English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

مناطق گردشگری کرمان/ سفر به دل تاریخ را با حضور در کرمان تجربه کنید+تصاویر

ارگ بم بزرگترین بنای خشتی جهان است که متاسفانه براثر زلزله بم در سال 82 بخش زیادی از آن تخریب شد اما حدود ۱۵ سال بازسازی بی‌وقفه توانست تا حدود قابل توجهی این بنای شگفت انگیز را مرمت کرد و دوباره گردشگران زیادی را برای دیدن آن به شهر بم بازگرداند.

مناطق گردشگری کرمان/ سفر به دل تاریخ را با حضور در کرمان تجربه کنید+تصاویر

به گزارش خبرگزاری موج کرمان، کرمان به عنوان یکی از مناطق گرم کشور با آب و هوای خشک و کویری آنقدر جاذبه گردشگری و دیدنی در دل خود جای داده که چشم هر گردشگری را به خود جلب می کند.

این منطقه با مردم مهمان نواز و خونگرمش بهترین میزبان گردشگران نوروزی 1402 هستند که گردشگران می توانند با سفر به این استان جذاب خاطرات خوشی را برای خود رقم بزنند.

در این گزارش با آثار باستانی و یادگارهای تاریخی و ارزشمند استان کرمان آشنا می شویم:

 

ارگ بم

 

این بنای تاریخی حدود ۲ ساعت از شهر کرمان فاصله دارد. ارگ بم بزرگترین بنای خشتی جهان است که متاسفانه براثر زلزله بم در سال 82 بخش زیادی از آن تخریب شد اما حدود ۱۵ سال بازسازی بی‌وقفه توانست تا حدود قابل توجهی این بنای شگفت انگیز را مرمت کرد و دوباره گردشگران زیادی را برای دیدن آن به شهر بم بازگرداند.

ارگ بم

 

ارگ راین

 

این ارگ در جنوب شهر کرمان و شهرستان راین قرار دارد و سومین بنای خشتی جهان پس از ارگ بم و ارگ مورچه خورت است که در دوره ساسانی و به سبک ساسانی بنا شد. این معماری به صورت چهارگوش است دورتادور آن با دیوارهای محکم به طول ۱۰متر محافظت شده و در چهار گوشه آن برج دارد. داخل قلعه حاکم نشین، خانه های اعیانی و عامه نشین، انبار، مدرسه و آتشکده دارد.

 

کلوت‌های کویر لوت

 

در کناره‌های کویر لوت، فرسایش‌های شدید سازه‌های طبیعی را به وجود آورده که کلوت نامیده می‌شوند. هنگام طلوع و غروب آفتاب بهترین زمان‌ها برای بازدید از این مناطق دیدنی کرمان است چرا که رقص نورهای رنگارنگ خورشید بر پستی بلندی‌های کویر شما را مسحور خود می‌کند. همچنین از آنجایی که گرم‌ترین نقطه جهان در دل کویر لوت است، برای بازدید از کلوت‌ها این زمان‌ها بسیار مناسب‌تر بوده و شما را از خطر گرمازدگی نیز در امان نگه می‌دارد.

کویر لوت

 

قلعه اردشیر

 

این قلعه بالای کوهی نزدیک شهر کرمان ساخته شده که به بافت تاریخی شهر اشراف دارد. در شاهنامه فردوسی داستانی درباره این قلعه نوشته شده است. اردشیر بابکان این قلعه نظامی را به‌عنوان نماد پیروزی‌اش در فتح شهر کرمان ساخت. گفتنی است قدمت این قلعه به دوران اشکانی و ساسانی بازمی‌گردد.

 

گنبد جبلیه

 

این گنبد تنها بنای سنگی کرمان است که به موزه سنگ این شهر تبدیل شده است. برخی پژوهشگران ین بنا را مربوط به دوران پیش از ورود اسلام به ایران می‌دانند که آتشکده یا آرامگاه یکی از بزرگان زرتشتی و از جمله بناهای «گبری» بوده و به مرور زمان نام آن به «جبلیه» تغییر کرده است. بر اساس نظریه دیگر قدمت آن به دوره سلجوقیان برمی‌گردد که این نظریه بسیار ضعیف است. بعضی شواهد تاریخی نشان می‌دهد که در ساخت آن به جای آب از شیر شتر استفاده شده است.

 

بیشتر بخوانید:

مناطق گردشگری لرستان/ زیباترین و دیدنی ترین مکان های گردشگری لرستان

مناطق گردشگری زنجان/ با سفر به زنجان از سومین گنبد بزرگ جهان بازدید کنید +تصاویر

مناطق گردشگری مازندران/ کندلوس میعادگاه عاشقان طبیعت و تاریخ +تصاویر

مناطق گردشگری اصفهان/ نصف جهان گردشگری به رنگ لاجوردی +تصاویر

مناطق گردشگری قم / در شهر قم هم زیارت کنید هم سیاحت +تصاویر

مناطق گردشگری همدان/ همدان یا هگمتانه تونلی برای سفر به تاریخ+تصاویر

مناطق گردشگری شیراز / از شهر راز چه می دانید؟

مناطق گردشگری تهران با روستاهای سرسبز  +تصاویر

 

یخدان مویدی

 

یخدان مویدی کرمان بزرگترین یخچال خشتی جهان است که در دوران صفوی ساخته شد و هم‌اکنون در خیابان کمیاب میان میدان بسیج و خیابان شهید رجایی قرار دارد. شاید برایتان جالب باشد بدانید نام مویدی به این دلیل بر این یخدان گذاشته شده که آب قنات مویدی از زیر آن می‌گذرد.

یخدان مویدی

 

مجموعه ابراهیم خان کرمان

 

ابراهیم خان حاکم عادل کرمان در زمان سلطنت فتحعلی‌شاه قاجار بود. او مجموعه‌ای با مساحت بیش‌از ۴۰۰۰ مترمربع در این شهر بنا کرد تا مردم رفاه بیشتری داشته باشند. این مجموعه شامل بخش‌های مختلفی می‌شود که از آن‌ها می‌توان به مدرسه، بازار، حمام، آب‌انبار، مسجد و… اشاره کرد.

بسیاری از مسافران کرمان مجموعه ابراهیم خان را از جاذبه های تاریخی کرمان می‌دانند. یکی از ویژگی‌های این مجموعه استفاده از تزئیناتی است که در معماری آن دوره کم‌تر موردتوجه قرار می‌گرفت. معماران قاجار کاشی خشتی هفت رنگ را فقط برای تزئین قسمتی محدود از بنا به‌کار می‌بردند.

 

حمام وکیل کرمان

 

حمام وکیل کرمان را حوالی خیابان طالقانی پیدا خواهید کرد.حمام وکیل یکی از معروف‌ترین بناهای تاریخی و از مکان های دیدنی کرمان است. چیزی که این حمام را شهره ایرانیان کرده، کاشی‌کاری‌های شگفت‌انگیزی است که در همه قسمت‌های آن به‌چشم می‌خورد.

حمام وکیل کرمان

اطراف حمام وکیل کرمان بازارهای سنتی و مساجد کاشی‌کاری‌شده قرار گرفته‌اند که بازدید از آن‌ها برای گردشگران خالی از لطف نیست.

 

آتشکده کرمان

 

آتشکده زرتشتیان کرمان در خیابان شهدا، خیابان برزو آمیغی این شهر قرار دارد. این آتشکده، آخرین پرستشگاه زرتشیان در این استان بوده که در زمان رضاخان در منزل شخصی به نام «جهانگیر اشیدری» بنا شد که هم‌اکنون باغ سرسبز آن در اطراف آتشکده باقی مانده است.

 

بازار بزرگ کرمان

 

بازار بزرگ کرمان که به بازار سراسری یا بازار وکیل کرمان هم شناخته می‌شود، دومین بازار کهن ایران بعد از بازار تبریز است که از میدان ارگ شروع می‌شود و با حدود ۱.۵ کیلومتر مسافت به میدان مشتاقیه می‌رسد؛ گردشگران نوروزی پس از بازدید از این مکان به هیچ عنوان راسته زرگری بازار بزرگ و همچنین بازار مسگری را از دست ندهند همچنین می توانند در حمام وکیل که به چایخانه تبدیل شده، نفسی تازه کرده یا از حمام گنجعلی خان که موزه مردم شناسی است، دیدن کنند.

 

بازار سردار کرمان

 

در فهرست جاهای دیدنی کرمان چند گزینه برای بازارگردی وجود دارد. بازار سردار کرمان از معروف‌ترین بازارهای این شهر است. قدمت این بازار هم مانند بسیاری از جاذبه های تاریخی کرمان به دوره قاجار برمی‌گردد. بازار سردار سه راسته دارد که همگی به کاروانسرای تاریخی سردار می‌رسند.

 

مسجد ملک

 

مسجد ملک کرمان که به مسجد امام نیز شناخته می‌شود، در خیابان امام خمینی این شهر قرار دارد و بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مسجد کرمان است. این مسجد حدود هزار سال قدمت دارد و در زمان سلجوقیان به سبک چهارایوانی بنا شد.

 

روستای صخره‌ای میمند

 

روستای صخره ای میمند کرمان یکی از زیباترین روستاهای ایران است. یک روستای صخره‌ای دیگر در ایران مانند روستای کندوان است که در ۳۰کیلومتری شمال شرقی شهر بابک نزدیک به سیرجان و رفسنجان قرار دارد.

جالب است بدانید مردم این روستا هنوز هم گویش و آداب و رسوم باستانی خود را حفظ کرده است و به همین دلیل روستای میمند کرمان توانسته هفتمین جایزه مرکوری جهان را از آن خود کند.

روستای میمند کرمان

 

باغ فتح آباد

 

باغ فتح آباد که به باغ بیگلر بیگی هم معروف بوده، یکی از زیباترین باغ های ایران است؛ با اینکه این باغ برای سال‌ها کنار گذاشته شده بود و متاسفانه برخی از درختان آن به همین دلیل خشک شد ولی دوباره به زیبایی هر چه تمام‌تر احیا شده و به دوران شکوه خود برگشت.

 

دره راگه

 

این دره در جنوب شرقی رفسنجان قرار دارد و مانند کال جنی در کویر طبس و یزد، یک دره با دیواره‌های فرسایش یافته، بلند و مخوف بوده که جریان آب در میان آن قرار دارد و باب ماجراجویی است. جالب است بدانید که دره راگه سومین ژئوپارک طبیعی ایران است که حدود ۲۰ کیلومتر امتداد دارد.

گفتنی است، ظاهر ترسناک و پر رمز و راز و همچنین تغییر آب و هوایی محسوس و ناگهانی که در دل کویر و گرمای سوزان آن، درون دره آب و هوایی بهاری و مطبوع دارد، موجب شده که مردم بومی پای افسانه‌های جن و پری را به دره راگه کرمان هم بکشند.

 

جنگل پردیسان قائم

 

جنگل پردیسان قائم یکی از جاهای دیدنی کرمان از نظر طبیعی است. در این جنگل حدود ۵۰۰ هزار درخت از انواع گوناگون کاشته شده؛ سرو، نارون و کاج از این درخت‌ها هستند. این جنگل امکانات مختلفی برای سفر تفریحی همراه خانواده و دوستان دارد. در پیست موتورسواری، دوچرخه‌سواری یا کارتینگ اوج هیجان را تجربه کنید. برای سرو یکی از غذاهای سنتی کرمان سری به رستوران و کافی‌شاپ جنگل پردیسان قائم از جاذبه های کرمان بزنید. در شهربازی این جنگل مصنوعی سوار وسایل بازی پرهیجان شوید. آبشار مصنوعی پردیسان قائم حال‌وهوای این جنگل را بهتر از پیش می‌کند.

گفتنی است، از دیگر اماکن این استان می توان به مجموعه گنجعلی خان، ضرابخانه گنجعلی خان، حمام گنجعلی خان، قلعه دختر، باغ شازده، باغ هرندی، بازار زرگری، بازار مسگری، بازار اختیاری، بازار ارگ کرمان، مسجد ملک، مسجد جامع، آرامگاه شاه نعمت الله ولی، آرامگاه مشتاقیه یا همان گنبد مشتاقیه، آبشار کشیت، غار ایوب و موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان اشاره کرد.

 

رستوران ها و کافی شاپ‌ها

 

خوراک‌ها و غذاهای سنتی که در شهر کرمان و با ترکیب ادویه‌های بومی گوناگون طبخ می‌شود یکی دیگر از جاذبه های این شهر دوستداشتنی است که پیشنهاد می‌کنیم از دست ندهید. جالب است بدانید که هزینه غذاهای سنتی در کرمان نسبت به تهران و بیشتر شهرهای بزرگ دیگر ایران کمتر است.

غذای سنتی کرمان

اگر هم می‌خواهید کمی از فضای سنتی فاصله بگیرید، کافی شاپ‌های مرکز شهر که اغلب پذیرای جوان‌ها و دانشجویان کرمان است، می‌توانند قهوه‌های بی‌نظیری ارائه دهند که هنوز هم رگه‌های ذائقه بومی کرمانی در طعم آن حس می‌شود.

 

بهترین زمان سفر

 

از آنجایی که کرمان آب و هوایی گرم دارد و مناطق جنوبی آن مانند بم گرم‌تر نیز است، بهترین زمان برای سفر به این شهر پاییز تا ماه‌های اول بهار است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه