English

محمد نجفی:

اصلاح نژاد گوسفندان بومی در منطقه خراسان رضوی

رییس مرکز جهاد کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه بیان کرد: اهداف این طرح از آمیخته گری و تولید ترکیب ژنتیکی جدید و دستیابی به صفت مطلوب گوسفندان نژاد افشاری و مغانی بوده است.

اصلاح نژاد گوسفندان بومی در منطقه خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، محمد نجفی رییس مرکز جهاد کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه در خبری اعلام کرد: برای نخستین بار طرح اصلاح نژاد گوسفندان بومی با استفاده از ظرفیت نژاد خارجی در بخش جلگه رخ و روش های لقاح مصنوعی آغاز شده است.

نجفی در ادامه این خبر اضافه کرد: در مرحله نخست طرح ۲۵۰ راس گوسفند بومی با روش لاپاراسکوپی و استفاده از اسپرم نژاد خارجی رومانف تلقیح مصنوعی شدند و ۵۰۰ راس دیگر هم با استفاده از اسپرم خارجی برولا با روش سرویکال تلقیح مصنوعی شده اند که هم اکنون در مراحل اصلاح نژاد با حفظ ذخایر ژنتیکی گوسفند بومی در حال تثبیت ژن حامل صفت چند قلو زایی در گوسفندان بومی منطقه هستیم.

رییس مرکز جهاد کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه در ادامه تصریح کرد: اهداف این طرح از آمیخته گری و تولید ترکیب ژنتیکی جدید و دستیابی به صفت مطلوب گوسفندان نژاد  افشاری و مغانی با رویکرد افزایش سرعت رشد، چند قلو زایی، کاهش چربی لاشه و بهبود کیفیت و توان تولید مثل بالا و افزایش بهره وری بوده است.

وی همچنین متذکر شد: هم اکنون تلاقی گیری از روش های اصلاح نژاد دام های بومی است و رومانف و برولا و...از نژادهای دنیاهستند که خصوصیات مناسبی از جمله ضریب تبدیل مطلوب، درصد دوقلو و چند قلوزایی بالا و با درصد کم چربی لاشه برای اجرای طرح های اصلاح نژاد دارند.

نجفی در ادامه تاکید کرد: حمایت از صنایع تولیدات دامی ، مراقبت از ذخایر ژنتیکی بومی با راندمان عالی و استفاده از ذخایر ژنتیکی سایر کشورها از طریق واردات و بومی‌ سازی آن کار عملی و علمی است.

رییس مرکز جهاد کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه یادآور شد: با اجرای این طرح، اصلاح نژاد گوسفند بومی، افزایش تعداد بره، تولید گوشت قرمز و در نهایت ارتقاء بهره وری در صنعت دامداری از دیگر اهداف طرح است.

نجفی در خاتمه عنوان کرد: بخش جلگه رخ یکی مناطق عمده دامپروری تربت حیدریه است که در این زمینه ۱۵۰ هزارراس دام سبک و ۵ هزار راس دام سنگین دارد و توسط  ۵ هزار دامدار و بهره بردار روستایی پرورش داده می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه