English

صنایع استان باید در تامین آب مورد نیاز خود ، مشارکت کنند؛

نقش آبفا استان اصفهان در تامین پساب صنعتی

محدودیت های کمی و کیفی منابع آب های سطحی و زیر زمینی ، بحران فزاینده آب را به دنبال داشته است که بهترین راهکار برای مقابله با این بحران ایجاد و توسعه الگوی جدید برای مدیریت صحیح منابع آب می باشد.

نقش آبفا استان اصفهان در تامین پساب صنعتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، یکی از این راهکارها بهره گیری از پساب به عنوان منبع غیر متعارف است. این رویکرد علاوه بر کاهش برداشت از منابع متعارف کمک شایانی به دفع صحیح فاضلاب می کند و تهدید آلودگی را به فرصت بهره مندی از منبع جدید تبدیل می نماید.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی های تصفیه، می توان از پساب در مصارف مختلفی اعم از کشاورزی، صنعت، شهری، مصارف تفرجی و نیز تغذیه آبخوان استفاده کرد که در این میان استفاده از پساب در مصارف صنعتی در اولویت قرار دارد.

پساب صنعتی فاضلابی است که در اثر فعالیت های مختلف صنعتی تولید می شود.  کیفیت پساب صنعتی یا فاضلاب از یک صنعت به صنعت دیگر متفاوت است که مسئول تخریب دریافت منابع آب است. به عبارت دیگر، تصفیه انواع پسابها از صنایع مختلف با استفاده از تصفیه خانه پساب صنعتی بسیار مطلوب است.تصفیه پساب صنعتی فرآیند موثر بر تصفیه فاضلاب است که به شدت توسط پسماندهای صنعتی آلوده شده و آن را برای استفاده مجدد یا دفع و تخلیه به محیط طبیعی مناسب می کند.

اصفهان دومین قطب صنعتی ایران پس از تهران است که بیشترین تعداد شهرک‌های صنعتی کشور را دارد و استفاده از پساب برای مصارف صنعتی آنها باید مد نظر قرار گیرد و شاید از همه مهمتر ذوب آهن و فولاد مبارکه اصفهان باید مورد توجه باشد.

دو اقدام مهم که باید صنایع استان اصفهان به ویژه ذوب آهن و فولاد مبارکه  بدان توجه داشته باشند قطع وابستگی به آب خام و منابع آب جاری یا زیرزمینی در منطقه است که می توان با استفاده از پساب شهری و صنعتی  این امر را محقق کرد. حیات صنعت فولاد  بدون آب غیر ممکن است اما این دلیل بر آن نمی شود که برای حیات این صنعت، حیات مردم و آبادانی یک شهر گرفته شود.

بیشترین مصرف آب در فولاد مربوط به خنک کردن آن است که در دو شرکت فولاد مبارکه و ذوب آهن اقداماتی نظیر اصلاح نشتی، بهینه سازی و تبدیل تعدادی از برج های خنک کننده  به برج های هیبریدی صورت گرفته است. اما اقدام مهم این دو شرکت فولادی خرید پساب و استفاده از پساب شهری و صنعتی شهرهای اطراف بوده است که باعث کاهش وابستگی این شرکت ها به آب خام می شود که با اجرای این پروژه نیاز آب خام این شرکت ها به‌شدت کاهش یافته است که این مسئله انتظار بخشی از جامعه بوده که  تبعات اجتماعی بسیاری را با خود همراه کرده بود و توانست شرایط زیست‌محیطی و بهداشت محیط در منطقه را به‌شدت بهبود ببخشد. 

گفتنی است پیش‌تر فاضلاب خام وارد چرخه رودخانه زاینده‌رود می‌شد درحالی‌که اکنون این پساب‌ها کاملا تصفیه می‌شود و با خطوط انتقال به فولاد مبارکه و ذوب آهن برای استفاده در صنعت فولاد منتقل می‌شود.

در مدیریت پساب ها باید ارتقای بهره وری آب با مدیریت صحیح عرضه و تقاضای منابع آب از قبیل جابجایی تخصیص های فصلی برخی  صنایع از آب خام به پساب و در قبال آن آزاد سازی منابع آب جهت جبران کمبودهای آب شرب و تقویت آبخوان ها به منظور تامین آب صنایع به جای اقدام به تامین آب از دوردست ها و دریا  صورت بگیرد.

اگر چه شرکت فولاد مبارکه و ذوب آهن اقداماتی را در زمینه بهره گیری از پساب انجام داده اند و آن را اجرا می‌کنند اما با این حال، بقیه صنایع استان که آب‌بر نیز هستند  اقدامات لازم را در این باره انجام نداده‌اند. استقرار صنایع آب‌بر با توجه به کمبود آب در شرق، غرب، جنوب و شمال از مرکز شهر اصفهان نفس‌های زاینده‌رود را در سال‌های اخیر به شماره انداخته است.

احاطه آبفا استان اصفهان به نیازها و الزامات عملیاتی برای توسعه زیرساخت‌های تأمین آب و شناخت درست و صحیح از فضای کالبدی استان از عوامل و فاکتورهای تثبیت و پایداری تأمین آب به شمار می آید که در حفظ ذخایر آبی و کاهش وابستگی صنایع استان به آب‌های زیرزمینی و رودخانه زاینده رود بسیار مؤثر بوده است .

بخش صنعت اصفهان برای ممانعت از توقف چرخ تولید باید استفاده از پساب فاضلاب شهرها را به شکل جدی دنبال ‌کند و در مناطقی که چنین امکاناتی موجود نباشد شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان درصدد است تا با احداث شبکه فاضلاب پساب را جمع آوری و به بخش صنعت برساند.

استفاده از پساب برای تامین آب صنایع یک سرمایه گذاری مطمئن است و باید صنایع استان اصفهان بر آن متمرکز شوند تا بتوانند از این سرمایه گذاری بیشترین بهره و استفاده را ببرند که نتیجه آن در ابعاد کلان قابل مشاهده خواهد بود و تاثیر مستقیم بر ذخیره منابع آبی استان اصفهان خواهد داشت .

یکی از برنامه های مهم در زمینـه اسـتفاده مجـدد از پساب ها در صنعت ، امکان باز چرخانی و استفاده مجدد از پساب خود صنایع می باشد که این امر می تواند به صـورت برنامـه ریـزی بـرای استفاده از پساب بخشهای مختلف برای همدیگر باشد .

پساب در حال حاضر و در شرایط کم آبی یک منبع مهم تامین آب در کشور به شمار می آید و تا جایی که امکان پذیر است باید پساب را جایگزین آب های با کیفیت کرده و منابع آبی را آزاد کنیم. از پساب در چرخه صنعت استفاده نماییم و در جاهایی که ممکن است با چاه های آب کشاورزی جایگزین نماییم. پساب تصفیه شده صرفه اقتصادی بسیار بالایی برای بخش صنعت دارد و صنایع بزرگ باید برای مشارکت در طرح های فاضلاب و تامین آب مورد نیاز خود پیشقدم شوند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه