English

صادق پورمحمد خبر داد:

افزایش ۵ برابری اختصاص اعتبار برای طرح های آبخیزداری خلخال

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلخال گفت: در سال جاری اعتبار طرح های آبخیزداری این شهرستان 5 برابر افزایش یافته است.

افزایش 5 برابری اختصاص اعتبار برای طرح های آبخیزداری خلخال

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، صادق پورمحمد ، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خلخال گفت: در سال جاری ۵۶ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های آبخیزداری این شهرستان اختصاص یافته است که در مقایسه با اعتبار سال قبل ۵ برابر افزایش یافته است.

وی افزود: در حالی که مجموع اعتبارات تخصیص یافته به اجرای طرح‌های آبخیزداری شهرستان خلخال در سال گذشته ۱۵ میلیارد ریال بوده، این رقم در سال جاری به ۵۶ میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلخال گفت: از مجموع اعتبارات ملی و استانی بخش آبخیزداری، ۱۳ میلیارد ریال از اعتبارات برای ادامه عملیات اجرایی پروژه آبخیزداری کندرق، ۱۰ میلیارد ریال طرح گزاز چایی و روستای گرمخانه، ۱۰ میلیارد ریال طرح علی آباد، ۱۰ میلیارد ریال طرح گورانسراب، ۱۰ میلیارد ریال ادامه طرح اندبیل و ۸ میلیارد ریال برای مطالعات طرح‌های آبخیزداری این شهرستان در سال جاری هزینه می‌شود.

پورمحمد با بیان اینکه این شهرستان از شهرستان‌های موفق استان اردبیل در جذب اعتبارات مربوط به  اجرای طرح‌های آبخیزداری  است، گفت: طی دو سال گذشته اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلخال موفق شد مجموع اعتبارات منظور شده از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تخصیص یافته به طرح‌های آبخیزداری این شهرستان را جذب و برای اجرای ده‌ها پروژه آبخیزداری هزینه کند.

وی با بیان اینکه سالانه بیش از سه میلیون و ۵۰۰ مترمکعب آب در منابع آبی خلخال تولید و بیشترین حجم آب تولیدی شهرستان بدون استفاده مفید از دسترس منطقه خارج می‌شود، گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری کمک بزرگی به کنترل آب‌های سطحی و افزایش آب سفره‌های زیرزمینی می‌کند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلخال با بیان اینکه خلخال بلحاظ داشتن آبخیزهای مناسب و دشت‌های میان کوهی به عنوان پایلوت اجرای طرح‌های آبخیزداری استان اردبیل انتخاب شده، گفت: با اجرا و تکمیل پروژه‌های آبخیزداری این منطقه در کنار کاهش آثار مخرب خشکسالی منابع آبی مطمئن کشاورزان و باغداران پایاب طرح‌های آبخیز نیز تامین می‌شود.

پورمحمد گفت: تامین و هزینه‌کرد اعتبارات عمرانی برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری در اولویت اقدامات اداره منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان بوده و تلاش می‌شود تا با هزینه‌کرد ۵۶ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در سال جاری، کار گسترده ای که از سال گذشته آغاز شده امسال هم تداوم یابد.

وی می گوید: با اجرای بیش از ۲۰۰ طرح و پروژه آبخیزداری و احداث بندهای تاخیری آب در شهرستان خلخال، تحول بزرگی در کنترل سیلاب‌ها و افزایش آب سفره‌های زیرزمینی منطقه ایجاد شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلخال گفت: تخصیص اعتبار مناسب از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری این منطقه زمینه را برای اجرای صدها پروژه احداث بندهای تاخیری آب در مناطق مختلف این شهرستان را در سال گذشته و فصل کاری امسال فراهم کرده است.

پورمحمد گفت: با اجرای طرح‌های آبخیزداری در سه حوضه خوجین، علی‌آباد و اندبیل خلخال، ضمن فراهم کردن زمینه افزایش سطح آب سفره‌های زیرزمینی و تامین آب مورد نیاز کشاورزان و باغداران این حوزه از سرازیر شدن سیلاب به مناطق مسکونی این شهر جلوگیری شده است.

وی می گوید: علاوه بر اجرای حوضچه‌های آبخیز در مناطق مختلف شهرستان عملیات مکانیک، بیولوژیک شامل بذرپاشی، بذرکاری، کپه‌کاری و تبدیل دیم‌زارهای کم‌بازده به علوفه‌کاری همراه با عملیات حفاظت و قرق با صرف سه میلیارد ریال در سطح هفت هزار و ۵۰۰ هکتار با هدف افزایش سطح پوشش گیاهی حوزه‌های آبخیر و حفظ آب و خاک اجرا می‌شود.

رئیس  اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلخال با اشاره به قرار گرفتن خلخال در مسیر سیلاب‌های مناطق اندبیل و علی‌آباد و احتمال وارد شدن خسارت به واحدهای مسکونی در زمان بارندگی‌های شدید گفت: اجرای عملیات آبخیزداری در سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از حوزه‌های آبخیر این ۲ روستا نقش مهمی در کنترل سیلاب مسیل آب‌های روان مشرف به این شهر خواهد داشت.

پورمحمد گفت: با اجرای طرح‌های آبخیزداری در مناطق خوجین، اندبیل و خانقاه‌سادات در گذشته ضمن فراهم کردن مقدمات کار برای افزایش ذخیره آب سفره‌های زیرزمینی و جلوگیری از فرسایش خاک، از احتمال بروز سیل و طغیان رودخانه‌های مشرف به خلخال و خرابی‌های ناشی از آن در مناطق مسکونی پیشگیری شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه