English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

مناطق گردشگری سمنان/لذت تماشای همزمان کویر و جنگل با سفر به استان سمنان

استان سمنان لیست بلند بالایی از مقاصد گردشگری را در خود جا داده است و می‌تواند سلیقه‌های متفاوتی را پوشش دهد. برای رفتن به سراغ جاهای دیدنی این استان متفاوت در این گزارش با ماه همراه شوید.

مناطق گردشگری سمنان/لذت تماشای همزمان کویر و جنگل با سفر به استان سمنان

به گزارش خبرگزاری موج سمنان، استان سمنان واقع در شمال دشت کویر و جنوب رشته کوه البرز است. مناطق کویری در قسمت های جنوبی این استان، کوه و جنگل در قسمت های شمالی آن قرار گرفته اند، به همین دلیل از نظر جغرافیایی بسیار مناطق متنوعی دارد.

آیین های نوروزی استان سمنان به دو بخش پیش و پس از نوروز تقسیم می شود که برخی از آیین های نوروزی آنان با سایر قومیت ها و استان های کشور یکنواخت است.

 

آیین های سنتی

آیین نوروزخوانی یکی از آیین های مرسوم این استان است. این آیین که درگذشته رواج بیشتری داشته بیشتر از نیمه دوم اسفندماه آغاز می شود.

نوروزخوانان بصورت فردی و یا درگروه های دو و سه نفره در محله های شهر و روستا گردش کرده و با خواندن ابیاتی فرارسیدن نوروز باستانی را نوید می دهند.

رسم 'شال اندازی' نیز در برخی روستاهای گرمسار و منطقه کالپوش شاهرود در این شب انجام می شود، برای این منظور جوانان شال خود را درخانه های اهل محل انداخته و به انتظار می نشینند، صاحب هر خانه با دیدن شال مقداری میوه، شیرینی، نقل و ... در میان شال نهاده و به صاحبش می دهد.

جالب است بدانید که استان سمنان از فرهنگ غذایی خاصی برخوردار است و غذاهای محلی آن بخاطر شرایط جغرافیایی به سه دسته نان ها، آش ها و غذاهای گوشتی تقسیم می شوند و از آنجایی که نقش آب در این منطقه بسیار حیاتی است غذاهایی همچون آش های محلی در آن به فراوانی یافت می شود، به این دلیل که دامداران و کشاورزان در روزهای گرم تابستان آب مورد نیاز بدن خود را تامین می کنند.

 

غذاهای محلی

برخی از این غذاها عبارت اند از: گولاچ کلوچه سمنانی، نان پیچو، نان فطیر، نان سلم، نان روغنی، نان سر قلیفی،دادچه، نان ماستی، بخسمات، سبزی پلو دامغانی، تلخون، خورشت هویج و پسته، ته چین اسفناج، خلال پلو، ته چین شهمیرزادی، چرتمه، مانی پلو دامغان، ته چین کشمش و لپه، ته چین گوشت گرمسار، چلو گوشت سمنانی، کله جوش سمنانی، خورشت قیمه، سیب و آلبالو، یخنی، تاک پلو، آب دوغ یا همان اودو، لپه قرمه دامغانی، آبگوشت خربزه، جوش بره و شله قروت.

استان سمنان لیست بلند بالایی از مقاصد گردشگری را در خود جا داده است و می‌تواند سلیقه‌های متفاوتی را پوشش دهد. برای رفتن به سراغ جاهای دیدنی این استان متفاوت در این گزارش با ماه همراه شوید.

 

جنگل ابر

جنگل ابر از جاهای دیدنی سمنان است که در ۴۰ کیلومتری شمال شرقی شاهرود در بخش بسطام و دهستان خرقان قرار دارد.در این مکان می‌توانید اقیانوس افسانه‌ای ابر را در میان دار و درخت یک جنگل هیرکانی با چشم ببنید و غرق لذت این مکان رویایی شوید. این جنگل بازمانده‌ای از جنگل‌های چند میلیون ساله هیرکانی است که در مرز دو اقلیم متفاوت، بین سمنان و گلستان قرار دارد.

جنگل ابر

دروازه ارگ سمنان

این دروازه در میدان ارگ شهر سمنان جا خوش کرده است. دروازه ارگ سمنان، اثر تاریخی زیبایی است که به دوران قاجار برمی‌گردد. این دروازه بازمانده‌ی ارگ سمنان است که به دستور رضا شاه برای نوسازی و ساخت خیابان‌ها و بناهای جدید تخریب شد. ساخت این اثر در زمان بهمن میرزای بهاالدین، فرزند فتحعلی شاه شروع شد و در زمان ناصرالدین شاه قاجار به پایان رسید. این دروازه‌ی منحصر به فرد، شناسنامه‌ی شهر سمنان است و گنج با ارزشی برای اهالی این منطقه محسوب می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

مناطق گردشگری چهارمحال و بختیاری/ گردشگران نوروزی 1402 به بام ایران سفر کنند +تصاویر

مناطق گردشگری گلستان/ آشنایی گردشگران نوروزی با جاذبه های چشم نواز گلستان +تصاویر

مناطق گردشگری کرمانشاه / هندوستان چهار فصل ایران آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی + تصاویر

مناطق گردشگری لرستان/ زیباترین و دیدنی ترین مکان های گردشگری لرستان

مناطق گردشگری کرمان/ سفر به دل تاریخ را با حضور در کرمان تجربه کنید+تصاویر

مناطق گردشگری زنجان/ با سفر به زنجان از سومین گنبد بزرگ جهان بازدید کنید +تصاویر

مناطق گردشگری مازندران/ کندلوس میعادگاه عاشقان طبیعت و تاریخ +تصاویر

مناطق گردشگری یزد/ آثار باستانی و گردشگری شهر جهانی و خشت خام یزد

مناطق گردشگری اصفهان/ نصف جهان گردشگری به رنگ لاجوردی +تصاویر

مناطق گردشگری قم / در شهر قم هم زیارت کنید هم سیاحت +تصاویر

مناطق گردشگری همدان/ همدان یا هگمتانه تونلی برای سفر به تاریخ+تصاویر

مناطق گردشگری شیراز / از شهر راز چه می دانید؟

مناطق گردشگری تهران با روستاهای سرسبز +تصاویر

مناطق گردشگری بوشهر/بهار ۱۴۰۲ را با سفر به بوشهر ماندگار کنید +تصاویر

مناطق گردشگری قزوین/ قزوین پایتخت خوشنویسی ایران

 

 

جنگل رودبارک

جنگل رودبارک مهدیشهر برای کسانی مناسب است که دنبال یک طبیعت جذاب در جاهای دیدنی سمنان هستند. این جنگل بی‌نظیر بخشی از منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی پرور است و زیبایی بکر آن وصف نشدنی است. در مسیر این منطقه‌ی جنگلی کوهستانی، رودخانه دائمی و شیرین رودبارک قابل مشاهده است که نام جنگل از این رود سرچشمه می‌گیرد.

جنگل رودبارک

شهمیرزاد

شهمیرزاد را می‌توان بهشت گمشده سمنان نامید. این منطقه در فاصله ۲۴ کیلومتری شهر سمنان قرار دارد و با وارد شدن به آن، آب و هوای خنک و فوق‌العاده‌اش شما را به حیرت می‌اندازد. وجود چنین منطقه خنک و خوش آب و هوایی در نزدیکی کویر گرم سمنان، هر گردشگری را به تعجب وا می‌دارد.

 

دشت آفتابگردان کالپوش

دشت آفتابگردان منطقه‌ی کالپوش است که در اواسط تابستان، سرزمینی طلایی رنگ می‌شود. این دشت خوش‌رنگ با همدستی غروب خورشید، سوژه‌ی ناب عکاسی برای دوربین طبیعت دوست‌‎ها است. این منطقه در ۲۲۰ کیلومتری شمال شرق شاهرود، در میامی قرار گرفته و در اواسط فصل بهار هم با رنگ سرخ شقایق‌ها نگاه گردشگرها را به خود جذب می‌کند.

دشت آفتابگردان کالپوش

خوش ییلاق

خوش ییلاق منطقه‌ای حفاظت شده در شهرستان شاهرود است که جزو یکی از اصلی‌ترین تفرجگاه‌ها و مناطق تفریحی، خصوصا برای گردشکران به شمار می‌رود‌. منطقه زیبای خوش ییلاق میان دو بخش کویری و جنگل‌های شنال قرار دارد و از این جهت آب و هوا و زیست بوم خاصی را به وجود آورده است‌.

 

پارک ملی کویر

پارک ملی کویر ازمناطق حفاظت شده در میان جاهای دیدنی سمنان است که در گرمسار قرار گرفته و تنوع بالایی در گونه‌های جانوری و گیاهی این مطقه خشک و کویری ایران وجود دارد. علاوه بر یوزپلنگ کمیاب آسیایی، گونه‌های متنوعی همچون قوچ و میش، بز، کبک، غزال ایرانی، شاهین، سمور سنگی و… وجود دارد. بنای تاریخی و جذاب قصر بهرام در محدوده‌ی پارک ملی کویر و در جاده سنگ فرش قرار دارد. علا وه بر این بنا، کاروانسرای عین الرشید، آبراه سنگی سیه کوه و کاروانسرای سفید آب، از جاذبه‌های تاریخی این منطقه محسوب می‌شوند.

پارک ملی کویر

آهوان

بازمانده‌ی قلعه‌ی آهوان که به عنوان کاروانسرای آهوان شناخته شده، از بناهای تاریخی سمنان است و در روستای سرد و کوهستانی آهوان قرار دارد.

 

پارک جنگلی سوکان؛ استراحتگاه مسافران

این پارک جنگلی در جاده سمنان به دامغان قرار گرفته و از آنجایی که دقیقا در مقابل دانشگاه سراسری سمنان است، پاتوق دانشجویان به شمار می‌رود. همچنین پارک جنگلی سوکان بر سر جاده تهران_مشهد قرار دارد و زائران و مسافران این پارک را به عنوان استراحتگاه میان شهری انتخاب می‌کنند.

پارک زیبای سوکان علاوه‌بر زیبایی چشمگیر و درختان قدیمی و زیبا، یک باغ وحش جذاب و یک باغ پرندگان دیدنی دارد نیز دارد. امکانات رفاهی و تفریحی پارک مجموعه کاملی از نمازخانه، سرویس ‌بهداشتی، مکانی برای خرید تنقلات، آلاچیق، پارکینگ و سفره خانه است که ماندن در آنجا را برای گردشگران و مسافران راحت‌تر می‌کند.

 

چشمه علی دامغان

از دیگر جاهای دیدنی سمنان می‌توان به منطقه چشمه علی دامغان اشاره کرد. این منطقه گردشی تفریحی باقی مانده تفرجگاه‌های شاهان قاجاری است که در این منطقه خوش آب و هوا قرار داشته است.

چشمه علی دامغان

مجن شاهرود و تنگه داستان

مجن شاهرود از جمله شگفتی‌های طبیعت سمنان است که در دامنه جنوبی رشته کوه البرز شرقی در شمال شهرستان شاهرود قرار گرفته است. در این منطقه، چشمه‌ای با نام چشمه هفت رنگ مجن قرار دارد که از عجایب دیدنی و زیبای مجن است.

 

چشمه قلقل

چشمه قلقل یکی دیگر از جاهای دیدنی سمنان و جاذبه های تماشایی این شهر است که جایگاه ویژه‌ای در میان گردشگران دارد. این چشمه زیبا در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان دامغان و در میان یک تنگه کوچک و سرسبز قرار گرفته است.

چشمه زیبای قلقل مکانی مناسب برای یک سفر خاطره‌انگیز و به یادماندنی در فصل بهار و تابستان است که می‌توانید از گردش در آن لذت ببرید.

 

جنگل اولنگ

این جنگل سرسبز و دیدنی، در حقیقت امتداد جنگل‌های شمال است که از سمت گلستان به این منطقه رسیده است. جنگل اولنگ آب و هوایی دوگانه دارد و همین امر موجب اعجاب آن است.

جنگل اولنگ

بسطام

بسطام در فاصله ۶ کیلومتری شاهرود قرار دارد و از جمله شهرهای تاریخی و دیدنی ایران به شمار می‌رود. بسطام به دلیل قدمت دیرینه‌ای که دارد پر از آثار تاریخی و بناهای کهنی است که در دوره‌های مختلف تاریخی ساخته شده است. علاوه‌بر اهمیت تاریخی، این شهر طبیعت زیبا و بی‌نظیری دارد که گردش در آن بسیار لذت‌بخش است.

 

چشمه نگارمن

یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های این شهر، چشمه نگارمن است که در روستایی به همین نام در ۲۱ کیلومتری شمال غرب بسطام قرار دارد. این چشمه زیبا در ۵ کیلومتری شمال غرب روستای گردشگری نگارمن واقع شده و آب پاک و گوارای آن از دل زمین می‌جوشد. آب این چشمه علاوه‌بر زیبایی بخشی به منطقه، یکی از منابع اصلی آبیاری زمین‌های کشاورزی نیز هست. چشمه نگارمن حال و هوای تازه‌ای را به روستا بخشیده و یکی از مهم‌ترین مناطق تفریحی، خصوصا برای گردشگران به شمار می‌رود.

 

قلعه دولت آباد دامغان

قدمت این قلعه تاریخی و قدیمی به اواخر دوران صفویه باز می‌گردد. این قلعه یکی از مهم‌ترین آثار دامغان است و نام آن در فهرست آثار ملی ایران به چشم می‌خورد. برای بازدید از این قلعه تاریخی، باید خودتان را به بخش امیریه، دهستان قهاب برسانید و راهی روستای دولت آباد شوید.

قلعه دولت آباد دامغان

آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی

شیخ ابوالحسن خرقانی اصالتاً اهل روستای بسطام از توابع استان سمنان بود. وی در سن ۷۳سالگی در روستای خرقان جان باخت و به همین خاطر مقبره وی در همین روستا قرار دارد. آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی یکی از جاهای دیدنی سمنان است که بازدید از آن می‌تواند بسیار جذاب و هیجان‌انگیز باشد.

از دیگر اماکن دیدنی این شهر می توان به قلعه گردگوه، خانه تاریخی باقری ها، مسجد امام سمنان، بهورد، دره خوش آبرود، عمارت چشمه علی، قلعه بالا بیارجمند شاهرود، بازار سمنان و رضا آباد اشاره کرد.

جاهای دیدنی سمنان تنوع خوش‌آب‌ و رنگی دارد و گوشه‌به‌گوشه‌ی این استان پهناور، جاذبه‌ای وجود دارد تا فکر و نگاه شما را درگیر خودش کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه