English

یک پژوهشگر شهری در گفتگو با موج عنوان کرد:

توجه مسئولین به برگزاری جشنواره های شاد در آستانه عید و شرایط بحرانی امروز

پژوهشگر شهری با اشاره به اینکه انسان موجودی است که همواره به شادی و جشن علاقه دارد و همیشه به دنبال راهی می گردد که در زندگی شاد و خرسند باشد، گفت: صرف نظر از حواشی که موجب ناراحتی متدینان شد اما باعث نادیده گرفتن زحمات و تلاش های بی وقفه عزیزانی که برای برگزاری این جشنواره و شادمانی شهروندان عزیز همدانی در آستانه عید نوروز و نیمه شعبان اقدام نموده بودند؛ نیز گردید.

توجه مسئولین به برگزاری جشنواره های شاد در آستانه عید و شرایط بحرانی امروز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج همدان، امیر رحمانی پژوهشگر شهری  با اشاره به اینکه انسان موجودی است که همواره به شادی و جشن علاقه دارد و همیشه به دنبال راهی می گردد که در زندگی شاد و خرسند باشد یا حداقل چند صباحی از زندگی را به شادی سپری کند، گفت: این طرز فکر به هیچ ملت خاصی از اهالی کره زمین تعلق ندارد بلکه طرز فکر تمامی افراد بشر بوده و هست. یکی از راه های شاد شدن برگزاری جشن است. جشن ها ممکن است دلایل مختلفی داشته باشند اما همواره مورد علاقه و استقبال افراد مختلف تاریخ بوده و هستند.

برخی از جشن ها بسیار قدیمی اند و تاریخچه آنها به زمان های بسیار دور می رسد. برخی از جشن ها جنبه ی مذهبی داشته و بنابر اعتقادات پیشینیان ما انجام شده اند. در واقع جشن ها یکی از میراث های باارزشی هستند که گذشتگان برای امروزی ها از خود به یادگار گذاشته اند تا خیلی از آیین و رسوم و فرهنگ و رفتار و شیوه ی اندیشیدن و خصایص خود را به نسل های بعد معرفی کنند.

رحمانی افزود: در این میان در سراسر دنیا جشنواره های معروف زیادی وجود دارد که سالانه به منظور برگزاری آن ها افراد زیادی به سمت محل برگزاری آن ها رهسپار می شود. این جشنواره ها با حضور مردم با شور و هیجان بیشتری همراه می شود و درآمدهای اقتصادی فوق العاده ای هم برای کشور مقصد فراهم می آورند، چرا که دست فروش ها و غذاهای خیابانی بسیاری در حین اجرای مراسم به فروش محصولات خود اقدام می نمایند و همینطور اگر حداقل برای دو روز هم هر مسافری در این شهرها بماند در صنعت گردشگری-هتلداری آن ها گام موثری برداشته می شود.

این مهندس شهرساز عنوان کرد: به عبارت دیگر جشن ها و فستیوال های مختلف در سراسر دنیا، مردم را گرد هم می آورد تا روزی را به شادی و هیجان بگذرانند. برخی از این مراسم ها نیز ریشه قدیمی دارند و یادبودی را یادآوری می کنند. بعنوان مثال در کشور مکزیک در بین روزهای ۴ تا ۲۲ ژانویه جشنی در ایالت چیاپاس و شهر چیپا د کورزو  برگزار می شود که در آن مردم شهر بر صورت خود ماسک زده و به خیابان ها می آیند و به جشن و پایکوبی می پردازند و رقص سنتی انجام می دهند. این جشن از جوانب مذهبی، موسیقی و غذاهای محلی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

جشن

خیلی از جشن هایی که هنوز هم برگزار می شود طرفداران بسیاری دارد و از دید عده ی زیادی جالب توجه به نظر می رسد. در این میان برخی از جشن ها هستند که شهرت جهانی پیدا می کنند و برای تمام افراد دنیا شناخته شده می شوند. از جمله این جشن ها، "جشن نوروز" ما ایرانی هاست که ثابت شده هر ساله عده ی کثیری از توریست های خارجی در ایام نوروز به ایران سفر می کنند تا با آداب و رسوم ما ایرانی ها آشنا شوند و از سفر خود لذت بیشتری ببرند.

وی افزود: طی چند روز گذشته دفتر یونسکو با هماهنگی برخی از مدیران شهر همدان(پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین)، برنامه‌هایی را پس از دو سال محدودیت‌های کرونایی با رعایت پروتکل‌های تعیین شده، با حضور نمایندگان یونسکو و میهمانان خارجی و داخلی شرکت‌کننده در آیین جشن نوروز همدان تبیین و اجرایی نمودند تا آغاز بهاری با شور و نشاط را برای شهروندان معزز تجربه و پیام فرهنگی همدان را به جهان منعکس نمایند که متاسفانه با فراز و نشیب ها و حواشی روبرو شد که باعث آزرده خاطر شدن برخی از مسئولین، مدیران و متدینان شهر گردید و از طرف دیگر باعث نادیده گرفتن زحمات و تلاش های بی وقفه عزیزانی که برای برگزاری این جشنواره و شادمانی شهروندان عزیز همدانی در آستانه عید نوروز و نیمه شعبان(ولادت حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه) اقدام نموده بودند؛ گردید.

وی خاطرنشان کرد: شهر همدان دارای ماهیت چند فرهنگی با قومیت های مختلف(فارس، ترک، لر، کرد، عرب و ...) می باشد که این چند فرهنگی بودن بجای نقطه قوت، متاسفانه به نقطه ضعف مبدل گردیده است، در صورتی که در شهرهای چند فرهنگی معمولا به خاطر ارتباطات و تبادلات فرهنگی، شهروندان فضا و روابط بهتر و بیشتری پیدا می­کنند و موجبات شور و نشاط و شادابی شهروندان شهر را میسر می سازند(متاسفانه شهر همدان این نقطه قوت رو به خوبی به نقطه ضعف بدل کرده است)!!

اینجانب بعنوان پژوهشگر و مدرس حوزه شهرسازی، برنامه ریزی و طراحی شهری، گردشگری و ... به شخصه با برگزاری مراسم های شادی و جشنواره های موسیقی سنتی طوایف مختلف در فضاهای شهری موافقم، زیرا تاثیرات بسیار زیادی بر نشاط و روحیه شهروندان عزیزمان در شرایط بحرانی فعلی(کرونا، استرس، اقتصاد، تورم و ...) خواهد داشت، لیکن لازم است با برنامه اصولی و مدون و نظارت دقیق و مستمر صورت پذیرد؛ بعنوان مثال در یک فضای شهری متناسب با کارکرد فرهنگی- هنری- ورزشی؛ مثل پارک یا بوستان یا بلوار ارم شهر همدان، جشنواره های غذا، پوشاک و صنایع دستی اقوام مختلف همراه با موسیقی های زنده و سنتی، مسابقات هنری، ورزشی و سایر برنامه های فرهنگی و فستیوال های مشابه، صورت پذیرد که قطعا تاثیرات شگفت انگیزی جهت خروج از پریشان حالی و استرس و افزایش شادی و نشاط شهروندان خواهد داشت(مجددا متذکر می گردد ضروری است فضای برگزاری متناسب با موضوع جشنواره باشد).

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه