English

برداشت موفقیت‌آمیز یک و نیم تن ماهی خاویاری در هرمزگان

معاون آبزی‌پروری شیلات هرمزگان از برداشت بالغ‌بر یک و نیم تن ماهی خاویاری برای اولین بار در قالب پروژه پایلوت استخرهای ذخیره آب کشاورزی واقع در شهرستان حاجی‌آباد خبر داد.

برداشت موفقیت‌آمیز یک و نیم تن ماهی خاویاری در هرمزگان

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، «عبدالرسول دریایی» بابیان اینکه این پروژه در راستای  تحقق اهداف شیلات و عملی کردن برنامه‌های  اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است، هدف از اجرای آن را توسعه آبزی‌پروری در آب‌های داخلی و به‌ویژه استفاده بهینه از ظرفیت استخرهای ذخیره آب کشاورزی موجود و در حال بهره‌برداری خواند.

وی تصریح کرد: با پیگیری شیلات هرمزگان، همکاری و حمایت دفتر بازسازی  و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان شیلات ایران و مشارکت بخش خصوصی برای اولین بار پرورش ماهیان خاویاری در استان هرمزگان با موفقیت صورت گرفت و بیش از یک و نیم تُن ماهی خاویاری از گونه فیل‌ماهی از دو استخر ذخیره آب کشاورزی واقع در دشت گلروییه و جائین شهرستان حاجی‌آباد برداشت شد.

دریایی بابیان اینکه ماهیان خاویاری در دشت گلروییه در مدت‌زمان دو سال و سه ماه با وزن متوسط 12 کیلوگرم و در روستای جائین شهرستان حاجی‌آباد با مدت‌زمان پرورش یک سال و چهار ماه با وزن متوسط 5 کیلوگرم برداشت  شدند تصریح کرد: ماهی خاویاری برداشت‌شده  به مقصد کشور روسیه صادر گردید.

وی امکان‌سنجی پرورش ماهی خاویاری در شهرستان‌های غیر ساحلی، استفاده حداکثری چندمنظوره از منابع آب شیرین، افزایش بهره‌وری و فعال‌سازی ظرفیت‌های جدید توسعه آبزی‌پروری استان توأم با کشاورزی، ایجاد تنوع گونه‌ای در پرورش آبزیان، آبزی‌پروری در مناطق دور از ساحل، افزایش بهره‌وری و معیشت کشاورزان، افزایش تولید و مصرف گوشت آبزیان  را از مهم‌ترین مزایای اجرای این طرح خواند.

عبدالرسول دریایی گفت: خوشبختانه چنین طرح‌هایی به کمک کشاورزان آمده تا با غنی‌سازی آب، کاهش مصرف کود کشاورزی، ارتقای اقتصاد کشاورزان، کمک به صنعت کشاورزی از طریق ارزش‌افزوده و ...در استان هرمزگان بسیار ضروری است که خوشبختانه شیلات گام‌های خوبی در این زمینه برداشته است.

معاون آبزی‌پروری شیلات هرمزگان بابیان اینکه اصولاً ماهیان خاویاری به نام استان‌های شمال کشور و دریای خزر شناخته می‌شود گفت خوشبختانه به همت شیلات هرمزگان  امروز در جنوب کشور و استان هرمزگان ماهی خاویاری گونه فیل‌ماهی در شرایط طبیعی و با بهترین رشد و کیفیت گوشت در استخرهای کشاورزی در حال پرورش است.

دریایی خاطرنشان شد با عنایت به اینکه این طرح در سطح پایلوت و برای اولین بار در استان اجرا گردیده است گفت: باوجوداینکه این مهم اولین تجربه شیلات استان، کارشناسان و مجریان پروژه است  نشان از شرایط مطلوب جهت توسعه پرورش این‌گونه باارزش است.

وی افزود پرورش ماهی خاویاری در استان هرمزگان می‌تواند در کنار فعالیت‌های کشاورزی و صرفاً با استفاده از آب مورداستفاده جهت آبیاری باغات صورت پذیرد که علاوه برافزایش بهره‌وری باعث غنی‌تر شدن آب و افزایش محصول، ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و ارزآوری خواهد شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه