English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

مناطق گردشگری همدان/ همدان یا هگمتانه تونلی برای سفر به تاریخ+ تصاویر

غار علیصدر طولانی‌ترین غار آبی جهان، یکی از انگیزه‌های مهم و بخش جذاب و به‌یادماندنی سفر گردشگران به استان همدان است.

مناطق گردشگری همدان/ همدان یا هگمتانه تونلی برای سفر به تاریخ+ تصاویر
به گزارش خبرگزاری موج همدان

، همدان یکی از کلانشهرهای ایران در منطقه غربی و کوهستانی کشور است و از شهرهای سردسیر ایران به شمار می آید. این شهر، اولین پایتخت ایران و خانه‌ای بود که مادها برای زندگی در فلات ایران آن را انتخاب کردند. البته نام اولیه‌ی این شهر هگمتانه بود و بعدها توسط سلسله‌های دیگری هم به عنوان پایتخت انتخاب شد.

قطعا چنین شهر قدمت داری دارای جاذبه های دیدنی پرشمار برای علاقمندان و گردشگران است و در این گزارش برآن شدیم با معرفی آداب و رسوم و اماکن دیدنی این استان، گردشگران نوروزی 1402 را جذب همدان کنیم.

نوروز در همدان آداب و رسوم خاص خود را دارد که امروزه بسیاری از این آداب زیبا و دارای حکمت فراموش شده است و تنها نامی از آن‌ها در میان است.

یکى از مراسم جالب سنتى در روزهاى قبل از عید، کوسه و زن کوسه بود، که در نقش زن و شوهر چوپان ظاهر مى‌شدند و با ساز و دهل از روستا‌ها به‌راه مى‌افتادند و به شهر مى‌آمدند.تمام اندام این دو پوشیده شده بود و فقط دو سوراخ جلو چشمان و یک سوراخ جلو بینى داشت. روى لباس نمدى کوسه تعدادى منگوله دوخته شده بود که به اطراف آویزان بود و، چون بلندى در دست داشت که یک سر آن برجسته بود و به آن ‘قورچنگ’ مى‌گفتند.

زن کوسه نیز روى لباس نمدى خود یک دامن کوتاه از چیت رنگارنگ مى‌پوشید. به این دامن پرچین، ‘تنبان‌قری’ یا به گویش محلى’تومن قری’ مى‌گفتند؛ کوسه و زنش با ساز و دهل وارد شهر مى‌شوند و تعدادى بچه‌ها به‌دنبال آن‌ها راه مى‌افتادند.

آن‌ها به هر خانه‌اى که درش باز بود وارد مى‌شدند و معمولاً وارد خانه اعیان و اشراف مى‌شدند و در محوطه حیاط شروع به حرکات جالب و خنده‌دار و رقص و پاى‌کوبى مى‌کردند.

صاحبخانه‌ها نیز در حد وسع و طبع خود کمکى نقدى یا جنسى به آن‌ها مى‌دادند. کوسه و زن کوسه همچون حاجى فیروز پیام‌آورن شادى نوروزى و بهار بودند.

همدان از امکان دیدنی بسیار زیادی برخوردار است که چشم هر گردشگری را به خود جلب می نماید.

 

غار علیصدر

غار علیصدر طولانی‌ترین غار آبی جهان، یکی از انگیزه‌های مهم و بخش جذاب و به‌یادماندنی سفر گردشگران به استان همدان است. غار علیصدر حدود ۲۰۰ میلیون سال سن دارد. پس جلیقه‌ی نجات را به تن کنید، سوار قایق‌ها شوید و جستجو در این غار آبی را آغاز کنید. طبق اعلام کارشناسان ارتفاع غار از سطح دریا ۲,۱۰۰ متر است و برای بازدید از آن باید سوار قایق های موجود در دهانه غار شوید.

غار علیصدر

دهکده تفریحی گردشگری گنجنامه

این مجموعه در میدان گنج‌نامه و در پنج کیلومتری غرب شهر همدان و کوه‌های الوند قرار دارد. در این دهکده توریستی می‌توانید از سنگ‌نبشته‌های گنج‌نامه و آبشار گنج‌نامه دیدن کنید. تله‌کابین گنجنامه، پیست اسکی تاریک‌دره، تله‌سیژ و تله‌اسکی، ورزش تعادل هوایی در ضلع غربی مجتمع گنج‌نامه، پیاده‌روی روی پل معلق ۲۰۰ متری، تیرول یا پرواز فردی روی کابلی به طول ۵۲۰ متر و بسیاری تفریحات دیگر را نیز در این مجتمع تفریحی گردشگری تجربه کنید.

 

آرامگاه باباطاهر عریان

این آرامگاه در میدانی به همین نام در شمال همدان قرار دارد. در سطح محوطه‌ داخلی آرامگاه، کاشی‌کاری معرق و تزیینات بسیار ظریفی به کار رفته که جلوه‌ خاصی به قسمت‌های داخلی مزار داده است.

آرامگاه بابا طاهر عریان

آرامگاه ابوعلی سینا

این مقبره با علم و فرهنگ شهر پیوند خورده و نماد شهر همدان به حساب می‌آید. بنای ابتدایی مقبره را قاجاریان ساختند و بنای جدید در دولت پهلوی بازسازی و رونمایی شد. بهانه‌ی این بازسازی هزارمین سالگرد تولد حکیم محبوب ایرانی بود.

میدانی بیضوی با درختان چنار کهنسال و آب‌نماهایی الهام گرفته از باغ‌های ایرانی که تفرجگاه زیبایی را به وجود آورده است. طرح و نقشه‌ی بنا از برج قابوس بن وشمگیر در شهر گنبد کاووس اقتباس شده است. تالار جنوبی آرامگاه محل نگهداری سکه، سفال و اشیای کشف‌شده‌ مربوط به هزاره‌های قبل از میلاد است.

 

تپه هگمتانه

این شهر کهن، نخستین پایتخت ایران بوده و به‌همراه آتن در یونان و رم در ایتالیا، از معدود شهرهای باستانی جهان است که همچنان زنده و مهم مانده است. هرودوت این شهر را ساخته دیاکو دانسته و گفته است که هفت دیوار داشته که هرکدام به رنگ یکی از سیاره‌ها بوده‌اند. در حفاری‌های باستان‌شناسی سال‌های اخیر در تپه‌ هگمتانه مشخص شده است که محل کاخ‌های باشکوه این ناحیه باستانی، در تپه هگمتانه کنونی واقع بوده است. نکته‌ قابل‌توجه این شهر باستانی، شبکه‌ منظم و پیشرفته‌ی آب‌رسانی آن بوده است.

همچنین یکی از موزه‌های شهر همدان موزه‌ هگمتانه است که در میدان هفت تیر، شرق تپه هگمتانه و نزدیک به گودال معروف به فرانسوی‌های در داخل شهر قرار دارد. بنای این موزه ابتدا مدرسه‌ پرورش بوده که اکنون تغییر کاربری داده و به موزه تبدیل شده است. در این موزه علاوه بر آثار و اشیای به دست آمده از تپه هگمتانه از سراسر استان نیز اشیایی نگهداری می‌شود.

 

سراب گیان

سراب گیان همدان، چشمه‌ای پرآب و گوارا است که دور آن را درختار انبوه و سرسبز چنار پر کرده‌اند. اگر به سراب گیان همدان پا بگذارید، فکر می‌کنید که به یک سرزمین رویایی زیبا قدم گذاشته‌اید که باور این حجم از جذابیت را برایتان سخت می‌کند. درختان بلوط بلند، صدای چشمه و عطر خوب طبیعت این منطقه، می‌تواند شما را مست و محسور کند. اگر طرفدار طبیعت‌گردی و کشف مکان‌های جدید هستید، سراب گیان را فراموش نکنید.

سراب گیان

تپه عباس آبادان

این تپه که بر بالای بلندی‌های شهر قرار دارد، از یک طرف دره سرسبز عباس آباد و از طرف دیگر ، نمائی از شهر همدان را به نمایش گذاشته است.بر بالای تپه عباس آباد یا بام همدان، امکانات رفاهی و گردشگری زیادی از جمله رستوران، آبشار و استخر وجود دارد که از جذابیت‌های تپه عباس آباد به شمار می‌روند.

 

کاروانسرای تاج آباد

این کاروانسرا در میان جاده همدان – کرمانشاه قرار دارد. کاروانسرای تاج آبادی در نزدیکی همدان و شهرستان بهار و در کنار روستایی با همین نام جا خوش کرده است. خوشبختانه این کاروانسرا به‌خوبی از گزند زوال متواری شده و آسیب کمی را متحمل شده است. پس بازدید از این کاروانسرا را اکیدا به گردشگران عزیز توصیه می‌کنیم.

کاروانسرای تاج آباد

همچنین از دیگر اماکن این شهر می توان به همتای گنبد قابوس، بازار همدان، دره مراد بیگ، تخت نادر، برج قربان، آرامگاه عارف قزوینی، معبد لائودیسه نهاوند، پیست اسکی تاریک دره، گنبد علویان همدان، باغ ایرانی، دشت میشان، سراب گاماسیاب، حمام حاج آقا تراب، میدان امام، روستای ورکانه، موزه و سفره خانه سنتی حمام قلعه، روستای سیمین ابرو، تالاب آبشینه و برج قربان اشاره کرد.

 

غذاهای سنتی همدان

همدان علاوه بر اماکن تاریخی و تفریحی بیشمارش غذاهای لذیذی دارد که هر گردشگری در همدان باید یکبار به سراغ این غذاهای سنتی رود. غذاهای این شهر باستانی عبارت است از: آش خشکبار، آبگوشت قرمه همدان، آش برنج، آش بادمجان، آش آماج، آش هویج و جو، خورشت قوره بادمجان، آبگوشت فلفل، کوفته مخصوص و آش کاچی.

شما می توانید تمام این جاذبه های دیدنی و جذاب را در طول سفر هیجان انگیز خود به همدان مشاهده کنید و سفرنامه خود را به این منطقه بکر و دیدنی آغاز کنید.

 

بیشتر بخوانید:

جاذبه های گردشگری جزیره هنگام را بشناسید/ زیباترین و دیدنی ترین مکان های گردشگری جزیره هنگام

مناطق گردشگری لرستان/ زیباترین و دیدنی ترین مکان های گردشگری لرستان

مناطق گردشگری زنجان/ با سفر به زنجان از سومین گنبد بزرگ جهان بازدید کنید +تصاویر

مناطق گردشگری مازندران/ کندلوس میعادگاه عاشقان طبیعت و تاریخ +تصاویر

مناطق گردشگری اصفهان/ نصف جهان گردشگری به رنگ لاجوردی +تصاویر

مناطق گردشگری قم / در شهر قم هم زیارت کنید هم سیاحت +تصاویر

مناطق گردشگری شیراز / از شهر راز چه می دانید؟

مناطق گردشگری تهران با روستاهای سرسبز  +تصاویر

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر