English

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران خبر داد:

نصب و راه اندازی دستگاه شتاب نگار در نوشهر

مدیرکل راه و شهرسازی استان همزمان با فرارسیدن 5 دی ماه سالروز زلزله بم 1382 و روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی از بهره برداری از سامانه شتاب‌نگار زلزله نسل جدید و اتصال به شبکه ملی شتاب نگاری کشور در شهرستان نوشهرخبر داد.

نصب و راه اندازی دستگاه شتاب نگار در نوشهر

به گزارش خبرگزاری موج مازندران، سید محمد نظری با اعلام این خبر اظهار داشت: با رویکرد نکوداشت 5 دی ماه سالروز زلزله بم 1382 و روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی این برنامه‌ طراحی و اجرا  شد که در آن حفظ رویکرد مهم مشارکتی و رعایت کامل پروتکل های بهداشتی لحاظ شده است.

وی ادامه داد: فراهم کردن شهر ایمن تر و زندگی بهتر برای شهروندان از وظایف ماست و امیدواریم اطلاعاتی که به واسطه نصب و راه اندازی دستگاههای شتاب‌نگار به دست می آید بتواند مورد استفاده مدیران دستگاههای اجرایی قرار گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران گفت: مزیت این دستگاه ها نسبت به لرزه نگارها  در این است که دستگاه‌های شتاب نگار در نزدیکی کانون زمین‌لرزه از کار نمی‌افتند و اگر زلزله بزرگی مانند زلزله سرپل ذهاب رخ دهد ایستگاه‌های لرزه‌نگاری نزدیک به کانون زلزله به دلیل حرکت شدید زمین از کار می‌افتند و از این رو لازم است کشور به دستگاه‌های جدید شتاب‌نگار مجهز شود.

وی بیان داشت: این دستگاهها که جنبش زمین و حرکتهای تکنیکی آن را رصد و اطلاعات را آنلاین در اختیار قرار می دهد برای کاهش خطرپذیری و افزایش تاب آوری شهر امکان بسیار خوبی فراهم می‌کند.

نظری افزود: در صورتی که از مجموعه‌ای از دستگاه‌های شتاب‌نگاری در یک شهر و یا در یک ناحیه همزمان با رویداد زمین‌لرزه بزرگ بتوانیم داده‌ها را به مرکز مدیریت بحران منتقل کنیم، قادر هستیم بفهمیم که کدام بخش از ناحیه و یا شهر بر اثر این زلزله بیشترین شتاب را تحمل کرده و احتمالا بیشترین خسارت به آن وارد شده است و بر اساس این اطلاعات نیروهای امدادی که تعداد آنها هم محدود است، به مناطقی اعزام خواهند شد که بیشترین میزان خسارت به آن وارد شده است.

وی عنوان داشت: پارامتر اصلی در تخریب ساختمان‌ها در هنگام رویداد زمین‌لرزه،‌ شتاب ناشی از رویداد آن است که توسط دستگاه‌های شتاب‌نگار ثبت می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه