English

در گفتگو با کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری عنوان شد:

پارک های همدان از استانداردها فاصله زیادی دارند/احداث پارک های چندمنظوره تخصصی در شهر همدان

کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری با بیان اینکه شهر خوب یافتنی نیست، ساختنی است، شهرهایمان به فضاهای سبز، تفریح، آرامش، احترام به حقوق شهروندان و درایت نیاز دارند،‌ گفت: احداث پارک های چندمنظوره تخصصی در شهر همدان با توجه به سرانه پایین فضای سبز و تفریحی، می تواند از اولویت های ویژه مدیریت شهری باشد

پارک های همدان از استانداردها فاصله زیادی دارند/احداث پارک های چندمنظوره تخصصی در شهر همدان

به گزارش خبرگزاری موج همدان، امیر رحمانی، مهندس شهرساز و کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری به در گفتگو با موج همدان با اشاره به احداث پار ک های چندمنظوره تخصصی در شهر همدان عنوان کرد: دلیل شهری شدن سریع و افزایش جمعیت شهرها در قرن بیستم توجه به متناسب‌سازی فضاهای عمومی در برنامه‌ریزی‌های شهری به طور قابل توجهی کاهش یافت.

پارک

وی ادامه داد: در نتیجه مردم اوقات فراغت خود را اغلب در خانه‌هایشان می‌گذراندند تا جایی که حتی گاهی ممکن بود یک فرد از همسایه خود بی‌خبر باشد. برنامه ریزان شهری قرن بیست و یکم تصمیم گرفتند این روال زندگی را تغییر دهند و به همین منظور بیش از پیش به سمت احداث فضاهای عمومی، اغلب با هدف گرد هم آوردن مردم روی آوردند.

پارک 1

این کارشناس شهرداری همدان با بیان اینکه  فضاهای سبز و پارک های شهری به عنوان یک عنصر مهم و حیاتی و جزء لاینفک پیکره شهرها در برنامه ریزی شهری از اهمیت ویژه ای برخوردار است، تصریح کرد:  کمبود فضای سبز می تواند باعث ایجاد مشکلات جدی در حیات شهرها باشد زیرا به عنوان عامل کلیدی در کیفیت زندگی شهرها به شمار می رود به طوری که هدف از ایجاد فضاهای سبز و پارک ها فراهم کردن محیطی آرام و دلنشین برای گذران اوقات فراغت و رفع خستگی های ناشی از زندگی شهری است.

 

وی عنوان کرد: کمتر کسی یافت می شود که علاقه‌ای به هیجان نداشته باشد اما این هیجان در جمع و به خصوص در بین خانواده از ویژگی و لذت بیشتری برخوردار است. از این رو تفرجگاه‌هایی همچون پارک‌های تفریحی چند منظوره مکان و موقعیت مناسبی را برای تخلیه هیجانات مردم و خانواده‌ها به وجود آورده اند.  

پارک‌های چند منظوره تخصصی اروپا نیز، هیجان، سرگرمی و ماجراجویی را که هر کسی علاقمند به اشتراک گذاشتن آنها به دیگران است را در اختیار آنها قرار می‌دهد. پارک های دیزنی لند(پاریس، فرانسه)، سیام پارک(تنریف، اسپانیا)، والیبی(بلژیک)، یوروپا پارک(آلمان) و لگولند(دانمارک) جزو پارک های چند منظوره برتر اروپا است که به نحوی ارمغان آور شادی و سرگرمی برای خانواده‌ها شده‌اند.

پارک 9

این مهندس شهرساز خاطر نشان کرد: پارک ها و فضای سبز در شهرها ضامن سلامت جسم و روح شهروندان بوده و محیط های شهری را از یک سو برای کار و زندگی مهیا و از سوی دیگر آن را مکانی جذاب، جهت جذب گردشگران می کند.

علیرغم اهمیت و ضرورت این موضوع، شهرهای زیادی وجود دارند که در طراحی، توزیع و مدیریت چنین فضاهایی چندان موفق عمل نکرده اند که در این میان می توان به شهر همدان نیز اشاره کرد.

پارک 10

پارک های همدان از استانداردها فاصله زیادی دارد

رحمانی با اشاره به اینکه پارک های موجود در شهر همدان علاوه بر اینکه از استانداردها و سرانه های مطلوب شهری فاصله زیادی دارد، گفت: این پارک ها متناسب با نیاز شهروندان و گردشگران نبوده و از نظر مکانیابی از پراکندگی مطلوب و عادلانه ای در سطح شهر برخوردار نیستند.

وی ادامه داد: مهمتر آن که پارک های همدان از شاخص های هویت شهری مطلوب بی بهره و بسیاری از آن ها، از یک کارکرد و یا کارکردهای مشابه ای برخوردارند. با توجه به جایگاه و اهمیت شهر همدان؛ ایجاد پارک یا پارک های چندمنظوره تخصصی، ضرورتی انکارناپذیر به نظر می رسد، چرا که ایجاد چنین پارک هایی علاوه بر برطرف کردن نیاز شهر و شهروندان، می تواند به یکی از دلایل اصلی سفر به شهر همدان و توسعه گردشگری تبدیل شود.

پارک 7

این مهندس شهرساز با ییان اینکه مدیریت شهری عملیات اجرایی احداث پارک های منطقه ای و فرامنطقه ای شامل پارک 100 هکتاری ولایت و پارک 230 هکتاری اکباتان در شهر همدان را آغاز و طراحی و احداث پارک 50 هکتاری آمادای(تپه پیسا) را در راستای محرومیت‌زدایی و توسعه متوازن شهر در اولویت قرار داده است، پیشنهاد می دهد که ضمن توسعه پارک 48 هکتاری ارم به عنوان یکی از معدود فضاهای شهری موجود برای شهروندان؛ رویکرد پارک های چندمنظوره تخصصی را برای سطوح مختلف عملکردی مطابق نیازهای شهروندان در اولویت قرار دهد.

پارک 6

وی افزود: استفاده بهینه از فضا، موجبات آرامش، تفریح، بازی، پیاده روی، سلامت، ورزش، نشاط، تقویت وابستگی های اجتماعی و بالا بردن میزان مشارکت پذیری شهروندان و همچنین ارتقاء زیباسازی شهری، گسترش فضاهای سبز و تفریحی شهر، توسعه پایدار شهری، توسعه مبلمان و زیرساخت های شهری، توسعه صنعت گردشگری شهری، توسعه امکانات ورزشی و فرهنگی، توجه به کشاورزی شهری و بام سبز، ایجاد کمپینگ های سبز(اکو پارک)، افزایش تنوع گیاهی، ارتقاء کیفی نورپردازی و ... مسیر دستیابی به شهر سبز پایدار را هموار و فراهم کند.

وی یادآور شد: احداث پارک های چندمنظوره و تخصصی جهت گذران اوقات فراغت شهروندان، محل بازی اقشار مختلف، استفاده بهینه از فضا، دوچرخه سواری، اسکیت، کارتینگ و ... از ضروریات شهرهای امروزی و نیاز شهروندان است.

پارک 8

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر