English

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر:

سیاست های حمایتی برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها ناموفق بوده است

نماینده مردم مشهد و کلات بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۳۸ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار در کشور وجود دارد که از این تعداد، طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس در سال ۲۰۵۰ میلادی، ایران جزو ۱۰ کشوری خواهد بود.

سیاست های حمایتی برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها ناموفق بوده است

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، حجت الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: حدود ۲۵ درصد جمعیت کشور در روستاها زندگی می‌کنند، این موضوع نشان می‌دهد که سیاست‌های حمایت از توسعه، تولید و اشتغال پایدار روستایی برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها موفق عمل نکرده است.

حجت الاسلام پژمانفر این سخنان را در همایش دهیاران شهرستان مشهد به مناسبت سالروز تشکیل دهیاری‌ها بیان کرد و ادامه داد: در سال ۱۲۸۰ شمسی بیش از ۷۹ درصد جمعیت کشور در روستاها زندگی می‌کردند، این در حالی است که طبق آخرین سرشماری ها این رقم در سال ۱۳۸۵ به یک چهارم جمعیت کشور رسید.

نماینده مردم مشهد و کلات اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۳۸ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار در کشور وجود دارد که از این تعداد، طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس در سال ۲۰۵۰ میلادی، ایران جزو ۱۰ کشوری خواهد بود که کمترین تعداد روستاها را خواهد داشت.

وی همچنین متذکر شد: با نگاهی به سابقه راهبردهای نظام حاکمیتی کشور در قبال روستاها، این حقیقت ثابت می شود که سیاست‌های ما برای حمایت از جامعه روستایی کشور موثر نبوده است.

حجت الاسلام پژمانفر افزود: بیش از ۱۶ دستگاه، نهاد و ارگان حاکمیتی مختلف هستند که وظایف آنها ارتباط مستقیم با فعالیت روستاییان دارد، البته بودجه روستاها کم نیست اما موضوعی که کمبود آن به شدت احساس می شود، فقدان وجود یک نهاد هماهنگ کننده است که متولی اصلی همه امور مربوط به روستا باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: در کمیسیون های اصل ۹۰ و اجتماعی مجلس، این پرونده هم اکنون در دست بررسی است که یک نهاد بالادستی، متولی واحد حل مشکلات و چالش های روستاها در کشور باشد.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قانون الزام دولت به توسعه متوازن روستایی که در سال ۱۳۸۴ به تصویب رسید، دولت را وادار می کرد تا یک متولی مسوولیت‌پذیر در این حوزه تعریف کند، اما در هفده سال اخیر، هیچ اقدام شایسته و مناسبی در این راستا صورت نگرفته است.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر اذعان کرد: امروزه روستاهای ما از این آسیب در عذاب هستند که هیچکس نسبت به حل مشکلات آن ها خود را مکلف نمی‌داند و هر روستا فقط با تعداد محدودی دهیار، به مصاف حجم عظیمی از چالش‌ها و آسیب‌ها می رود.

نماینده مشهد تصریح کرد: ما احتیاج داریم تا یک متولی تحت قیومت جهاد کشاورزی تعریف شود و حمایت مناسب از جوامع روستایی و عشایری را در عمل به منصه ظهور برساند.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: بیش از ۲ هزار روستا در کشور وجود دارد که از امکانات زیرساختی همچون برق، آب، گاز و پوشش آنتن مخابراتی بهره مند هستند، اما اکنون از سکنه خالی شده اند.

حجت الاسلام پژمانفر ادامه داد: درحالی که در گذشته رودخانه کشف رود مشهد از جمله پرآب‌ترین حوضه های آبریز در استان بوده است، امروزه فقط در این بستر، فاضلاب‌های شهری و پساب صنعتی جریان دارد و این موضوع، تنها یک مصداق از تغییرات آب و هوایی است که ما را ملزم می سازد که فراتر از فضای کسب و کار روستایی از کشاورزی و دامپروری به سمت صنایع تبدیلی و هنری سوق یابیم.

نماینده مردم مشهد و کلات یادآور شد: اعتباراتی که در سال ۱۴۰۱ به روستاها تخصیص داده شده، ارقام محدود و اندکی نیست و ۱۵ مورد ارقام درشتی است که در نظام بودجه‌ریزی ۱۴۰۱ به روستاها اختصاص یافته است.

وی ابراز کرد: در تبصره ۱ قانون بودجه امسال، چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان برای گازرسانی به روستاها اختصاص داده شده است و علاوه بر این نامه ای به رهبر معظم انقلاب نوشتیم تا یک و نیم میلیارد دلار از صندوق ذخیره ملی برداشت شود تا در قالب تسهیلات ۶ درصدی در اختیار روستاییان قرار گیرد.

حجت الاسلام پژمانفر خاطرنشان کرد: مجمع نمایندگان خراسان رضوی، ظرفیت بالایی در مجلس شورای اسلامی دارد و می تواند با تکیه بر توانمندی‌های نمایندگان، تحولی در روستاها ایجاد کند؛ تحقق این آرمان مشروط به این است که یک متولی واحد برای رفع چالش های روستاها تعیین شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه