English

دبیرکل کتابخانه های عمومی کشور:

تکمیل کتابخانه‌های نیمه‌تمام اردبیل در دور دوم سفر ریاست جمهوری پیگیری می‌شود

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور اظهارکرد: در دیداری که با رئیس سازمان برنامه و بودجه استان اردبیل داشتم، وضعیت کتابخانه‌های عمومی این استان مطرح شد و بنا شد تامین اعتبارات لازم برای بازطراحی کتابخانه‌ها در دور دوم سفرهای ریاست جمهوری پیگیری شود.

تکمیل کتابخانه‌های نیمه‌تمام اردبیل در دور دوم سفر ریاست جمهوری پیگیری می‌شود

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، مهدی رمضانی در جمع خبرنگاران  گفت: اردبیل هم در کنار چند استان دیگر طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمامی در حوزه کتابخانه‌ها دارد که به محض اتمام آنها اقدامات لازم برای تجهیز کتابخانه ها انجام خواهد شد.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور از ۳۰۰ کتابخانه نیمه‌تمام و در حال احداث در کشور خبر داد و افزود: اگرچه نهاد ما مجری این مجری احداث ساختمان کتابخانه ها نیست و  از ناحیه دستگاه‌هایی همچون راه و شهرسازی و شهرداری‌ها احداث می‌شوند اما پیگیر اعتبارات لازم برای تکمیل پروژه‌ها هستیم.

وی گفت: ۶۲ درصد سرانه کتابخانه در استان اردبیل نسبت به سند چشم‌انداز محقق شده و وضعیت این استان از این منظر خوب است اما برای افزایش عضویت در کتابخانه‌ها باید تلاش شود.

رمضانی افزود: خوشبختانه فضای استان اردبیل، فرهنگی است و مسئولان دغدغه مسائل فرهنگی را دارند و در سطح کشور، مسائل معیشتی کتابداران را پیگیری می‌کنیم و به جز نیروهای خدماتی، کتابدار شرکتی یا حجمی در کشور نداریم و قول‌هایی از ناحیه دولت برای رفاه بیشتر کتابداران داده شده است.

دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار کرد: امروزه کتابخانه‌ها می توانند تا بیش از ۶۰ خدمت ارائه کنند که  کتابخانه عمومی اردبیل نیازمند باز طراحی  و تجهیز فضا برای رسیدن به این مهم و بهره‌مندی از خدمات هستند.

تهیه آمایش سرزمینی کتابخانه ها در حال پیگیری است

رمضانی ادامه داد:  ترویج مطالعه باید از سنین کودکی شروع شود که در این خصوص پیوند کتابخانه‌ها و مدارس را مدنظر قرار داده‌ایم اما برای دستیابی به سند توسعه کتابخانه‌ها لازم است که آمایش سرزمینی همه کتابخانه‌های عمومی و مساجد انجام شود که  این امر در حال پیگیری  بوده  و حتی اجرای آن در ۱۵ استان نیز آغاز شده است.

وی اظهار کرد:درباره پایین بودن سرانه مطالعه در کشور اظهارنظرهایی وجود دارد که به نظر می‌رسد باید تجدیدنظرهایی صورت گیرد اگرچه  نهاد کتابخانه‌های عمومی مسئول پیگیری این موضوع نیست اما در تمام دنیا تفاوتهایی بین خواندن و مطالعه وجود دارد و در واقع این خواندن است که باعث افزایش اطلاعات افراد یک جامعه می‌شود.

رمضانی افزود: تیراژ بالای کتاب‌ها نشان می‌دهد که باید در بررسی میزان سرانه مطالعه تجدیدنظر صورت گیرد چراکه  وضع کشور ما در خواندن، بد نیست و ادعای بحران مطالعه در کشور و کتاب نخواندن مردم نمی‌تواند مستند باشد.

وی با اشاره به این که بیش از سه هزار و ۷۰۰ کتابخانه عمومی با هفت هزار و ۵۰۰ نیروی انسانی در کشور وجود دارد؛ گفت:  یکهزار مورد از این کتابخانه‌ها مشارکتی بوده و بیش از ۲ هزار و ۷۳۰ کتابخانه نیز به‌طور مستقیم زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی اداره می‌شود  که هفت هزار و پانصد نفر نیروی انسانی در آنها مشغول به خدمت هستند این در حالی است که ایران از نظر توسعه شبکه کتابخانه‌ها در آسیا رتبه پنجم یا ششم را داراست.

60 درصد اعضای کتابخانه‌ها کودکان و نوجوانان هستند

رمضانی از کتابخانه تربیت تبریز با ۱۰۰ سال قدمت به عنوان قدیمی‌ترین کتابخانه کشور یاد کرد و افزود: تا پیش از انقلاب اسلامی حدود ۳۰۰ کتابخانه در ایران وجود داشت اما در حال حاضر در سه هزار و 700 کتابخانه کشور بیش از ۲۰ میلیون نفر عضو هستند.

او ادامه داد: با وجودی که در دوره شیوع کرونا شمار اعضای کتابخانه‌های عمومی کشور دچار روند کاهشی یافت  اما اکنون  ۱.۵ میلیون نفر به تعداد اعضا اضافه شده  است که به طور کلی۶۰ درصد اعضای فعال کتابخانه‌ها را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.

دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور تصریح کرد: اگرچه در سال گذشته اعتبار خوبی از سوی دولت برای تهیه کتاب اختصاص  یافت و در حال حاضر نیز کتاب‌های تهیه شده با این اعتبار در حال توزیع است اما برای بروزرسانی منابع کتابخانه‌ها اقل کم یکهزار میلیارد ریال اعتبار  به طور سالانه نیاز است و در این زمینه دولت وعده‌هایی داده است و در صورتی که بودجه تبصره ۱۴ از محل هدفمندی یارانه‌ها محقق شود، روند خرید کتاب به خوبی ادامه پیدا خواهد کرد.

وی گفت: پیش‌نویس سند کتاب صوتی  با توجه به توسعه کتاب‌های صوتی در فضای مجازی، تهیه شده که در این راستا با شورای عالی فضای مجازی و مجلس شورای اسلامی رایزنی شده و در تهران خدمات کتابخانه‌ای مبتنی بر وب و بازی و منابع دیگر ارائه خواهد شد.

وی افزود: در بخش نابینایان برای ترویج کتاب‌های لازم، کارهای خوبی صورت گرفته است و با طراحان و سازندگان چند نرم‌افزار نیز صحبت‌هایی شده است.

رمضانی وضعیت اهدای کتاب در کشور را پررنگ و خوب توصیف کرد و گفت: در این باره نیاز به فرهنگ‌سازی بیشتر هست و کمپین‌هایی نیز راه‌اندازی شده است و لازم است فهرست کتابخانه‌های متناسب با الگوها و آئین نامه‌ها احصا شود تا کتابخانه‌های دارای شرایط لازم، در شمار کتابخانه‌های عمومی لحاظ شود.

او ادامه داد:  ۱۳ کتابخانه مخصوص کودک  در کشور دایر است و در این راستا کمپین هدهد سفید ویژه کودکان نیز از تلویزیون پخش می‌شود.

رمضانی گفت: بیش از ۳۰۰ محفل ادبی در کشور از سوی کتابخانه‌های عمومی برگزار می‌شود و محافل قرآنی نیز در حوزه کتابخانه‌ها از ماه رمضان برگزار خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه