English

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران:

شیوه معماری زیگالی به نام دهستان اشکور رامسر به ثبت می‌رسد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی مازندران از پیگیری جهت ثبت ساخت بناهای مسکونی به شیوه زیگالی به نام دهستان اشکور رامسر خبر داد.

شیوه معماری زیگالی به نام دهستان اشکور رامسر به ثبت می‌رسد

به گزارش خبرگزاری موج مازندران، صادق برزگر مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی مازندران با بیان اینکه شیوه‌های سنتی ساختمان‌سازی در هر نقطه جغرافیایی در کشور دارای ویژگی‌های منحصر به خود است، اظهار داشت: معماری از جمله جاذبه‌های مهم گردشگری به شمار می‌رود که حاوی عناصر فرهنگی و تاریخی است.

وی ادامه داد: در دهستان اشکور با توجه به اقلیم این منطقه کوهستانی که سرد و خشک است زمینه ایجاد یک نوع معماری خاص به نام شیوه زیگالی شده است که مردم سختکوش دهستان اشکور رامسر به بهترین روش و تکنیک به مرحله اجرا در می آورند و زمینه ایجاد بافت با ارزش روستایی را در تمامی 11 پارچه آبادی اشکور رامسر را به وجود آورده که خود این بافت علاوه بر عملکرد جذاب و زیبا هستند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران ثبت شیوه زیگالی به نام دهستان اشکور را افتخاری دیگر برای شهرستان رامسر برشمرد و یادآور شد: آیین ثبت این فرهنگ زیبا ساخت بناهای مسکونی به‌ زودی به ثمر خواهد رسید و به ظرفیتی برای دهستان اشکور و شهرستان رامسر تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط همکاران در شهرستان رامسر و ظرفیت‌های بسیار ارزشمند دهستان اشکور، این منطقه به بوم‌گردان و طبیعتگردان معرفی خواهد شد، تصریح کرد: طبیعت بکر و معماری منحصر به فرد به همراه فرهنگ بومی و هزاران پتانسیل مهم روستایی در دهستان اشکور می‌تواند این دهستان را به‌عنوان مقصد اول گردشگران و بومگردان تبدیل کند.

برزگر با بیان اینکه وجود مزارع فندق و گیلاس و آلبالو و دیکر محصولات ارگانیک خود جاذبه مهمی هستند که برای گردشگران جذاب خواهد بود، گفت: ثبت آبشار روستای میج و همچنین ثبت تاریخی جوراب بافی و پالان دوزی و همچنین شیوه ساخت بنا به صورت زیگالی را از مهمترین برنامه‌های اداره میراث فرهنگی شهرستان مذکور در این منطقه است.

وی وجود معماری ارزشمند روستایی در دهستان اشکور را زمینه خوبی برای ایجاد واحدهای بومگردی دانست و خاطرنشان ساخت: با پیکیری‌های انجام شده در صدد هستیم در هر روستا حداقل 10 واحد بومگردی را معرفی و زمینه حضور گردشکران را فراهم کنیم‌.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی مازندران ثبت رویدادها و جشنواره‌هایی که با پتانسیل بالای روستایی زمینه حضور تورهای گردشگری را در منطقه مهیا می‌کند را از دیگر برنامه‌های در دست اقدام این اداره‌کل در دهستان اشکور برشمرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه