English

مدیر عامل اتحادیه گیاهان دارویی خراسان رضوی:

رتبه اول کشت گیاهان دارویی کشور در اختیار خراسان رضوی است

مدیر عامل اتحادیه گیاهان دارویی خراسان رضوی بیان کرد: خراسان رضوی در کشت گیاهان دارویی جایگاه نخست در کشور را دارد و در این زمینه کارخانه‌های صاحب‌نامی در عرصه صادرات به آسیای میانه، اوراسیا و اروپا در استان در حال فعالیت هستند.

رتبه اول کشت گیاهان دارویی کشور در اختیار خراسان رضوی است

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، اعظم یوسفی؛ مدیر عامل اتحادیه کشاورزی گیاهان دارویی استان خراسان رضوی در خبری اعلام کرد: خراسان رضوی نسبت به سایر استان‌های کشور کشت گیاهان دارویی را تا ۴۰ درصد به صورت زراعی دارد.

یوسفی تاکید کرد: خراسان رضوی در کشت گیاهان دارویی جایگاه نخست در کشور را دارد و در این زمینه کارخانه‌های صاحب‌نامی در عرصه صادرات به آسیای میانه، اوراسیا و اروپا در استان در حال فعالیت هستند که در خراسان رضوی بازار رقابتی گیاهان دارویی پررنگ‌تر از سایر استان‌ها وجود دارد.

مدیر عامل اتحادیه گیاهان دارویی خراسان رضوی متذکر شد: اتحادیه تعاونی کشاورزی گیاهان دارویی ۱۲ شرکت ثبت شده دارد که بحث تولید و فراوری برای صنایع غذایی، صنایع دارویی، آرایشی و بهداشتی، صنایع عرق‌گیری و اسانس‌گیری و بسته‌بندی را به صورت مشخص دنبال می‌کند.

وی ابراز داشت: ایجاد زنجیره ارزش و تأمین گیاهان دارویی پر اهمیت است و با توجه به ظرفیت استان به عنوان پایلوت کشور و خاورمیانه در ایجاد زنجیره ارزش گیاهان دارویی ورود پیدا کردیم و از مرحله تولید تا مرحله بازار مصرف براساس نیاز بازار داخلی و خارجی کار کرده‌ایم.

وی یادآور شد: زیره سبز، نعناع فلفلی، گل‌ محمدی، آنغوزه، باریجه، زیره سیاه کوهی، خاکشیر، رازیانه، شیرین بیان و بالنگو جزو گیاهان اصلی هستند که در استان خراسان رضوی کشت زراعی می‌شوند و از نظر سطح زیر کشت رقم قابل توجهی دارند.

یوسفی اظهار داشت: استان خراسان رضوی تأمین‌کننده توده زیره کوهی برای استان‌های دیگر است و از نظر گل محمدی، زعفران و زیره سبز مقام اول تولید در کشور را داریم و کارهایی در بخش تناسب اراضی در حال انجام است.

مدیر عامل اتحادیه گیاهان دارویی خراسان رضوی افزود: تفاهم‌نامه‌هایی با اداره کل امور عشایر و اداره کل منابع طبیعی استان برقرار شده که با توجه به خاستگاه بومی هر گیاه در هر شهرستان، زراعی‌سازی شود تا گونه‌ها از خطر انقراض نجات پیدا کنند.

وی یادآور شد: شهرک‌های گیاهان دارویی در حال شکل‌گیری است و تمام زنجیره‌های تولید، ارزش محصول، اشتغال‌زایی، فرهنگ‌سازی مصرف گیاهان دارویی و اکوتوریسم در آن دیده شده و این طرح در حال جذب سرمایه‌گذار است تا به نوعی واسطه‌گری حذف و قیمت گیاهان دارویی واقعی شود.

یوسفی خاطرنشان کرد: بحران خشکسالی در استان یک مساله بسیار مهم است و متأسفانه روز به روز اراضی که دسترسی به آب دارند کمتر می‌شود، بنابراین باید بیشتر روی گیاهانی سرمایه‌گذاری کنیم که نیاز آبی کمی دارند.

مدیر عامل اتحادیه گیاهان دارویی خراسان رضوی اذعان کرد: برای خرید تضمینی و کشت قراردادی محصولاتی مانند آنغوزه، زیره سیاه و سبز و گیاهانی که مصرف علوفه‌ای و دامی دارند مانند خارشتر ورود پیدا کرده‌ایم که امیدواریم این بخش هم در پایلوت استانی موفق شود و در اقتصاد خرد و روستایی، اشتغال‌زایی و تأمین نیاز دام استان شاهد دستاورد باشیم.

یوسفی تصریح کرد: اتحادیه گیاهان دارویی استان تنها اتحادیه‌ای است که همراه با اتحادیه مرکزی کشوری در تهران از سال ۹۷ در حال خدمت‌دهی راهبردی به جامعه کشاورزان، فعالان اقتصادی و دانش‌آموختگان است و معضلی که در اتحادیه وجود دارد یکپارچه‌سازی است تا بتواند خدمات خود را در بخش‌های خصوصی و دولتی به درستی توزیع کند و به دنبال رفع این مانع هستیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه