English

نماینده ولی فقیه در کردستان تاکید کرد:

اشاعه فرهنگ وقف اقدام بسیار ارزشمندی است

نماینده ولی فقیه در کردستان ضمن برشمردن اهداف وقف در اسلام عنوان نمود: اشاعه فرهنگ وقف اقدام بسیار ارزشمند وموثری است.

اشاعه فرهنگ وقف اقدام بسیار ارزشمندی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کردستان، آیت‌الله سیدمحمد حسینی‌ شاهرودی امروز در دیدار با مدیر کل وکارکنان اداره‌کل اوقاف استان کردستان که به مناسبت هفته وقف انجام گرفت، اظهار داشت:‌ یکی از مصادیق و مسائل  مهم در صدقه جاریه، وقف است و آنچه برای ما مهم و باید به آن بپردازیم متولیان موقوفات به عنوان حافظان موقوفات است.

نماینده ولی فقیه در کردستان اذعان داشت: وقف یک صدقه جاریه است که وقف‌کننده از ثواب آن بهره‌مند می‌شود.

وی گفت: علما در مورد وقف به عنوان یک صدقه جاریه متفق‌القول هستند و این موضوع زمینه را برای فرهنگ‌سازی هرچه بیشتر در این حوزه فراهم کرده است.

حسینی‌شاهرودی صیانت از موقوفات را مهم‌ترین رسالت اوقاف و متولیان دانست، و اذعان کرد: صیانت به این معناست کسی که واقف صدقه جاریه باید جریانش ادامه داشته باشد.

وی اظهار کرد: صیانت از وقف جز وظایف اولی ماست و باید راه‌های حفاظت از موقوفات به درستی تبیین و اجرا شود.

نماینده ولی فقیه در کردستان اذعان داشت:‌ البته صیانت از موقوفات به این معنی نیست که از موقوفات ستفاده نشود، چرا که گاهی استفاده نکردن موجب از بین رفتن می‌شود، باید به بهترین شیوه از آن بهره‌مند شوید.

حسینی‌شاهرودی با تاکید براینکه یک مسئله مهم در وقف این است که استفاده از آن در مسیر فی‌سبیل‌الله باشد، عنوان کرد:‌ در یک زمان بحث موقوفات برای مساجد خیلی مهم بود چراکه اگر مسجد رونق داشته باشد خیلی از مسائل در جامعه قابل حل بود.

وی تصریح کرد: بسیاری از مسائل مانند ترویج قرآن، خانه عالم و غیره با وقف برای مسجد در آن زمان رونق داشته است.

نماینده ولی فقیه در کردستان افزود: ترغیب و تشویق مردم به سمت سایر موقوفات باید مورد توجه قرار گیرد و در این راستا راهکارهای مختلف ارائه شود.

 حسینی‌شاهرودی اضافه کرد: موقوفات در زمینه ترویج علم‌آموزی نیز نقش مهمی ایفا کرده و همانطور که در راستای کمک به مردم در زمینه امور معنوی و دینی کارساز بوده در راستای مباحث مادی و رفع مشکلات معیشی مردم نیز تاثیرگذار بوده است.

وی اضافه کرد: اشاعه فرهنگ وقف هرچه تلاش شود اقدام بسیار ارزشمند و موثری است و در این راستا باید از بسترهای مختلف استفاده کرد.

نماینده ولی فقیه در کردستان اذعان داشت:‌حق و حقوق وقف باید به صورت کامل مورد توجه قرار گیرد و از سوی دیگر از این موقوفات به بهترین شیوه به نوعی که بیشترین بهره‌وری را داشته باشد استقاده کرد.

 حسینی‌شاهرودی تصریح کرد: وقف در بازه زمانی شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته و موقوفات را با این عنوان که مالی بی‌صاحب است نگاه می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: هر وقت ثابت شود که چیزی وقف بوده مالکیت از دست افرادی که حتی سند داشته باشند، ملغا می‌شود که در سال‌های اخیر اقدامات قانونی خوبی در این راستا انجام گرفته است.

نماینده ولی فقیه در کردستان با بیان اینکه ایجاد بسترهای لازم برای ارزش‌افزوده موقوفات باید در سطح استان مد نظر قرار گیرد، گفت: مشورت گرفتن از افرادی که در زمینه‌های مختلف تخصص دارند در این راستا ضروری است.

حسینی‌شاهرودی اضافه کرد: در مورد مسجد باید به این موضوع توجه داشته باشیم که یک موقوفه تا چه میزان می‌تواند ارزش افزوده داشته باشد و براساس راهکارهای مناسب زمینه را برای بهره‌مند معنوی و مادی هرچه بیشتر از موقوفات فراهم سازیم.

وی خاطرنشان کرد: اوقاف باید بهترین مسیر را که می‌توانند در راستای ادای نیت واقف اجرا کنند را در بحث موقوفات در نظر بگیرند.

 نماینده ولی فقیه در کردستان تصریح کرد: ارزش افزوده مادی و معنوی موقوفات در استفاده و بهره‌وری از موقوفات استان با محوریت نیت واقفین مد نظر قرار گیرد.

حسینی‌شاهرودی افزود: در بخش تبلیغات بیشتر وارد شود منتها آنچه در عمل می‌توانیم زمینه ترغیب مردم را به حرکت به این سمت فراهم سازیم در تبلیغات وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: اما در کل می‌توان با واقفین و تاثیرات مثبتی که وقف آنها داشته بهترین نوع تبلیغ را برای تشویق مردم به حرکت به این سمت فراهم سازیم.

نماینده ولی فقیه در کردستان اذعان کرد: ایجاد فضای لازم برای مشارکت هرچه بیشتر واقفین در عرصه‌های مختلف باید فراهم شود.

حسینی‌شاهرودی با بیان اینکه برای توسعه امام‌زاده‌ها می‌توان به موضوع وقف بیشتر ورود پیدا کرد، گفت: استفاده از ظرفیت رسانه با توجه به اینکه فضای تاثیرگذاری است نباید نادیده گرفته شود.

 وی خاطرنشان کرد: بسیاری از مباحث مانند فرهنگ ترافیک، بستن کمربند و غیره در شهرهای بزرگی مانند تهران با انجام همین کارهای تبلیعی و استفاده از فضای رسانه فرهنگ‌سازی است.

نماینده ولی فقیه در کردستان با بیان اینکه وقف، واقف و متولی هرسه مهم هستند، گفت: وقف موضوعی ریشه‌دار در تاریخ اسلام است از بزرگان ما آغاز شده و تا به امروز و در آینده نیز ادامه دارد.

حسینی‌شاهرودی تصریح کرد: صدقه جاری موقوفات شامل همه کسانی که در حراست، مدیریت و بهره‌برداری مفید از موقوفات نقش دارند می‌شود.

وی عنوان کرد: استفاده از ظرفیت موقوفات در راستای اشتغال‌زایی و رفع بیکاری باید مد نظر قرار گیرد.

نماینده ولی فقیه در کردستان با بیان اینکه امام‌زاده‌ها سرمایه‌های معنوی ما هستند، گفت: امامزاده‌ها در سطح استان همه ظرفیت را برای توسعه دارند که باید از ظرفیت موقوفات در این حوزه استفاده شود.

 حسینی‌شاهرودی در ادامه با بیان اینکه موقوفات در ترویج دین خیلی موثر بوده‌اند، گفت: موقوفات زیادی از گذشته در این حوزه وجود داشته است.

وی تصریح کرد:‌ نقش و نهضت امام حسین از مسائل مهمی است که زنده نگهداشتن آن از دیدگاه دین اسلام بسیار مهم است و نباید هرگز به فراموش سپرده شود.

نماینده ولی فقیه در کردستان با بیان اینکه یک سری موقوفات در راستای زنده نگهداشتن این نهضت وجود داشته است، خاطرنشان کرد: در گسترش این نهضت موقوفات خیلی تاثیرگذار هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه