English

در نشست مشترک استاندار گیلان و سفیر ایران در ژاپن مطرح شد؛

تعامل ایران و ژاپن در حوزه دانش تولید صنعت چای

استاندار گیلان با بیان اینکه تولید چای در این خطه با سابقه‌ای 110 ساله کاملا سالم و ارگانیک انجام می‌شود و آفتی در این محصول وجود ندارد بر توسعه همکاری‌ها با ژاپن برای ارتقا راندمان تولید در واحد سطح و کیفیت چای گیلان تاکید کرد.

تعامل ایران و ژاپن در حوزه دانش تولید صنعت چای

به گزارش خبرگزاری موج گیلان، اسدالله، استاندار گیلان، ظهر امروز در نشست ویدئو کنفرانسی با سفیر ایران در ژاپن با اعلام آمادگی همکاری با کشور ژاپن در حوزه  چای اظهار کرد: نمایندگانی از این کشور می توانند به منظور بازدید از باغات چای، نحوه تولید، فرآوری چای و بسته بندی و نشستی در این ارتباط به گیلان سفر کنند.

وی در ارتباط تصویری با سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن و شرکت‌های فعال چای سرزمین آفتاب تابان اظهار کرد: نحو تولید چای در گیلان با کشور ژاپن متفاوت است بیش از ۸۰ درصد چای ما در کوهیایه و حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد در مناطق جلگه یا دشت تولید می شود.

وی چای را از نوشیدنی‌های محبوب ایران و جهان بعد از آب عنوان کرد و افزود: سابقه چای در گیلان به ۱۱۰ سال قبل بر می‌گردد و این استان در مصرف، تولید و بسته‌بندی چای در کشور رتبه نخست را داراست و شهرستان لاهیجان که پایه تولید این محصول است سال گذشته به عنوان پایتخت چای ایران ثبت جهانی شد.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه چای محصول راهبردی استان است، خاطر نشان کرد: به دلیل اهمیت این محصول شاخص در گیلان و ایران، سازمانی با عنوان سازمان چای در کشور ایجاد شد که مرکزیت آن در گیلان است.

وی با اشاره به فعالیت بیش از ۱۶۰ کارخانه چای برای فرآوری و بسته‌بندی این محصول اظهار کرد: گیلان در تولید چای سفید، سبز، سیاه و بخشی هم چای هلند که تخمیر شده‌ است، فعالیت دارد.

استاندار گیلان با بیان اینکه میانگین برداشت برگ سبز چای در ایران در هر هکتار، هفت تن است، اضافه کرد: برداشت برگ سبز چای در ایران در هر سال طی سه مرحله انجام می‌شود که تاکنون ۲ مرحله آن انجام شده‌است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به رغم اینکه میزان تولید چای ما نسبت به مصرف پایین است اما سال گذشته بخشی از تولیدات استان را صادر کرده‌ایم، ضمن اینکه در تلاشیم با تنظیم میزان مصرف سرانه و افزایش تولید، واردات را کاهش دهیم.

عباسی با اعلام آمادگی برای همکاری با کشور ژاپن در موضوع چای از آنان دعوت کرد تا نمایندگانی از این کشور به منظور بازدید از باغات چای، نحوه تولید، فرآوری و بسته‌بندی این محصول و نشست با فعالان این عرصه به گیلان سفر کنند.

وی با اشاره به شعار سال با عنوان افزایش تولید و مهار تورم خاطر نشان کرد: برای ما مهم است که بتوانیم از ابزارهایی برای افزایش میزان تولید و ارتقا کیفیت محصولات از جمله چای استفاده کنیم.

سفیر ایران در ژاپن نیز در این نشست تصویری (ویدئوکنفرانس) با قدردانی از اهتمام استاندار گیلان برای حمایت جدی از توسعه صنعت چای و دیگر محصولات راهبردی تولیدی استان، اظهار کرد: با توجه برگزاری جلسات موثر و استقبال شرکت‌های فعال در حوزه چای در ژاپن برای تبادل تجارب و توسعه روابط با ایران فضای توسعه همکاری‌های ۲ جانبه بسیار مطلوب است.

پیمان سعادت با اشاره به اینکه این نشست‌ اینترنتی با حضور مسئولان استان‌های گیلان، مازندران و خراسان شمالی به منظور توسعه همکاری‌ها برگزار شده است با دعوت از شرکت‌های فعال باتجربه و تخصص ژاپنی برای سفر به این استان‌ها از جمله گیلان، خواستار عملیاتی شدن موضوعات مطروحه با توجه به جدیت و استقبال طرفین شد.

وی ابراز امیدواری کرد: در پی برپایی این جلسه علاوه بر توسعه و انتقال تجربه در فرآوری چای، زمینه ارتقاء صادرات این محصول راهبردی از استان گیلان در بازارهای جهانی بیش از پیش فراهم آید.

در این نشست همچنین مدیرعامل یکی از شرکت‌های بزرگ و باسابقه کشور ژاپن در صنعت چای طی سخنانی ضمن تشریح فعالیت‌های این شرکت خواهان سفر به ایران و بازدید میدانی از روند تولید چای در استان گیلان شد که مورد استقبال استاندار گیلان برای توسعه روابط قرار گرفت.

براساس آخرین آمار در استان‌های گیلان و مازندران بالغ بر ۵۵ هزار چایکار وجود دارد، وسعت باغ‌های چای این ۲ استان حدود ۲۵ هزار هکتار است، برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره، تابستانه و پاییزه صورت می‌گیرد.

گیلان و مازندران در مجموع سالانه ۱۳۵ هزار تن برگ سبز چای تولید می‌کنند که از این میزان ٩٠ درصد در مزارع چای گیلان به دست می‌آید و از میزان برگ سبز چای برداشت شده سالانه حدود ۳۰ هزار تن چای خشک استحصال می‌شود، مصرف چای در کشور طور میانگین حداکثر ١٠٠ هزار تن است.

طی پیگیری سازمان جهاد کشاورزی و استاندار گیلان چای نیز در کنار ۲ محصول برنج و بادام زمینی جزو الگوی کشت استان قرار گرفته است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه