English

ناصر باقری مقدم بیان کرد؛

بازگشت نخبگان به کشور با اجرای طرح های حمایتی

قائم مقام رییس بنیاد ملی نخبگان بیان کرد: تاکنون ۱۰ هزار نفر در سامانه یاد شده ثبت نام کرده اند و با گذشت پنج سال از آغاز فعالیت این سامانه، ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از این تعداد برای بازگشت به کشور اقدام کرده‌اند.

بازگشت نخبگان به کشور با اجرای طرح های حمایتی

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، ناصر باقری مقدم قائم مقام رییس بنیاد ملی نخبگان عنوان کرد: بدنبال اجرای طرحهای حمایتی برای بازگشت و مهاجرت معکوس نخبگان به کشور، سالانه به طور متوسط ۵۰۰ نخبه برای فعالیت در داخل کشور جذب و از خروج همین تعداد از کشور جلوگیری می‌شود.

باقری مقدم در ادامه این سخنان اضافه کرد: پیرو اجرای سند راهبردی امور نخبگان کشور ، معاونت علمی ریاست جمهوری برنامه بازگشت و جذب نخبگان به داخل کشور را در قالب راه اندازی یک سامانه و ارتباط با نخبگان در ۲۰۰ دانشگاه برتر را راه اندازی کرده است.

قائم مقام رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین متذکر شد: تاکنون ۱۰ هزار نفر در سامانه یاد شده ثبت نام کرده اند و با گذشت پنج سال از آغاز فعالیت این سامانه، ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از این تعداد برای بازگشت به کشور اقدام کرده‌اند.

وی افزود: تا زمانی که این نخبگان در بخش هیات علمی دانشگاه ها جانمایی شوند، حدود یک سال زمان می‌برد و بنیاد ملی نخبگان در این مدت از آنها پشتیبانی مالی می‌کند و همچنین در قالب تسهیلات وام مسکن، کمک هزینه های پژوهشی یا پژوهانه برای تحقیق روی یک مساله خاص علمی به نخبگان مشمول طرح پرداخت می‌شود.

باقری مقدم ادامه داد: بخشی از این افراد مشکل سربازی دارند که می‌توانند به جای رفتن به سربازی (به جز بخش آموزشی) در قالب برنامه های پژوهشی دوره خدمت نظام را طی کنند، حتی برخی علاقه داشتند که بتوانند در کشور خارجی محل اقامت خود طرح پژوهشی را به جای سربازی انجام دهند که با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح با این درخواستها موافقت شده است.

قائم مقام رییس بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد: عده‌ای از این عزیزان یا علاقه به فعالیت در بخش هیات علمی ندارند و یا هیات علمی کشور ظرفیت لازم برای جذب آنها را ندارد، لذا کمک می‌کنیم که این افراد شرکت های استارتاپی ایجاد کنند، از مجموع ۲ هزار و ۵۰۰ نخبه بازگشته به کشور، نیمی از این ها وارد شرکت‌های دانش‌بنیان شده و یک چهارم از این افراد نیز جذب هیات علمی دانشگاه می‌شوند.

وی گفت: با توجه به فضای مسمومی که علیه ایران در دنیا ایجاد شده هنوز برخی برای بازگشت آماده نیستند، لذا علاقه دارند ابتدا پروژه موقتی در کشور محل اقامت خود انجام دهند و یا سعی می‌شود در قالب "ورکشاب" یا سمیناری زمینه ارتباطشان را با کشور فراهم کنیم، پس از اینکه آنها متوجه شدند فضای کشور به سمت اقتصاد دانش بنیان رفته در آینده زمینه ورود آنها به کشور فراهم می‌شود، این ارتباط برای بازگشت به کشور به نرمی انجام می‌شود.

قائم مقام رییس بنیاد ملی نخبگان افزود: از نظر ما نخبگان داخل و خارج کشور با یکدیگر تفاوت ندارند و از طرفی برای همه آن ها طرح اشتغالزایی ایجاد شده است، ظرفیت بخش خصوصی برای اشتغال این افراد محدود است و از طرفی در کشوری هستیم که بخش عمده ای از اقتصاد کشور در اختیار شرکتهای دولتی و دستگاه های اجرایی است.

ناصری مقدم اظهار کرد: لذا با مساعدت دولت مصوبه ای داشتیم که نخبگان با تشخیص بنیاد ملی نخبگان در دستگاه اجرایی جذب شوند، اکنون ثبت نام در این قالب شروع شده و امیدواریم بتوانیم با این روش مشکل اشتغال نخبگان را حل کنیم.

وی با بیان اینکه مشکلی از سالهای قبل بود که نخبگان در دستگاه های اجرایی در مشاغل غیرنخبگانی و سطح پایین به کار گیری می شوند، افزوذ: بر اساس مصوبه هیات دولت، مقرر شد سازمان امور استخدامی طبقه مشاغل نخبگانی را تعیین کند و دستگاه های اجرایی موظف هستند در مشاغلی از جنس طراحی، پژوهش، مدیریت و توسعه محصول جدید نخبگان را به کار گیرند.

قائم مقام رییس بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: اگر توان مالی کشور در خصوص بازگشت نخبگان تقویت شود، می توانیم به طور میانگین زمینه بازگشت سالانه هزار نخبه ایرانی به کشور را فراهم نماییم.

ناصری مقدم خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۵۵ هزار نخبه در سطوح دانش آموزی، سطوح دانشجویی و پژوهشی و هیات علمی دانشگاه تحت پوشش بنیاد علمی نخبگان هستند، از این تعداد ۱۰ هزار نفر در خارج از کشور مشغول به فعالیت می‌باشند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی