English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

مناطق گردشگری بوشهر/بهار ۱۴۰۲ را با سفر به بوشهر ماندگار کنید +تصاویر

در فصل بهار، بوشهر برخلاف سایر استان‌های کشور، بارندگی ندارد و شما گردشگران نوروزی می‌توانید در این فصل، با آسودگی خاطر به استان زیبای بوشهر سفر کنید.

مناطق گردشگری بوشهر/بهار 1402 را با سفر به بوشهر ماندگار کنید +تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج بوشهر، بوشهر یک شبه جزیره متصل به خلیج فارس و از شهرهای جنوبی کشور است که با استان های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان و فارس همسایه است و از شهرستان های مهم آن می توان به بندر گناوه، عسلویه و بندر دیلم اشاره کرد.

از آنجایی که این بندر زیبا در نواحی گرمسیری کشور قرار دارد به جرات فصل بهار بهترین زمان سفر به بوشهر است، در فصل بهار، بوشهر برخلاف سایر استان‌های کشور، بارندگی ندارد و شما می‌توانید در این فصل، با آسودگی خاطر به استان زیبای بوشهر سفر کنید.

از این مسافران نوروزی می توانند از طریق خودرو شخصی، اتوبوس، قطار و هواپیما به این بندر زیبا و چشم نواز سفر کنند.

همه ساله پارسی زبانان سرتاسر دنیا عید نوروز را به عنوان یک آیین کهن و باستانی پاس داشته و جشن می گیرند اما در کنار سفره هفت سین مردم هر دیار سنت های خاص را برای عید نوروز اجرا می کنند.

زنان بوشهری نیز در کنار تمام آیین نوروز به پختن نان و شیرینی و غذای محلی مشغول می شوند تا از اقوام خود در ایام نوروز پذیرایی کنند.

عمده اهمیت بوشهر به علت ذخایر نفت و گاز است اما تاریخچه پر بار آن، این بندر را به یکی از دیدنی ترین شهرهای ایران تبدیل کرده است. بوشهر علاوه بر طبیعت زیبایش دارای اماکن تاریخی بسیار است. برخی از محل‌های تاریخی و دیدنی بوشهر عبارت است از:

 

پارک ها و سواحل معروف بوشهر

 

امکان ندارد به بوشهر رفته باشید از لذت قدم زدن در ساحل خلیج فارس گذشته باشید. دیدن دریای خلیج فارس با کشتی‌ها و لنج‌هایی که در آن در رفت و آمد هستند لذتی غریب دارد که وصف نشدنی است.

 

ساحل بنود

یکی از جاذبه های بوشهر ساحل زیبای بنود است که در روستای بنود واقع شده است. این ساحل با موج‌های خروشان، صخره‌های ساحلی و غارهای شگفت‌انگیزی که در آن امکان آبتنی دارد، شناخته می‌شود و یک مکان بکر برای کمپ کردن مسافران نوروزی است.

ساحل بنود

ساحل ریشهر

این ساحل و منطقه باستانی در 12 کیلومتری شهر بوشهر قرار دارد که در این پارک علاوه‌بر تماشای طبیعت زیبا از سواحل خلیج فارس و دیدن تاریخ و تمدن ایران باستان می‌توانید از قایق‌سواری، شنا و پیاده‌روی در ساحل لذت ببرید.

 

ساحل آب شیرین کن بوشهر

اگر قصد ماجراجویی دارید بهتر است به ساحل آب شیرین کن بوشهر که در خیابان بهمنی، خیابان دانشگاه خلیج قرار دارد بروید. در این ساحل علاوه‌بر پارک ساحلی با منظره خلیج فارس می‌توانید از امکانات پارک که برای مسافران فراهم شده استفاده کنید. همچنین در اطراف این پارک ساحلی کافه، رستوران و بوفه‌هایی که غذاهای فست‌فود و محلی عرضه می‌کنند قرار دارند.

 

پارک باسیدون

پارک باسیدون از جمله پارک‌های معروف بوشهر و دارای چشم‌انداز زیبا خلیج فارس است که فضای سبز و پوشش گیاهی متنوع و زیبایی دارد و به دلیل نزدیکی به بافت قدیمی بوشهر و وجود لنگرگاه کشتی‌های بار انداز در بین گردشگران بسیار معروف است‌.

 

پارک ساحلی صدف

از دیگر پارک‌های ساحلی معروف بوشهر پارک ساحلی صدف در کنار ساحل خلیج فارس است. این پارک علاوه‌بر چشم‌انداز زیبا خلیج فارس دارای فضای سرسبز و زیبایی است که می‌توانید ساعاتی را در این پارک زیبا استراحت و تفریح کنید.

 

بوستان ساحلی شغاب

بوستان ساحلی شغاب یکی از پارک‌های قدیمی بوشهر است که در خیابان بهمنی، خیابان ساحلی واقع شده و دارای چشم‌انداز زیبا از دریا خلیج فارس، امکانات کمپینگ و امکانات تفریحی و سرگرمی بسیاری است. گفتنی است زیر خاک این پارک آثار مربوط به دوران ایلامیان قرار دارد و در حال حاضر از آن به‌عنوان بوستان استفاده می‌شود.

بوستان شغاب

نخلستان های بوشهر

نخلستان‌های بوشهر از جمله جاذبه های بوشهر است که می‌توانید در سفر به بوشهر ببینید. بیشترین نخل‌های بوشهر در بخش دشتستان، جم، دشتی و آبپخش قرار دارند که می‌توانید برای دیدن نخل‌های سر به فلک کشیده، دیدن آیین خرماچینی و گردشگری در نخلستان‌ها به این مناطق بروید.

نخلستان

چشمه آبگرم اهرم

این دهکده آب درمانی که در خیابان آب گرم واقع شده است یکی از 5 چشمه برتر کشور بوده که دارای خواص فوق العاده است. دمای آب این چشمه آبگرم بین ۳۵ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد است و از دو استخر و ۱۰ حمام تشکیل شده و یک بازار هفتگی هم دارد و می‌توانید در این مجموعه و فضای اطراف آن لحظات خوشی را سپری کنید.

 

گورستان صخره ای سیراف

گورستان صخره‌ای سیراف یکی از نمونه‌های ارزشمندی به شمار می‌آید که گواهی بر قدمت این منطقه است. گورهای منحصر‌به‌فرد سیراف کنجکاوی هر بیننده‌ای را برمی‌انگیزد تا از راز آن‌ها باخبر شود. این گورستان علی‌رغم گذر زمان و دو زلزله مهیب در سال‌های دور همچنان به‌جای مانده است. از آنجا که این قبرستان در مقاطع تاریخی متفاوت، برای مردمانی با ادیان مختلف مورد استفاده قرار گرفته است کارشناسان آن را قبرستان تمدن‌ها نامیده‌اند.  گفتنی است بازدید از این گورستان رایگان است.

احتمالا قدمت گورستان صخره‌ای سیراف به دوره ساسانیان و دوره‌های اسلامی بازمی‌گردد و در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۵۰۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

به باور عده ای گورستان صخره‌ای سیراف متعلق به زرتشتیان است. زرتشتیان ابتدا مرده‌ها را در گورهاى روباز قرار مى‌دادند تا در هواى آزاد گوشت آن‌ها تجزیه شود. سپس استخوان‌ها را جمع‌آورى می‌کردند و در استودان‌ها مى‌گذاشتند.

 

گنبد نمکی جاشک

گنبد نمکی جاشک یا کوه نمک جاشک (گنبد نمکی دشتی) ناحیه وسیع و مرتفع شمالی کوه جاشک منتهی‌الیه جنوبی رشته کوه زاگرس، حدفاصل شهرستان دشتی و دیر در استان بوشهر است که یکی از بزرگ‌ترین و فعال‌ترین و زیباترین گنبدهای نمکی ایران و خاورمیانه و از جاذبه‌های طبیعی به شمار می‌رود.

گنبد نمکی جاشک

خانه ها و عمارت های مشهور بوشهر

 

خانه رئیسعلی دلواری

این خانه در جنوب شرقی شهر دلوار در استان بوشهر قرار دارد و از آثار فاخر دوره قاجاریه در بوشهر است که بازماندگان رئیسعلی دلواری آن را به میراث فرهنگی هدیه کرده‌اند. رئیسعلی دلواری در جنگ جهانی اول و هنگام حمله انگلیسی‌ها به بوشهر، شجاعت و رشادت بسیاری از خود نشان داد و به شهادت رسید.

 

عمارت کلاه فرنگی و موزه دریانوردی

در محله بهمنی بوشهر، موزه دریانوردی خلیج فارس قرار دارد. عمارت کلاه فرنگی و ساختمان کنسولگری دو بنای موجود در این مجموعه هستند. این عمارت متعلق به دوره‌ی قاجار است و بیش از ۴۰ قطعه ادوات و تسلیحات جنگی متعلق به ادوار مختلف در این موزه نگهداری می‌شود که کشتی قدیمی پرسپولیس از برجسته‌ترین آن‌ها است.

بنادر استان بوشهر دارای عمارت های متعدد، زیبا و تاریخی است که می توان به کاخ چرخاب، کاخ بردک سیاه، کاخ سنگ سیاه، کاخ های سه گانه هخامنشی، عمارت ملک بوشهر، مدرسه سعادت، عمارت گلشن، قلعه نصوری، مسجد بردستان، خانه قاضی بوشهر،گور سیبویه، قلعه خورموج، قبر جنرال بوشهر، عمارت امیریه، عمارت کازرونی، عمارت دهدشتی یا همان موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس، دژ برازجان یا همان کاروانسرای مشیرالملک، اشاره کرد.

 

معرفی گورستان شغاب

گورستان شغاب یکی از آثار تاریخی بوشهر به شمار می‌رود که قدمت آن به ۴۲۰۰ سال پیش، یعنی دوره ایلامیان بازمی‌گردد. در این قبرستان خمره‌هایی با ابعاد بزرگ و کوچک یافت شده‌اند که محتوی اسکلت اموات هستند. همچنین طبق نظر باستان‌شناسان، نمونه‌هایی از آیین‌های تدفینی از دوره‌های دیگر تاریخی از گورستان کشف شده‌اند. همچنین نشانه‌هایی از قبرهای دوره اشکانی و ساسانی در قبرستان یافت شده است.

 

بافت تاریخی بوشهر

این بافت شامل چهار محله‌ی بهبهانی، دهدشتی، کوتی و شنبدی است که در دل شهر بوشهر قرار گرفته‌اند و از جاهای دیدنی بوشهر محسوب می‌شود. وسعت این بافت حدود ۳۸ هکتار است و از منحصر‌به‌فردترین و جالب‌ترین بافت‌های مسکونی ایران به‌حساب می‌آید. با قدمتی که به دوره‌ی حکومت نادر شاه افشار برمی‌گردد. بافت تاریخی بوشهر دارای بناهایی زیبا مانند عمارت‌ها، کنسولگری کشورهای مختلف، مساجد، کلیسا، بازار قدیمی و کوچه‌های زیبا است.

همچنین در کنار تمام دیدنی های بوشهر دوست داشتنی می توان به گور دختر، بازار قدیم بوشهر، آب انبار اقوام، مسجد بردستان و بازار ماهی فروشان اشاره کرد.

قبرستان شغاب

غذاهای محلی استان بوشهر

 

قلیه ماهی

قلیه ماهی؛ یکی از مهمترین غذاهای محلی استان بوشهر که مردم استان نیز علاقه بسیار زیادی به آن دارند، قلیه ماهی است که پختن این غذا نیز نیازمند تخصص خاصی است که زنان بوشهری این تخصص را از بزرگترهای خود می‌آموزند.

 

قلیه میگو

قلیه میگو نیز از دیگر غذاهای مورد علاقه بوشهری ها است که دستور پختی شبیه قلیه ماهی دارد و دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است.

 

ماهی شکم‌پر

یکی از غذاهای مورد علاقه بوشهری‌ها است که شکم ماهی را قبل از سرخ کردن با پیاز و سبزی جات معطر و کشمش پر کرده و آن را می‌بندند و سرخ می‌کنند.

 

سمبوسه

خوراکی است که از خمیر پهن‌شده درست می‌شود به همین دلیل نوعی پای محسوب می شود که میانش را با سیب‌زمینی، گوشت و پیاز و ادویه پر کرده و در روغن برشته کرده باشند. این خوراک خود تند است و با سس تند میل می‌شود.

 

فلافل

نوعی غذای مورد علاقه جنوبی‌ها است که ماده اصلی تهیه آن آرد نخود است و در برخی مناطق از سبزی‌های معطر نیز در این غذا استفاده می‌شود.

 

رنگینک

یکی از مهمترین غذاهایی که با استفاده از خرما تهیه می‌شود، رنگینک است که آرد و روغن سرخ شده بر روی خرما ریخته می‌شود و یک پیش‌غذا و یا دسر بسیار مقوی است.

 

ماهی تنوری

برای پختن این نوع غذا، از یک چوب سبز درخت نخل به عنوان سیخ استفاده می‌شود و چند ماهی به صورت کامل به این چوب وصل می‌شود و داخل تنور قرار می گیرد تا ماهی‌های به صورت کامل مغز‌پخت شود.

غذاهای دریایی از مهمترین غذاهای محلی استان بوشهر است که اغلب از ماهی و میگو تشکیل می‌شوند .

ماهی تنوری بوشهر

سوغاتی استان بوشهر

 

خرما و محصولات نخل را می‌توان به عنوان مهمترین سوغات استان بوشهر یاد کرد که می‌توان به خرما، شیره خرما، پنیر نخل، صنایع دستی خرما از جمله حصیر و زنبیل و کلاه و . . . اشاره کرد.

گبه و گلیم؛ مشهورترین سوغات و محصول صنایع دستى استان بوشهر گبه و گلیم صادراتى است که در مناطق وسیعى از شهرستان‌هاى استان رواج دارد . این دو محصول استان بوشهر دارای شهرت جهانی است.

حلوا مسقطی، ارده، حلوا راشی، حلوای سنگک، خارک پخته، انواع ماهی و میگو، عروسک‌ها و کالاهایی تزئینی صدفی را می‌توان به عنوان دیگر سوغاتی‌های بوشهر معرفی کرد.

عبا؛ عبابافی یکی از صنایع دستی و سنتی وابسته به پشم شتر یا گوسفند است که با سابقه بیش از ۵۰۰ سال در بعضی نواحی ایران از جمله استان بوشهر رواج دارد و عبای استان در کشورهای حاشیه خلیج فارس دارای جایگاه ویژه‌ای است.

 

بیشتر بخوانید:

مناطق گردشگری کرمانشاه / هندوستان چهار فصل ایران آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی + تصاویر

مناطق گردشگری لرستان/ زیباترین و دیدنی ترین مکان های گردشگری لرستان

مناطق گردشگری کرمان/ سفر به دل تاریخ را با حضور در کرمان تجربه کنید+تصاویر

مناطق گردشگری زنجان/ با سفر به زنجان از سومین گنبد بزرگ جهان بازدید کنید +تصاویر

مناطق گردشگری مازندران/ کندلوس میعادگاه عاشقان طبیعت و تاریخ +تصاویر

مناطق گردشگری اصفهان/ نصف جهان گردشگری به رنگ لاجوردی +تصاویر

مناطق گردشگری قم / در شهر قم هم زیارت کنید هم سیاحت +تصاویر

مناطق گردشگری همدان/ همدان یا هگمتانه تونلی برای سفر به تاریخ+تصاویر

مناطق گردشگری شیراز / از شهر راز چه می دانید؟

مناطق گردشگری تهران با روستاهای سرسبز +تصاویر

مناطق گردشگری قزوین/ قزوین پایتخت خوشنویسی ایران

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه