English

مناطق گردشگری قزوین/ قزوین پایتخت خوشنویسی ایران

کهن شهر قزوین با قدمتی چند هزارساله، فصلی قطور از کتاب تاریخ فرهنگ و هنر ایرانیان را در میان خشت و گِل و نقش ونگار معماری دل‌فریب و طراحی منحصر به‌ فرد بناهای باستانی شگفت‌انگیزش جای داده است.

مناطق گردشگری قزوین/ قزوین پایتخت خوشنویسی ایران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج قزوین، برخی دروازه بهشت می نامند و برخی دیگر شهر پاک؛ القاب و عناوینش بی‌شمار است و حمد و مدحش بسیار، آخر کیست که پایتخت خوشنویسی کشورمان را نشناسد؟

 کهن شهر قزوین با قدمتی چند هزارساله، فصلی قطور از کتاب تاریخ فرهنگ و هنر ایرانیان را در میان خشت و گِل و نقش و نگار معماری دل‌فریب و طراحی منحصربه‌فرد بناهای باستانی شگفت‌انگیزش جای داده است. 

این شهر دیدنی، به موهبت قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، در گذشته شاهراه و گلوگاه اصلی تجارت ایران بشمار می‌رفت و برای سال‌هایی متمادی عنوان دارالسلطنه یا پایتخت کشورمان را در دوران حکمرانی صفویان یدک می‌کشید.

 قزوین امروزی، به لطف داشتن پیشینه‌ای به درازای تاریخ بلندبالای کشورمان، بیشترین تعداد ابنیه باستانی این سرزمین را در دل خود جای داده است.

 این اماکن عتیق و دیرینه در حقیقت یادگارهای گران‌بهایی هستند که سرگذشت پرفراز ونشیب چند هزارساله این شهر تاریخی را در طرح و نقش فریبنده و افسونگرشان ترسیم کرده‌ و به منصه ظهور دیدگان شیفتگان هنر ناب معماری ایرانی گذاشته‌اند. 

جاهای دیدنی قزوین به این شهر رتبه اول در داشتن ابنیه تاریخی در کشور را داده است. قزوین یکی از قدیمی‌‌ترین شهرهای ایران و در بخشی از تاریخ صفوی پایتخت بوده است. به علاوه همه این‌ها، قزوین موطن بسیاری از خوش‌نویسان بزرگ ایران مانند میرعماد قزوینی است.

 زبان مردم این شهر فارسی با لهجه قزوینی است. اما زبان‌های تاتی، گیلکی و آذری هم در این شهر رواج دارد.

قزوین شهر شیرینی‌های خوشمزه هم هست. باقلوا، شیرینی پادرازی ، و نان نخودی از جمله خوردنی‌های خوشمزه‌ قزوین‌اند. اولین‌های بسیاری در این شهر وجود دارد. از جمله اولین خیابان ایران به نام «خیابان سپه» اولین بار در قزوین ساخته شد.

 ۹ شهریور هر سال، روزی که شاه طهماسب صفوی قزوین را پایتخت کرد، در تقویم شمسی به نام روز قزوین نامگذاری شده است.

 

عبور از دل تاریخ و هنر و طبیعت با جاهای دیدنی قزوین

قزوین شهری است که بی‌شک با ورود به آن با مجموعه‌ای از شگفتی‌ها روبه‌رو خواهید شد. قدم زدن در قدیمی‌ترین خیابان ایران تا گذر از بزرگ‌ترین کاروانسرای سرپوشیده دنیا، شما را به دل تاریخ خواهد برد. تاریخی که در آن، قزوین ۵۷ سال پایتخت ایران در دوران صفویه بوده است.

به همین دلیل در جای جای این شهر می‌توانید آثار معماری صفویه و ظرافت هنر این دوره را ببینید. اگر هم مشتاق دیدن طبیعت هستید، این شهر کوهستانی و خنک مقاصد زیبایی را برای شما در نظر گرفته است. با گشت و گذاری در خیابان های قزوین کمی با جاهای دیدنی آن بیشتر آشنا شویم.

مسجد-جامع-قزوین

 

مسجد جامع قزوین ، مسجدی بر آتشکده‌های ساسانی

مسجد جامع قزوین ، بنایی ۴ ایوانی است که در خیابان سپه «شهدای فعلی» قزوین قرار دارد. در واقع اولین خیابان شهر را کنار مهم‌ترین مسجد شهر بنا کرده‌اند. در سال ۱۹۲ هجری قمری، هارون الرشید دستور ساخت این بنا را بر ویرانه‌های یک آتشکده داد. مسجد جامع قزوین، در خود مِهر و داغ دوره‌های تاریخی مختلفی را دارد. در زمان حمله مغول، بخش‌هایی از مسجد تخریب شد اما صفویان و قاجاریان آن را ترمیم کردند.

 

بیشتر بخوانید:

جاذبه های گردشگری گلستان/ آشنایی گردشگران نوروزی با جاذبه های چشم نواز گلستان +تصاویر

مناطق گردشگری کرمانشاه / هندوستان چهار فصل ایران آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی + تصاویر

مناطق گردشگری لرستان/ زیباترین و دیدنی ترین مکان های گردشگری لرستان

مناطق گردشگری کرمان/ سفر به دل تاریخ را با حضور در کرمان تجربه کنید+تصاویر

مناطق گردشگری زنجان/ با سفر به زنجان از سومین گنبد بزرگ جهان بازدید کنید +تصاویر

مناطق گردشگری مازندران/ کندلوس میعادگاه عاشقان طبیعت و تاریخ +تصاویر

مناطق گردشگری یزد/ آثار باستانی و گردشگری شهر جهانی و خشت خام یزد

مناطق گردشگری اصفهان/ نصف جهان گردشگری به رنگ لاجوردی +تصاویر

مناطق گردشگری قم / در شهر قم هم زیارت کنید هم سیاحت +تصاویر

مناطق گردشگری همدان/ همدان یا هگمتانه تونلی برای سفر به تاریخ+تصاویر

مناطق گردشگری شیراز / از شهر راز چه می دانید؟

مناطق گردشگری تهران با روستاهای سرسبز +تصاویر

مناطق گردشگری بوشهر/بهار ۱۴۰۲ را با سفر به بوشهر ماندگار کنید +تصاویر

 

سبک معماری مسجد، نشانه‌هایی از معماری صفوی و سلجوقی را همزمان در خود دارد. گنبد مسجد یکی از زیباترین گنبد‌های فیروزه‌ای را بین مساجد جامع به نام خود کرده است. مسجد جامع قزوین چهار در ورودی و چهار صحن دارد و گنبد در قسمت جنوبی مسجد قرار گرفته است. محراب زیبای مسجد، از سنگ مرمر است و اطرافش را با کاشی‌های رنگی جلا داده‌اند. منبری زیبا از جنس سنگ هم در نزدیکی محراب وجود دارد. دیوارهای منبر، گنجینه‌ای از کتیبه‌های گچبری شده است. مسجد جامع از زیباترین جاهای دیدنی قزوین است که نباید دیدنش را از یاد ببرید.

عمارت-باغ-سپهدار

 

کاخ چهلستون ، عمارت کلاه‌ فرنگی قزوین

تنها کوشک باقی‌مانده از کاخ‌های صفوی در قزوین، کاخ چهلستون است. چهلستون از زمان شاه طهماسب تا حکومت قاجارها به عمارت کلاه فرنگی مشهور بود. شاه طهماسب صفوی، دستور داد بود که باغی به شکل مربع در شهر قزوین بسازند که در میانش عمارتی عالی با تالار و ایوان و حوض‌های زیبا باشد. نتیجه عمارت زیبای کلاه فرنگی شد. در دوره قاجار محمدباقر سعدالسلطنه، کلاه فرنگی را بازسازی کرد و به آن نام چهلستون را داد. حفظ بسیاری جاهای دیدنی قزوین مدیون سعدالسلطنه است.

این کاخ، عمارتی است هشت‌گوش در دو طبقه که تقریبا ۵۰۰ متر مساحت دارد. نگارگری‌های دیوارهای چهلستون، نمونه‌ای بی‌نظیر از مکتب نگارگری قزوین است و شهرتی درخور دارد. تاریخ گذشته بر این بنا را هم می‌توان در نقاشی‌ها دید. از نگارگری‌هایی با آب طلا در دوره صفوی، تا نقاشی‌های مکتب افشاریه در زمان نادرشاه. حضور نقاشی‌های قاجار با این که به قرن  معاصر نزدیک‌ترند در کاخ کمرنگ‌تر است.  این عمارت در سال ۱۳۳۴ در فهرست آثار تاریخی ایران هم ثبت شده است. موزه خوشنویسی قزوین هم در کاخ چهلستون این شهر قرار دارد.

 

بازار قزوین و سرای سعدالسلطنه و تیمچه حاج سید کاظم

بازار قزوین چهار در دارد و هر در به یک تیمچه گشوده می‌شود. این بازار مجموعه‌ای از آثار و ابنیه تاریخی قزوین را در خود جای داده است. مسجد النبی، کاروانسرای سعدالسلطنه، سرای وزیر، تیمچه حاج سید کاظم و تیمچه سرباز از جمله این آثار هستند. سرای خوش‌نویسان قزوین، تیمچه درویش مهدی، سرای شاه، و سرای نگار السلطنه نیز در این بازار قرار دارند. هر چند عمر بازار قزوین به ده قرن می‌رسد اما در دوره صفویه گسترش یافت و هر بخش از آن متعلق به صنفی خاص است. تعداد زیادی از جاهای دیدنی قزوین را می‌توانید در بازار این شهر پیدا کنید.

هر گذر از بازار، تیمچه، مسجد، حمام، و قیصریه‌ها و سراهای مختلفی هم دارد. تیمچه‌ها محل تجارت و قیصریه‌ها محل صنعت بوده‌اند. بازار قیصریه قزوین، به‌خاطر ارتفاع تاق‌های آجری بلندشان مشهورند. این بازار چهار دروازه دارد که هر دروازه به تیمچه های و سراهای مختلفی باز می‌شود. یکی از مشهورترین این تیمچه‌ها، تیمچه حاج سید کاظم است که روبه روی راسته سراج‌ها قرار دارد. بازرگانان مشهوری از جمله حاج سید کاظم چرم فروش اینجا تجارت کرده‌اند. این تیمچه هنوز مرکز چرم فروشی شهر قزوین است.

قلعه-الموت-،-مقر-حسن-صباح

 

 سرای سعد السلطنه، بزرگترین کاروانسرای شهری ایران

فرماندار قاجار در قزوین، سعدالسلطنه دستور ساخت کاروانسرایی بزرگ در بازار قزوین را داد. چهارسوق کاروانسرا با گنبدی بر فراز آن یکی از زیبایی‌های معماری این مجموعه است. کاروانسرای سعدالسلطنه، دارای چندین حمام، سرا، تیمچه، شترخان و مسجد است. اینجا در زمان اوج اهمیتش با عنوان یک سرای بازرگانی مهم شناخته می‌شده است.

به کاروانسرای سعدالسلطنه، سرای سعادت هم ‌می‌گفتند چرا که در محل میدان چوگان کاخ سعادت صفوی ساخته شده بود. سعدالسلطنه اینجا را زمانی ساخت که مراودات ایران و ترکیه و روسیه فراوان بود. بعد از جنگ جهانی اول اما این کاروانسرا رونقش را از دست داد. این بنا ۲٫۷ هکتار است و ۴۰۰ حجره دارد. بعد از جنگ کاروانسرای سعدالسلطنه به بازار چوب معروف شد چرا که در بخشی از آنجا کارگاه‌های چوب بری حضور داشتند.

اگر حالا به کاروانسرای سعدالسلطنه بروید، می‌توانید سوغاتی‌های زیبا و صنایع دستی قزوین را هم از آنجا بخرید. سرای سعدالسلطنه و بازار بزرگ از معروف‌ترین جاهای دیدنی قزوین هم هستند.

 

عمارت باغ سپهدار ، بلندپروازی جاهای دیدنی قزوین

محمدولی خان تنکابنی که لقبش سپهدار اعظم بود دستور ساخت این بنا را داده است. عمارت باغ سپهدار از دو عمارت کاخ چهلستون و مهمان‌خانه بزرگ قزوین ایده گرفته و طبع بلندپرواز سپهدار را نمایان می‌کند.  این بنا که به شکل یک کوشک ساخته شده، ایوانی به دورتادور آن را فرا گرفته است.

این عمارت در جنگ جهانی اول مقر نظامیان روس و انگلیس بود و بعد هم به خاطر بدهی مالیاتی سپهدار به تصرف دولت درآمد. این بنا در طول سال‌ها بی‌توجهی آسیب‌های فراوان دید. بالاخره  در سال ۱۳۳۵ عمارت سپهدار بازسازی شد و در اختیار اداره کشاورزی قرار گرفت. اکنون موزه کشاورزی قزوین در این عمارت مشغول فعالیت است. این عمارت در فهرست آثار ملی ایران هم به ثبت رسیده و از جمله جاهای دیدنی قزوین است.

 

کلیسای کانتور ، یادگار روس‌ها در قزوین

برج ناقوس یا کلیسای کانتور را روس‌ها در قزوین برای انجام عبادات دین‌شان ساختند. کلیسای کانتور یکی از کوچک‌ترین کلیساهای جهان است که شرکت بیمه و حمل و نقل روسیه در محله پنبه ریسه قزوین ساخت. این شرکت برای قرارداد تحمیلی ساخت راه انزلی به قزوین در زمان قاجار به ایران آمده بودند.

معماری این بنا، طرحی شبیه چلیپا دارد و محراب نیم‌دایره آن به سمت شرق است. نقشه کلیسای کانتور یک چند ضلعی نامنظم است که با آجر قرمز لعابدار پوشیده شده است. نمای خارجی کلیسا هم ستون‌های تزئینی زیبایی دارد که آن را از دیگر جاهای دیدنی قزوین متمایز می‌کند.

 

موزه مردم شناسی قزوین

یکی دیگر از آثار تاریخی به جا مانده از دوران قاجار در قزوین، حمام قجر است. این حمام قدیمی‌ترین حمام قزوین هم هست. شاه‌ عباس صفوی دستور ساخت این بنای زیبا را در ابتدای قرن یازدهم هجری قمری به امیرگونه خان داد. نام این حمام ابتدا حمام شاهی بوده و مساحت آن ۱۰۴۵ متر است.  سال ساخت بنا یعنی ۱۰۵۷ به ابجد «صحت عافیت» است.

این بنای زیبای تاریخی در سال ۱۳۷۹ توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری و مرمت شد. در حال حاضر موزه مردم شناسی قزوین در سه بخش اقوام، آداب و رسوم و مشاغل در این حمام مشغول فعالیت است. حمام شاهی قزوین در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ثبت شده است. تنوع جاهای دیدنی قزوین آن‌قدر هست که هر چه بخواهید در آن پیدا کنید.

سردر-عالی-قاپو-در-خیابان-سپه

 

سردر عالی قاپو در خیابان سپه | جاهای دیدنی قزوین

خیابان سپه قزوین، اولین خیابان طراحی شده ایران است که در زمان صفویها ساخته شد. اینجا را شاه طهماسب در محله حصار شاپور، همزمان با ساخت باغ سعادت‌آباد و عمارت دولتخانه ساخت. نام خیابان شاید نام محله‌ای در هرات باشد که شاه در زمان ولیعهدی در آن سکونت داشت. خیابان سپه از سردرعالی قاپو تا مقابل مسجد جامع قزوین امتداد داشته است. خیابان چهارباغ اصفهان، نمونه تکامل یافته خیابان سپه است.

سردر عالی قاپو در ابتدای این خیابان، یکی از هفت ورودی به ارگ سلطنتی صفوی بوده است. هرچند امروزه تنها باقی مانده ارگ همین سردر است. بنای سردر شامل ایوانی رفیع با قوسی تیزه دار و سه طاق‌نما در دو طرف آن است. گوشواره‌هایی با ستون‌نماهای آجری در دو طبقه نمای سردر را کامل می‌کنند. هشتی سردر که به ایوان ورودی کاخ متصل است نیز از جمله بخش‌های این بناست. یک کتیبه با کاشی معرق و خط ثلث علی‌رضا عباسی خوش‌نویس معروف صفوی زیبایی‌های این بنا را کامل می‌کند. این بنا در دوره پهلوی اول، به شهربانی تغییر کاربری داد و اکنون در اختیار میراث فرهنگی است. سردر عالی قاپو هم از جاهای دیدنی قزوین است که در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

 

دروازه تهران قدیم ، آغاز جاده تهران قزوین در زمان قاجار

قزوین در گذشته ۹ دروازه به شهر‌های مختلف ایران داشته است. امروزه تنها دو دروازه از این مجموعه باقی مانده است. دروازه تهران، در زمان قاجار از شهر قزوین در برابر حملات دزدان و راهزنان محافظت می‌کرد. معماری زیبا و کاشی‌کاری های دلکش این دروازه به دوره ناصرالدین شاه قاجار باز می‌گردد.

 

موزه قزوین، نمایش تاریخ جاهای دیدنی قزوین در یک عمارت

اگر به سبزه‌میدان (میدان آزادی) قزوین رفتید، چهلستون را دیدید و از دولتخانه صفوی گذشتید، وقتش رسیده که به موزه قزوین بروید. این موزه در شرق دولتخانه قرار دارد و میزبان اشیا با ارزشی از چندهزار سال پیش تا تاریخ معاصر است. اینجا می‌توانید بشقابی فلزی متعلق به خسرو پرویز دوم را ببینید. بعد هم سکه‌های کم نظیر اشکانیان و مهرهای نفیس تاریخی را از نظر بگذرانید. اولین اسلحه‌های گرمی که به ایران آمدند هم در این موزه نگه‌داری می‌شوند.

یک بخش از موزه متعلق به درهای تاریخی است که یک تخت عروسی متعلق به منطقه مینودر دارد. عمر این تخت به قرن ۱۳ هجری می‌رسد. وقتی خواستید از موزه خارج شوید، نگاه نقاشی شده ناصرالدین شاه بدرقه‌تان می‌کند.

 

آرامگاه حمدالله مستوفی

حمدالله مستوفی، جغرافی‌دان، مورخ، شاعر و نویسنده ایرانی در قرن هشتم هجری است. آرامگاه او اکنون در محله پنبه‌ریسه قزوین در شرق میدان امام‌زاده علی قرار دارد. به این آرامگاه گنبد دراز هم می‌گویند. محوطه بنا ۲۸۰ متر است و ۴۰ متر از آن به خود آرامگاه اختصاص دارد. نمای بنا آجری و گنبد آن از کاشی لاجوردی است. این سبک معماری روح ایلخانی را در خود دارد. این برج آجری کوچک  پلانی مربعی، و شکلی هشت ضلعی دارد و گنبد آن مخروطی شکل است. این آرامگاه یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی قزوین است.

 

حسینیه امینی‌ ها ، زیبایی آینه‌کاری‌ها در جاهای دیدنی قزوین

خانه و حسینیه امینی ها ، عمارتی است دل‌انگیز که در سال ۱۲۷۵ هجری قمری در دو طبقه ساخته شد. حاج محمدرضا امینی  از تجار به نام قزوین، این ملک ار در غرب رودخانه دزج ساخت. بخش بزرگی از این بنا به حسینه اختصاص یافته است. حاج محمدرضا درآمد یک دهات را هم وقف این حسینه کرد.

در میان بنای امینی‌ها، سه تالار زیبا ساخته شده‌است که در موازات یکدیگر از شرق تا غرب خانه کشیده شده‌اند. این تالارها با ارسی‌های چوبی زیبایی از هم جدا می‌شوند. هنگام برگزاری مجلس روضه‌خوانی، این ارسی‌ها را بلند می‌کنند. نتیجه آن یک محوطه سرپوشیده بزرگ با آینه‌کاری‌های بی‌نظیر است. در میان این تالار زیبا، چهل‌چراغی آویخته شده و کف تالار را فرش‌های یک تخته عتیقه می‌پوشانند.  سقف و دیوارها تالار میانی که بزرگ‌ترین تالار هم هست، با طاقچه‌ها و آینه‌کاری‌های بی‌نظیر تزئین شده اند. سقف این تالار خود سه قسمت است.  بخش میانی با گچبری و آینه‌کاری و دو بخش دیگر با نقاشی روی چوب و گره بندی مزین شده‌اند. تالار میانی با دو پنج‌دری به دو تالار دیگر متصل می‌شود.

تالار جنوبی با ۹ دهنه ارسی و شیشه‌های رنگی بسیار زیبا به چشم‌انداز حیاط جنوبی و حوض آن باز می‌شود. سقف این تالار هم با آینه‌کاری و نقاشی تزئین شده است. خانه و حسینیه امینی‌ها از زیباترین جاهای دیدنی قزوین است.

 

 آب انبار تک گنبدی قزوین

بزرگ‌ترین آب انبار تک گنبدی در ایران و جهان آب انبار سردار قزوین است. این بنا یک نظام آبرسانی شهری پیشرفته است که در زمان قاجار ساخته شده است. بانیان احداث این بنا دو برادر از سرداران قاجار است.

گنبد بزرگ این بنا، آجری است و نورگیرهایی در بدنه آن تعبیه شده است. ورودی این آب انبار یک طاق‌نمای عریض دارد که یک قوس جناقی و دو پا طاق جناقی آن را تزئین کرده‌اند.  ارتفاع بلندترین نقطه گنبد آب انبار تا کف آن بیش از ۲۸ متر است. اب انبار تک گنبدی قزوین از دیگر نقاط منحصر به فرد در جاهای دیدنی قزوین است.

آرامگاه-حمدالله-مستوفی1

 

قلعه الموت ، مقر حسن صباح در بین جاهای دیدنی قزوین

قلعه الموت را بر فراز صخره‌ای بلند با کارکرد نظامی ساخته‌اند. اینجا مقر حکومت حسن صباح، بنیانگذار اسماعیلیه است. حسن صباح این‌جا را با بهای ۱۰۰۰ یا ۳۰۰۰ دینار طلا از حاکمش خرید. این دژ مستحکم ۲ هکتار مساحت دارد و ۲۰۰ متر بالاتر از زمین‌های اطراف خودش است. الموت، از چهارطرف با پرتگاه محاصره شده و تنها راه ورود یک در در انتهای ضلع شمال شرقی است. دژ الموت در سال ۱۳۸۱ به عنوان یک اثر ملی ثبت شده است. نام الموت به معنای آشیانه عقاب هم هست که دژ را از چیزی که هست جذاب‌تر می‌کند. عمر الموت به قرن سوم هجری برمی‌گردد.

این قلعه از جمله جاهای دیدنی قزوین است که در روستای گازرخان قرار دارد و امروزه بیشتر آن تخریب شده است. این بنا هم جای خود را در فهرست آثار ملی پیدا کرده است.

 

دریاچه اوان، چشم انداز بی‌نظیر منطقه الموت

چهار روستای اوان، وربن، زواردشت و زرآباد شهر قزوین، نگینی لاجوردی را در میان خود دارند. دریاچه زیبای اٌوان در نیمه شمالی الموت یکی از زیبایی‌های طبیعی جاهای دیدنی قزوین است. این دریاچه هفتاد هزار متر مربع مساحت دارد و از چشمه‌های کوچک در بستر خود تغذیه می‌کند. عمیق‌ترین نقطه دریاچه ۶٫۸ متر است و می‌توان تا عمق یک‌متری این دریاچه زیبا را از سطح آن دید. در فصل پاییز اوان میزبان پرندگان مهاجر مانند قو و غاز و مرغابی است.

اطراف دریاچه را بید و چنار تبریزی و سیب و آلبالو و گیلاس کاشته‌اند. گون، کنگر و شیرین‌بیان هم به طور طبیعی در اطراف دریاچه رشد می‌کنند. این دریاچه محل زندگی قزل‌آلای رنگین کمان و کپور و اردک ماهی است. سیاهگوش و بز کوهی و پلنگ و خرس قهوه‌ای هم در اطراف این دریاچه زندگی می‌کنند. اگر خوب گوش بدهید و ببنید عقاب و دال و دلیچه و شاهین و جغد هم در این منطقه خواهید دید.

اگر به دریاچه اُوان رفتید، سری هم به دریاچه الوبوم بزنید که همچنان بکر است و کمتر کسی از وجود آن خبر دارد.

غذاهای قزوین ، از خوشمزه‌ترین‌ها هستند. استان قزوین با بناهای تاریخی متعدد و ویژگی‌های محلی منحصربه‌فرد، هنوز به اندازه کافی شناخته‌شده نیست. ویژگی‌های جغرافیایی این استان و ترکیب طبیعی متنوع، از کوهستان گرفته تا دشت، این استان را حائز اهمیت زیادی کرده است. به‌علاوه، قزوین در تاریخ، چند بار پایتخت کشور بوده است، به همین علت از بناهای تاریخی زیادی برخوردار است. تنوع غذاهای بومی و محلی چاشنی پرجاذبه‌ای برای دوستداران سفر محسوب می‌شود. در کنار گشت‌وگذار در بخش‌های تاریخی و طبیعت کم‌نظیر، غذاهای دوست‌داشتنی این استان، انگیزه سفر را دو برابر خواهند کرد.

 

معرفی غذاهای قزوین

استان قزوین توسط رشته‌کوه البرز احاطه شده است. در البرز مرکزی، کوه‌های رامند و خرقان، از موقعیت‌های کم‌نظیر آب‌وهوایی و جغرافیایی قرار دارند. اقلیم به طور مستقیم در نوع غذاهای سنتی یک استان تأثیر زیادی دارد. ازاین‌رو، غذاهای قزوین ، سفره رنگین و متفاوتی برای گردشگران و اهالی خواهند ساخت. در ادامه به چند غذای مشهور این استان اشاره خواهیم کرد، با سفرزون همراه باشید.

قیمه-نثار

 

قیمه نثار

در بین غذاهای قزوین، قیمه نثار معروف‌ترین است. این غذا، از خوراک‌های رسمی، در مراسم و مهمانی‌ها بوده است. قیمه نثار ترکیبی از برنج، گوشت گوسفندی، خلال پرتقال یا نارنج، پیازداغ، زعفران، زرشک، خلال بادام، خلال پسته، رب گوجه‌فرنگی و ادویه است و معمولاً با سبزی‌خوردن و ماست سرو می‌شود. حتماً در سفر به قزوین قیمه نثار را امتحان کنید. تجربه طعم متفاوت این غذای سنتی محبوب، یادتان خواهند ماند.

کوکووشیرین

 

کوکوشیرین

کوکوشیرین پر از ادویه و طعم است. این غذا یکی از معروف‌ترین غذاهای قزوین است و معمولاً در کنار غذاهای دیگر سرو می‌شود. همان‌طور که از اسمش پیداست طعم غالب آن شیرین است. موادی که در این غذا استفاده می‌شوند عبارت‌اند از: سیب‌زمینی، زعفران، تخم‌مرغ، ماست، روغن، پودر، هل، آرد، شکر و گلاب. کوکوشیرین شبیه کوکو سیب‌زمینی است. اما همان‌طور که گفته شد در آن شکر و گلاب هم وجود دارد.

شیرین-پلو

 

شیرین‌پلو قزوینی

شیرین‌پلو به گوش همه آشناست. دلیل آن این است که در بسیاری از استان‌ها در رده غذاهای محلی قرار می‌گیرد و هر استان و منطقه یک شیوه در پخت آن دارد. مواد تهیه آن تقریباً مشابه است. در شیرین‌پلوی قزوینی از سیب‌زمینی، زعفران، تخم‌مرغ، ماست، روغن، هل، آرد، شکر و گلاب استفاده می‌شود.

دُیمااج-قزوینی

 

دُیماج قزوینی

دیماج درواقع نوعی عصرانه است. اگر در سفر به قزوین فصول گرم سال را انتخاب کردید، پیشنهاد می‌کنیم این غذا را حتماً امتحان کنید. دیماج یا دگماژ از تکه‌های نان، پنیر، سبزی، گردو، پیازداغ و زردچوبه درست می‌شود. در شکل مرسوم دیگری، تکه‌های نان لواش قزوینی را به طور به‌خصوص برای تهیه دیماج استفاده می‌کنند. بهتر است که در تهیه این عصرانه خوشمزه از پنیر کهنه استفاده شود. بسیاری از قزوینی‌ها با این غذای ساده در سیزده‌بدرها در سفره صبحانه و عصرانه خود را رنگین می‌کنند. در مواقعی که دسترسی به پنیر کهنه یا پنیر کوزه‌ای محلی مشکل بود، می‌توان از پنیر لیقوان محلی یا پنیر گوسفندی استفاده کرد.

آش-دوغ

 

آش دوغ قزوینی

یکی دیگر از غذاهایی که در چند شهر و استان ایران، شهرت عمومی دارد آش دوغ است. بسیاری بر این اعتقادند که آش دوغ اصالتی اردبیلی دارد. اما قزوینی‌ها هم در پخت این آش شیوه خاص خود را دارند. توصیه می‌کنم این مزه متفاوت آش دوغ را در قزوین حتماً امتحان کنید. مخصوصاً اگر هوا کمی خنک باشد. در این آش حبوبات، برنج، سبزی آش، دوغ چکیده، پیازداغ، سیرداغ و نعناداغ مواد اولیه تهیه هستند. معمولاً گوشت‌های قلقلی سرخ‌شده هم در انتها به آن اضافه می‌کنند. بعضی اوقات هم در ابتدا از گوشت قلم در طبخ استفاده می‌شود و از ابتدا با پیاز و فلفل و زردچوبه پخته می‌شود و پس از طبخ، رشته رشته‌اش می‌کنند. و به حبوبات و برنج که جداگانه پخته شدند، اضافه می‌شود.

آش-ماش-پیازو-قزوین

 

آش ماش پیازو قزوین

اسم این غذا شاید بیشتر شما را یاد شیراز بیندازد. اما یک غذای اصیل قزوینی است که طعم بسیار به‌یادماندنی برای شما خواهد داشت. این آش مقوی، از برنج، لوبیا چشم‌بلبلی، عدس و ماش، گوشت، پیاز، دارچین و نمک و فلفل به میزان دلخواه درست می‌شود. همان‌طور که می‌بینید حبوبات فراوانی در تهیه این آش به کار می‌رود. به‌علاوه این آش بسیار لعاب‌دار است.

جوجه-بروستد

 

جوجه بروستد

این غذا یکی از محبوب‌ترین‌ها در بین غذاهای قزوین است. گرچه این غذا از غذاهای سنتی قزوین محسوب نمی‌شود اما در سفر به قزوین باید حتماً آن را امتحان کرد. در تهیه این غذا از مرغ، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، سوپ شیر، نان باگت و خیارشور استفاده می‌شود. تهیه این غذا خیلی زمان‌بر و سخت نیست. اما مزه خوش آن لای دندان‌هایتان خواهد ماند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه