English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

معرفی دیدنی های آذربایجان غربی +تصاویر

استان سرسبز و تاریخی آذربایجان غربی جاذبه ‌های تاریخی و گردشگری بسیاری دارد که برخی از آنها مانند قره کلیسا، کلیسای زور زور و مجموعه تخت سلیمان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌ است.

معرفی دیدنی های آذربایجان غربی +تصاویر

به گزارش خبرگزاری موج آذربایجان غربی، نرم نرمک می رسد اینک بهار/ خوش به حال روزگار، اما ازهرچه بگذریم سخن دوست خوش تر است؛ پس از رسم خانه تکانی و خرید عید و پهن کردن سفره هفت سین، اغلب مردم به دنبال مقصدی جدید، کم خرج و به نسبت خلوت برای سفر و گشت و گذار بهاری هستند و کجا بهتر از استان سرسبز و تاریخی آذربایجان غربی.

ارومیه، مهاباد، خوی، تکاب، چالدران، سردشت و ماکو هریک به تنهایی می تواند گردشگران نوروزی را روزها جذب خود کند.

در این گزارش می خواهیم بهترین مکان های دیدنی این استان سرسبز و متمدن را  که مردم آن به دو زبان ترکی و کردی صحبت می کنند معرفی کنیم.

 

دریاچه ارومیه

این دریاچه در 17 کیلومتری شهر ارومیه قرار دارد و به عنوان بزرگترین دریاچه آب شور خاورمیانه معروف است اما متاسفانه این روزها به دلیل پایین آمدن سطح آب و خشک شدن مشکلات زیست محیطی بسیاری برای حیوانات و منطقه بوجود آورده است. اما در دل این دریاچه بیش از صد جزیره وجود دارد که همچنان دیدن آن ها خالی از لطف نیست همچنین در نزدیکی سواحل دریاچه ارومیه مجتمع‌های ساحلی و تفریحی وجود دارد که مهم‌ترین آنها، مجتمع گردشگری باری و دهکده ساحلی چی چست، است. این مکان‌ها دارای امکانات اقامتی، گردشگری، رستوران، سالن بازی و ورزشی هستند و هر ساله از علاقمندان و گردشگران دریاچه ارومیه پذیرایی می‌کنند.

دریاچه ارومیه

غار سهولان

دومین غار آبی ایران است که در 35 کیلومتری شهر مهاباد و 42 کیلومتری شهر ارومیه قرار دارد. سهولان دارای دو ورودی است که یکی ۱۷۸ و دیگری ۱۰۷ پله دارند درواقع شما از یکی وارد و از دیگری خارج می‌شوید. گردشگران پس از طی کردن این پله‌ها، به عمق ۳۰ متری زمین می رسند. ناگفته نماند بخش هایی از این غار هنوز کشف نشده است و به دلیل هوای خنک و سرد داخل غار باید با خود لباس گرم به همراه داشته باشید.

بازدید از غار به علت وسعت بالای غار حدود 3 ساعت طول می کشد و گردشگران برای بازدید باید سوار قایق شوند همچنین در این محل امکاناتی همچون پارکینگ، راهنمایان گردشگری، رستوران، آلاچیق، نمازخانه، فروشگاه و سرویس بهداشتی برای گرشگران و بازدید کنندگان فراهم شده است.

غار سهولان

تخت سلیمان

فاصله این مجموعه تاریخی تا ارومیه 279 کیلومتر است و در شهرستان تکاب قرار دارد. این مجموعه تاریخی  حدود ۳۰۰۰ سال قدمت دارد و از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز آموزشی و مذهبی پیش از اسلام یاد می‌کنند. که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

از بخش‌های مختلف این مجموعه تاریخی می‌توان به حصار تخت سلیمان، آتشکده آذرگشنسب، ایوان خسرو، معبد آناهیتا و سنگ اژدها اشاره کرد. همچنین کوه تخت سلیمان که از آن با نام زندان تخت سلیمان یاد می‌کنند نیز در نزدیکی این دریاچه قرار گرفته است.

تخت سلیمان

دریاچه مارمیشو

این دریاچه در 45 کیلومتری شهر ارومیه و در میان کوهستان‌های همجوار مرز ایران و ترکیه واقع شده است. آب این دریاچه بکر و جذاب از رودخانه نازلوچای که از کو‌های اطراف سرچشمه گرفته تامین می‌شود. احاطه شدن دریاچه با کوه‌ها و وجود پوشش گیاهی سرسبز همچون درختان صنوبر، بلوط، عناب، گلابی، زالزالک، بادام و گیاهان دارویی همچون خارشتر، گزنه، زنبق، لاله کوهی، بومادران، کاسنی، آویشن و کنگر باعث شده این دریاچه طبیعت بکری داشته باشد.

در کنار پوشش گیاهی و طبیعت بکر آن بهترین ماهی‌های قزل آلا و ماهی سفید نیز در این دریاچه زندگی می‌کنند و به همین علت علاوه بر شنا، گردشگران نوروزی می توانند از ماهیگیری در دریاچه لذت ببرند.

دریاچه مارمیشو

چشمه آب معدنی کوه زنبیل ارومیه

این چشمه در ۳۶ کیلومتری شمال شرقی ارومیه و در نزدیکی روستا نازلوچای واقع شده است. این چشمه دارای عمقی به میزان ۲۵ سانتی متر و قطری به میزان ۴ متر است و گردشگران برای گذر از جاده نیاز به ماشین آفرود دارند.

این چشمه به علت خواص درمانی آن نظیر بی کربنات کلسیک، منیزیم آهن دار و سولفات خاصیت درمانی دارد و برای درمان برخی دردهای مفاصل و یا مشکلات پوستی بسیار معروف است و همواره گردشگران زیادی را به خود جلب می کند.

 

بیشتر بخوانید:

مناطق گردشگری چهارمحال و بختیاری/ گردشگران نوروزی ۱۴۰۲ به بام ایران سفر کنند +تصاویر

مناطق گردشگری گلستان/ آشنایی گردشگران نوروزی با جاذبه های چشم نواز گلستان +تصاویر

مناطق گردشگری کرمانشاه / هندوستان چهار فصل ایران آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی + تصاویر

مناطق گردشگری لرستان/ زیباترین و دیدنی ترین مکان های گردشگری لرستان

مناطق گردشگری کرمان/ سفر به دل تاریخ را با حضور در کرمان تجربه کنید+تصاویر

مناطق گردشگری زنجان/ با سفر به زنجان از سومین گنبد بزرگ جهان بازدید کنید +تصاویر

مناطق گردشگری مازندران/ کندلوس میعادگاه عاشقان طبیعت و تاریخ +تصاویر

مناطق گردشگری یزد/ آثار باستانی و گردشگری شهر جهانی و خشت خام یزد

مناطق گردشگری اصفهان/ نصف جهان گردشگری به رنگ لاجوردی +تصاویر

مناطق گردشگری قم / در شهر قم هم زیارت کنید هم سیاحت +تصاویر

مناطق گردشگری همدان/ همدان یا هگمتانه تونلی برای سفر به تاریخ+تصاویر

مناطق گردشگری شیراز / از شهر راز چه می دانید؟

مناطق گردشگری تهران با روستاهای سرسبز +تصاویر

مناطق گردشگری بوشهر/بهار ۱۴۰۲ را با سفر به بوشهر ماندگار کنید +تصاویر

مناطق گردشگری قزوین/ قزوین پایتخت خوشنویسی ایران

مناطق گردشگری سمنان/لذت تماشای همزمان کویر و جنگل با سفر به استان سمنان

مناطق گردشگری شیراز/گردشگری مذهبی در استان فارس با ۱۴۰۰ بقعه متبرکه و مساجد ارزشمند تاریخی

مناطق گردشگری استان مرکزی

 

چشمه کانی گراوان

بازدید از چشمه کانی گراوان کافی است، در مسیر جاده سردشت-مهاباد حرکت کنید و ۳۰ تا ۳۵ دقیقه در این جاده برانید. پس از شهر راور، از جاده خاکی عبور کنید و از میان گندم‌زارها و جنگل‌های بلوط رد شوید و به‌سمت غرب بروید. اوج زیبایی‌ این منطقه در بهار و تابستان است که با رودهای پرآب، مناظر سرسبز و آب و هوای مطبوع خود را نشان می‌دهد. آب سرد این چشمه به‌دلیل شوری، غیرقابل‌شرب است. رسوب املاح موجود در چشمه با گذر زمان، سازه آهکی رنگارنگی در اطراف آن به وجود آورده که بر زیبایی‌های چشمه افزوده است.

کانی گراوان از چشمه‌های غنی آب‌ معدنی است که میزان املاح محلول در آب آن بالغ‌ بر یک گرم در لیتر است. خواص درمانی این چشمه بسیار است و می‌توان آن را در دسته‌بندی چشمه‌های آب‌معدنی گازدار جا داد که در بسیاری از امور زیبایی و پوست کاربرد دارد.گردشگران می توانند چند ساعتی را به این مکان زیبا بیایند و با نصب چادر در حاشیه این چشمه از طبیعت بکر آن استفاده نمایند.

چشمه کانی گراوان

تپه حسنلو

این تپه باستانی در 95 کیلومتری شهر ارومیه،  در شهر نقده و در میان جلگه ای سرسبز و خرم به نام سلدوز قرار گرفته است. این مکان محل سکونت مردمانی برای ده دوره تاریخی بوده است. دوره دهم مربوط به ۶۰۰۰ تا ۳۰۰۰ قبل از میلاد است و قدیمی‌ترین دوره محسوب می‌شود. به دلیل کمبود آثار تاریخی از دوره‌های هشتم، نهم و دهم، اطلاعات کمتری از این دوره‌ها وجود دارد. دوره‌های پنجم، ششم و هفتم بین سال‌های ۳۰۰۰ تا ۱۳۰۰ قبل از میلاد بودند.

گردشگران می توانند در این منطقه با سفر در زمان از موزه کوچک این مکان که محل نگهداری ظروف و اشیای کشف شده است بازدید کنند.

 

دریاچه دالامپر

این منطقه در حدود ۴۵ کیلومتر شهر ارومیه و ۳۵ کیلومتر شهر اشنویه بوده و در مرز بین سه کشور ایران، عراق و ترکیه قرار گرفته است. این دریاچه بر فراز کوهی با همین نام در جنوب غربی ارومیه و شمال غربی شهر اشنویه واقع شده است که افراد زیادی را در روزهای گرم تابستان به این منطقه خوش آب و هوا می‌کشاند.

گون، بادام کوهی و آلبالوی وحشی پوشش گیاهی این منطقه را شکل می‌دهند که شباهت زیادی به پوشش گیاهی رشته‌ کوه زاگرس دارند. گونه‌های جانوری آن نیز شامل روباه، شغال، عقاب، بز کوهی، مار و خرگوش می‌شوند. همچنین گردشگران می توانند با طی کردن مسیری تقریبا 10 کیلومتری که باید با آفرود طی شود از آبشار زیبای آن نیز بازدید کنند.

دریاچه دالامپر

روستای بند

این روستا در 5 کیلومتری شهر ارومیه واقع شده و با برخورداری از طبیعتی چشم‌نواز، یکی از گردشگاه‌ها و مکان های دیدنی ارومیه به‌ شمار می‌رود. تفرجگاه‌های حاشیه رودخانه شهرچای، باغات پیرامون روستا، چشم‌انداز کوهستان و تفرجگاه زمستانی بند، دریاچه پشت سد شهرچای با قابلیت‌ ورزش‌های آبی، تفرجگاه پیرامونی سد شهرچای و مسجد روستای بند از جمله جاذبه‌های دیدنی روستای بند هستند. 

 

کلیسای حضرت مریم یا ننه مریم

این کلیسا در خیابان خیام شهر ارومیه واقع شده و بعد از کلیسا بیت لحم در فلسطین قدیمی‌ترین کلیسای جهان محسوب می‌شود. این مکان در ابتدا آتشکده زرتشتیان بوده و سال‌ها بعد در دوران ساسانیان این کلیسا ساخته می‌شود.

کلیسای حضرت مریم یا ننه مریم

قره کلیسا

این بنا در استان آذربایجان غربی، ۲۰ کیلومتری شمال شرقی سیه ‌چشمه در جاده چالدران به قره‌ضیاءالدین واقع شده است. که به عنوان یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای ارامنه در جهان معروف است و در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز قرار دارد. مسیحیان و ارامنه در شهرهای مختلف در روز سالروز مرگ طاطاووس مقدس مصادف با یکم تا چهارم مرداد در این کلیسا گرد هم می‌آیند و این مدت در روستای نزدیک به کلیسا اقامت می‌کنند.

همچنین از دیگر مکان های دیدنی استان آذربایجان غربی میتوان به چشمه آب گرم شوط، آبشار اوزان، سیلوانه، روستای خورنج در پیرانشهر، آبشار سوله دوکل، آبشار شلماش، چمن متحرک چملی، مقبره پوریای ولی، مسجد جامع ارومیه، پیست اسکی خوشاکو، کاخ موزه باغچه جوق، بنای سه گنبد، کلیسای زور زور، آرامگاه شمس تبریزی، بازار ارومیه و کلیسای گئورگ مقدس هفتوان اشاره کرد.

در کنار تمام زیبایی های این استان ، آذربایجان غربی همواره از نظر تنوع و طعم غذا زبانزد بوده است که تعدادی از غذاهای محلی این استان را معرفی می کنیم تا در سفر به این استان نوش جان کرده و از طعم آن لذت ببرید.

گوزلمه، ارومیه خورش، خورش کنگر، شورجه ارومیه، یتیمچه، کوفته مرغ، گیزاتما، دلمه برگ مو، گشنیز کباب، یرالما کبابی، دلمه کلم، گندله قوورماسی،سوپ بلغور، آش دوغ، آش کلم، باستیخ یا باسلق، کاچی، حلوای هویج، حلوا اوماج، سوجوق، حلوا نثار و حلوای گردویی تنها بخشی از خوردنی های لذیذ این استان است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه