English

برگزاری نهمین سمینار ملی مشاور ژنتیک در شیراز

نهمین سمینار ملی مشاوره ژنتیک و نقش آن در پیشگیری از معلولیت‌ها با حضور متخصصان، صاحب‌نظران و اساتید دانشگاه از سراسر کشور، در شیراز آغاز به کار کرد.

برگزاری نهمین سمینار ملی مشاور ژنتیک در شیراز

به گزارش خبرگزاری موج فارس، نهمین سمینار کشوری مشاوره ژنتیک و نقش آن در پیشگیری از معلولیت ها در استان فارس با حضور افروز صفاری فرد معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی کشور، مدیر کل و معاون پیشگیری بهزیستی فارس، کارشناسان پیشگیری از معلولیت های بهزیستی فارس، و ۲۳۰ نفر از اساتید و پزشکان فعال در حوزه ژنتیک از سراسر کشور مورخ دوم و سوم اسفندماه با همکاری موسسه ماد در شیراز در حال برگزاری است.

صفاری فرد در این همایش ضمن تشریح عملکرد و فعالیت های سازمان بهزیستی کشور در برنامه های غربالگری به اجرای برنامه های غربالگری اختلالات شناختی (دمانس و آلزایمر)در سالمندان با توجه به روند پیری جمعیت اشاره کرد و گفت: در پیشگیری از معلولیت ها انجام مشاورات ژنتیک مهم ترین اقدام است.

معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی از راه اندازی سامانه مشاوره ژنتیک بهزیستی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با استفاده از این سامانه، خانواده اطلاعات خود را در سامانه وارد می کنند و درصورت تشخیص نیاز به پیگیری، جهت انجام آزمایشات و بررسی های گسترده تر ارجاع انجام می شود.

سید محمدباقر تابعی رییس مرکز جامع ژنتیک پزشکی جنوب کشور بیان کرد: این همایش با هدف اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی، اشتراک گذاری تجارب و دستاورد‌های علمی و ارتقاء دانش افراد فعال و صاحب‌نظر در این حوزه، در شیراز آغاز به کار کرد و تا چهارشنبه سوم اسفند، ادامه دارد.

محمدرضا هوشیار مدیر کل بهزیستی فارس نیز با تاکید بر اینکه هزینه پیشگیری کمتر از درمان است گفت: در استان فارس ۵۴۰۰۰ پرونده افراد دارای معلولیت بررسی شده که بیانگر دخیل بودن ۴۴ درصدی اختلالات ژنتیک در بروز معلولیت ها است که با انجام مشاورات ژنتیک و انجام غربالگری قابل پیشگیری است.

مدیر کل بهزیستی فارس افزود: بهزیستی فارس جهت انجام خدمات مشاوره ژنتیک از خانواده های نیازمند حمایت مالی می نماید و در سال جاری بالغ بر ۲ میلیارد تومان در راستای ارائه خدمات  مشاوره ژنتیک هزینه کرده ایم و در حال حاضر ۱۸ مرکز مشاوره ژنتیک تحت نظارت بهزیستی فارس فعال هستند و از پزشکان علاقه مند به فعالیت در این حوزه جهت دریافت مجوز و همکاری دعوت می کنیم. 

وی خاطرنشان کرد: امروزه بر کسی پوشیده نیست که می‌توان با انجام آزمایشات از بروز بسیاری از بیماری‌های ارثی و ژنتیکی که ناشی از آن است جلوگیری کرد، اما متأسفانه این موضوع نادیده گرفته می‌شود. مشاوره ژنتیک آسان‌ترین، سریع‌ترین، در دسترس‌ترین و موثرترین راهکار جلوگیری از بروز این بیماری‌ها است.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه