English

مهدی زارعی تاکید کرد؛

ضرورت رعایت ضوابط دلفین نگری از سوی قایقرانان در آب های قشم

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با تاکید بر ضرورت رعایت ضوابط دلفین نگری از سوی همه قایقرانان در آب های جزیره قشم از برگزاری کارگاه آموزشی دلفین نگری برای 30نفر از قایقرانان اسکله گردشگری کندالو خبر داد.

ضرورت رعایت ضوابط دلفین نگری از سوی قایقرانان در آب های قشم

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان،  مهدی زارعی معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم  بر ضرورت رعایت ضوابط دلفین نگری از سوی همه قایقرانان در آب های جزیره قشم تاکید کرد و این ضوابط را بر گرفته از ضوابط و استانداردهای بین‌المللی در این زمینه دانست.

وی گفت: این ضوابط مطابق با آخرین بروزرسانی علمی دراین زمینه با بهره گیری از متخصصان بین‌المللی حوزه پستانداران دریایی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) تهیه و تدوین شده است.

زارعی مهم ترین مطالب مطرح شده دراین کارگاه را رعایت فاصله درهنگام بازدید از دلفین ها، بایدها و نبایدها درهنگام بازدید از دلفین‌ها، سرعت مجاز در هنگام دلفین‌نگری، خودداری از غذا دادن به دلفین‌ها، خودداری از تماس و شنا کردن با دلفین‌ها و مدیریت زباله‌ها اعلام کرد.

براساس این گزارش، مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم نیز هدف از برگزاری این کارگاه را تاکید و یادآوری ضوابط دلفین‌نگری برای قایقرانان اسکله‌ گردشگری کندالو خواند و گفت: بخش اول از این نوع کارگاه‌ها در روستای دیرستان در تاریخ 7 مهر ماه آغاز شد و 30 نفر از قایقرانان این منطقه ضوابط مربوطه را فرا گرفتند و تعداد باقیمانده نیز در کارگاه بعدی آموزش خواهند دید. 

سیدمحمد هاشم داخته با اشاره به اینکه در پایان این دوره‌ها به شرکت کنندگان مدارک حضور در دوره ارایه خواهد شد، تصریح کرد: شرکت دراین دوره‌ها برای قایقرانان از الزامات مدیریت محیط زیست و مدیریت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و افرادی که در این دوره‌ها شرکت نکنند درآینده حق فعالیت دراین زمینه را نخواهند داشت.

داخته درباره گونه های دلفین در آب های جزیره هنگام به عنوان یکی از جزایر سه گانه قشم هم گفت: جزیره هنگام و بستر مرجانی اطراف آن پناهگاهی امن و غنی برای انواع پستانداران دریایی از جمله دلفین بینی بطری (Tursiops aduncus) محسوب می شود.

به گفته وی این دلفین از گونه‌هایی است که بواسطه شرایط خاص زیستی که در سواحل غربی جزیره هنگام شکل گرفته دراین منطقه حضور دائمی دارد و این قسمت از سواحل جنوبی قشم بعنوان زیستگاه و چراگاه آن ها به حساب می آید.

گفتنی است؛ خلیج دلفین‌ها شاهد حضور بیشترین دلفین‌ها در آب‌های اطراف جزیره قشم است و به همین دلیل به این نام معروف شده است. دلفین‌های بینی بطری بطور دائم و دلفین‌های گوژپشت و دیگر پستانداران به صورت مهاجر دراین منطقه مشاهده می شوند.

برنامه حفاظت و حمایت از خلیج دلفین‌ها از سال 1389 آغاز شده و درسال 1391 به عنوان اثر طبیعی در فهرست آثار ملی سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه