English

کشت چغندر قند درمساحت ۱۱۰۰ هکتاردر شهرستان مشهد

رییس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مشهد بیان کرد: سطح زیر کشت چغندر قند در سال گذشته ۸۴۰ هکتار بوده با توجه به تمهیدات جهاد در بخش قیمت این محصول وتمایل کشاورزان به آن بیشتر شده و در امسال شاهد هزار و ۱۰۰ هکتار کشت می‌باشیم.

کشت چغندر قند درمساحت ۱۱۰۰ هکتاردر شهرستان مشهد

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، علی ممیزی رییس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مشهد اعلام کرد: چغندرقند از محصولات استراتژیک هست که در تناوب با سایر محصولات زراعی باعث بهبود الگوی کشت، حاصلخیزی خاک، کاهش آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز می‌شود.

ممیزی در ادامه این خبر افزود: از محصولات فرعی بدست آمده از چغندرقند به عنوان غذای دام مورد استفاده قرار می‌گیرد و کشت چغندر قند درمساحت ۱۱۰۰ هکتاردر شهرستان مشهد انجام شده است.

رییس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مشهد تصریح کرد: یکی از محصولاتی که در سبد غذایی خانوار تاثیر گذار است و دارای زنجیره ارزش مناسبی در صنعت قند وشکر و سایر فرارورده‌های مرتبط با آن مى باشد چغندر قند می‌باشد.

وی همچنین متذکر شد: تامین بذر، استفاده از آبیاری مدرن و کلاسیک نقش بسزایی در عملکرد این محصول کشاورزی دارد و بذر و شرایط مناسب وبستر خاکی تاثیر گذار بر بهره وری و عملکرد می‌باشد.

رییس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مشهد افزود: افزایش عملکرد چغندر قند را درچهار عامل مهم بذر، بستر، زمان کاشت و آبیاری مکانیزه می‌باشد. محصول چغندرقند به دلیل تاثیر در خاک درتناوب محصولات مهم کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار است

ممیزی متذکر شد: سطح زیر کشت چغندر قند در سال گذشته ۸۴۰ هکتار بوده با توجه به تمهیدات جهاد در بخش قیمت این محصول وتمایل کشاورزان به آن بیشتر شده و در امسال شاهد هزار و ۱۰۰ هکتار کشت می‌باشیم.

رییس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مشهد تاکید کرد: رسیدن به خوداتکایی در تولید شکر، ایجاد تناوب زراعی و حاصلخیزی خاک، افزایش تولید محصولات بعد از کشت چغندر نظیر گندم و درآمدزایی بالا از اهداف مهم کشت چغندرقند می‌باشد.

وی ادامه داد: تعیین بهترین زمان کاشت، استفاده از بذر مناسب، چگونگی مبارزه با آفات نباتی و شیوه نوین کاشت، داشت و برداشت از عوامل تاثیر گذار در عملکرد محصول می‌باشد و امسال باتوجه به وضعیت بارندگی و کمبود منابع آبی، علی رغم توصیه‌ها و برنامه‌های اصلاح الگوی کشت، سطح زیر کشت این محصول نسبت به سال قبل کاهش نیافته است.

رییس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مشهد ابراز کرد: امیدواریم که بتوانیم با توسعه کشت بهاره و افزایش سیستم‌های آبیاری نوین و تراکم مناسب این محصول شاهد افزایش تولید در واحد سطح این محصول در منطقه باشیم و تامین بذر چغندر قند پرمحصول و سازگاربا منطقه نقش بسیار مهمی در توسعه کشت این محصول و نقش موثری در افزایش تولید این محصول استراتژیک دارد.

ممیزی اظهار کرد: کشت محصول چغندرقند به دلیل اینکه نقش مهمی در تناوب گیاهان زراعی دارد و از طرف دیگر شرایط مستعد آب و هوایی شهرستان مشهد امکان کشت این محصول را در سطح وسیعی فراهم می‌آورد بسیار مهم و حائز توجه است.

وی اعلام کرد: ماشین آلات و ادوات فنی و تخصصی کشت و داشت و برداشت این محصول در اختیار بهره برداران قرار دارد و امیدواریم با تمهیداتی که در این رابطه اندیشیده شده است به طور چشم گیری شاهد افزایش عملکرد در واحد سطح زیر کشت و در نهایت تولید این محصول مهم در شهرستان باشیم.

ممیزی خاطرنشان کرد: مبنای خرید چغندر از کشاورزان معیار درصد عیار قند ۱۶ می باشد و با توجه به افزایش متوسط عیار قند و با احتساب جوایز تولید مبنی بر ۲۰ کیلو گرم تفاله خشک و ۲ کیلو گرم قند یا شکر به ازای هر تن تحویل چغندرقند، کشت و تولید این محصول در هر کیلو گرم برای کشاورزان درآمد ناخالص نسبتا مطلوبی ایجاد می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه