English

جایگاه هنرمندان در جامعه پذیری نسبت به ارزش آب

هنرمند نیز مانند هر انسانی در جامعه زندگی می کند و همراه با مردم به زندگی روزانه خود مشغول است و فرقی با دیگر افراد ندارد.

جایگاه هنرمندان در جامعه پذیری نسبت به ارزش آب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان،  دو تفاوت اساسی وجود دارد که هنرمند را از دیگر افراد جامعه شاخص تر می کند ؛ در ابتدا ابزار کار و زبان بیانی او و دیگری حساسیتش نسبت به پدیده ها و اتفاقاتی که اطراف  او می افتد، است و نسبت به آن واکنش و رویکردی متفاوت با دیگر افراد جامعه دارد و با استفاده از عوامل دیداری، شنیداری و نوشتاری واقعیت های بیرونی را تبدیل به اثر هنری می کند و وقتی که این مسائل و موضوعات در قالب هنر جای گرفت می تواند تاثیرش از خود واقعیت زیباتر ، بیشتر و بهتر باشد.

جامعه متشکل از افراد است و تاثیرات فردی به وضوح خود را در جامعه نشان می دهد . مهمترین اثر هنر تاثیر است و اگر هنر ماندگاری و تاثیر نداشته باشد ارزشی ندارد و اگر نتواند جامعه را به سوی رشد و آگاهی سوق بدهد هنر موفق نبوده است. هنر یک ویژگی دارد که آن ویژگی زبان گویا و راحت برای انتقال مفاهیم است که از این ویژگی هنر می توان در راستای انتقال مفاهیم مختلف استفاده کرد.

استفاده از ظرفیت هنرمندان در جامعه پذیرکردن ارزش آب بسیار تاثیر گذار است و می توان کم آبی و لزوم صرفه جویی در مصرف آب را با استفاده از ابزار فرهنگ و هنر و بهره گیری از توانایی هنرمندان در قالب آثار فرهنگی و هنری به دغدغه عمومی مردم تبدیل کرد و در مسیر توسعه اقتصادی از این ظرفیت ها حداکثر بهره را گرفت .

کمبود آب یک مسئله محوری اجتماعی است و پژوهش ها نشان می دهند عاملی که حل مسائل زیست را عملی می کند آگاهی و شناخت و انتقال فرهنگ زیست محیطی است . افراد هرچه بیشتر درباره محیط زیست بدانند و نسبت به تاثیر کمبود و خشکسالی بر محیط زیست مطلع باشند ، رفتارهای محافظتی بیشتری نسبت به آن از خود نشان می دهند و این امر به بهترین شکل می تواند توسط هنرمندان محقق شود وجامعه را نسبت به  ارزش آب و تاثیر محیط زیست آگاه کند .

جامعه پذیری نقش مهمی در استمرا زندگی یک نسل دارد . نسل های قدیمی جامعه به وسیله فرایند جامعه پذیری، فرهنگ را به نسل های جدید منتقل می کردند و با توجه به چنین انتقالی ، جامعه دوام و بقا خود را استمرار می بخشید . اما نسل امروز تغییر کرده است و باید به شکل بیانی بدیع و تازه این جامعه پذیری  نسبت به ارزش آب را منتقل کرد .

در ایران از آب آشامیدنی تصفیه شده برای شستشوی اتومبیل، حیاط، آبیاری باغچه ، استحمام، لباس شویی و ظرفشویی استفاده میشود؛ در حالی که در بیشتر کشورها آب آشامیدنی از آبی که به سایر مصارف می رسند جداست . این موارد در کنار استفادۀ نادرست از آب در بخش کشاورزی و صنعت در استان اصفهان نشان می دهد آموزه های رفتار مصرف آب هنوز به منزله مسئله ای اجتماعی ، جامعه پذیر نشده است . که هنرمندان می توانند با خلق اثر هنری در زمینه های مختلف این جامعه پذیری را نسبت به ارزش و جایگاه آب نشان دهند .

میزان آگاهی مردم در مصرف بهینه آب به عوامل اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی مربوط است که از این میان نقش عامل فرهنگی از دیگرعوامل پر رنگ تر است و به همین خاطر صرفه جویی باید به فرهنگ تبدیل شود تا جامعه پذیری نسبت به ارزش آب ارتقا پیدا کند که این امر توسط هنرمندان می تواند به بهترین نحو انجام شود . بدون شک اجرا یک تئاتر یا یک نمایشگاه نقاشی و دیگر زمینه های هنری در این امر فرهنگ سازی می تواند موثر تر از دیگر شیوه های بیانی باشد و خلاقیت در بیان موضوع و راهکارهای آن می تواند اثرگذار باشد .

شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان توانسته با حمایت از هنرمندان اصفهان در زمینه های مختلف ، در تحقق امر جامعه پذیر کردن ارزش آب در میان آحاد جامعه موفق عمل کند  و شاهد آن برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری ، حمایت از صاحبان آثاری که اثر آنها با موضوعیت آب شکل گرفته ، فراخوان های متعدد ، نمایشگاه ها و ... است .

جامعه پذیری فرآیندی است که به موجب آن جامعه فرهنگش را از نسلی به نسل دیگر انتقال می دهد و فرد را با شیوه های پذیرفته شده و تأیید شده زندگی سازمان یافته اجتماعی سازگار می کند اما متاسفانه فرهنگ مصرف آب  نسبت به گذشته تغییری نکرده است . در این میان هنرمندان تاثیری بسزایی در تغییر این فرهنگ دارند و می توانند با هنر خویش بر روی عقاید، ارزش ها، اطلاعات، مهارت ها، گرایش ها و رفتارهای ظاهری افراد جامعه تأثیر بگذارند پس نقش هنرمندان در جامعه پذیرکردن ارزش آب بی شک نقش موثری خواهد بود .

نباید فراموش کرد میل نهفته سرگرم شدن، زیستن در جهانی تخیلی، شرکت غیر مستقیم در حوادث مهیج، شناختن شخصیت های جذاب و هیجان انگیز، فراموش کردن زندگی واقعی، گریز از ملاک های روزمره، راز جذابیت هنر می باشد وبه واسطه جذابیتشان اثرات روحی و تربیتی بر افراد جامعه می گذارد .

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه