی نارنجستان قوام که به‌همت دانشگاه شیراز از سال ۱۳۹۷ آغاز شد؛ با اعتباری بالغ‌ بر ۶۰۰ میلیون تومان به بهره‌برداری رسیده است.

حمیدرضا کونجانی، با اشاره به اینکه زیرزمین ضلع جنوبی باغ موزه‌ی نارنجستان قوام بیش از ۵۰ سال مرمت نشده بود، توضیح داد: اعتبار این طرح در زمینۀ مرمت، تعمیر، نورپردازی و ویترین هزینه شده است.

رئیس موزۀ نارنجستان گفت: پس از اتمام مرمت این پروژه در موزۀ نارنجستان، تصمیم گرفتیم این بخش را برای رونمایی و نمایش پارچه‌‌های یافت‌ شده از قدیم در این باغ و همچنین دیگر پارچه‌های جمع‌آوری شده طی سالیان گذشته، به‌ موزۀ پارچه اختصاص دهیم.

موزه پارچه + شیراز

به‌گفتۀ کونجانی، این پارچه‌ها که امروز در ویترین موزۀ پارچۀ نارنجستان به نمایش گذاشته شده و تعداد آن‌ها به حدود ۲۰ نمونه می‌رسد، از سراسر ایران، طی سالیان جمع‌آوری شده است.

وی اظهار کرد: مجموعۀ حاصل‌شده، شامل پارچه‌های بسیار نفیس و ارزشمندی است که به‌گفتۀ پژوهشگران، قدمت بیشتر آن‌ها در این موزه، باتوجه به بررسی‌های اولیه به دورۀ قاجار باز می‌گردد. 

رئیس موزۀ نارنجستان گفت: این پارچه‌ها از طرح و نقش بسیار زیبا و ارزشمندی برخوردار است و علاوه‌ بر نمایش هنر، فن و مهارت صنعتگران ایرانی در ادوار گذشته، می‌تواند الهام‌بخش صنعتگران و هنرمندان فعال در صنعت نساجی و پوشاک کشور نیز باشد.

وی در پایان، از عموم هموطنان و گردشگران خارجی دعوت کرد تا ضمن حضور در باغ موزه‌ی نارنجستان قوام، به‌ ویژه در ایام نوروز، از موزۀ پارچه در این مکان نیز بازدید نمایند.

گفتنی‌ست، مدیریت باغ موزۀ نارنجستان قوام برعهدۀ دانشگاه شیراز است. خاندان قوام، والیان فارس و بنیان‌گذار نارنجستان بوده‌اند و در دوران قاجار در ایران می‌زیستند.

طرح ساخت زیبا و فوق‌العاده نارنجستان یکی از زیباترین معماری بناهای شیراز است. در دوران قوام بخش شرقی بنای عمارت به‌ عنوان مکتب خانه مورد استفاده بوده است.

در معماری نارنجستان از انواع هنرهای ایرانی اسلامی استفاده شده است. آرتور پوپ مورخی آمریکایی بوده است که به ایران آمد و محل اقامت خود در نارنجستان قوام مبدل به موسسه آسیایی دانشگاه شیراز کرد.

موزه پارچه+شیراز

موزه پارچه+ شیراز

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه