English

سامانه توزیع و رصد نهاده های دامی در کردستان راه اندازی می شود

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: به زودی سامانه جامع توزیع و رصد نهاد های دامی برای ارتقای کیفیت خدمات به واحدهای کوچک دامی و نیز واحدهای صنعتی در کردستان راه اندازی می شود.

سامانه توزیع و رصد نهاده های دامی در کردستان راه اندازی می شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کردستان، احمد ذکریایی نژاد در جلسه ای که به منظور تبادل تجربیات بین مدیران و کارشناسان امور دام و مدیر عاملان اتحادیه دامداران 2 استان کردستان و لرستان در خصوص بهره گیری از سامانه توزیع و رصد نهاده های دامی با تاکید بر واحدهای خرد روستایی برگزار شد, گفت: به جهت عملکرد خوب سامانه دامیار و تجربیات مثبت استان‌های لرستان و همدان در توزیع و مدیریت نهاده های دامی با بهره گیری از این سامانه به زودی در استان کردستان هم به کارگیری خواهد شد.

وی اظهار کرد: نهاده ای که در اختیار دامداران خرد و روستایی هم قرار می‌گیرد ماهانه ثبت و برنامه ریزی های لازم بر این اساس صورت خواهد گرفت.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: در حال حاضر بیشتر فعالیت های خدماتی بخش دام و طیور در کردستان به تشکل ها و اتحادیه ها واگذار شده و عملکرد قابل قبولی تا اکنون داشته اند.

ذکریایی نژاد ادامه داد: در کردستان با حمایت و هدایت جهاد کشاورزی اتحادیه دامداران به منظور تامین خوراک دامداران روستایی و غیر صنعتی‌ با ۱۱ کارخانه خوراک دام استان کردستان قرار داد منعقد کرده و نهاده‌های مورد نیاز را با فرمول و قیمت مشخص تامین میشود و از طریق شبکه تعاون روستایی در اختیار دامداران استان قرار می گیرد.

وی یادآور شد: توزیع تمام نهاده های دام و طیور، تلقیح مصنوعی دامها و هویت گذاری دام ها در استان کردستان توسط اتحادیه ها و تعاونی های زیر مجموعه انجام می شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان بیان کرد: کنترل کیفی و بهداشتی کنسانتره تولیدی توسط کارشناسان امور دام سازمان جهاد کشاورزی و سایر دستگاههای نظارتی با استفاده از آزمایشگاه ها انجام می شود.

ذکریایی نژاد گفت: کیفیت نهاده های تولید شده در کردستان مناسب است و در طول شش ماه نخست سال 80 نمونه آزمایش از کارخانجات تولید خوراک دام و طیور استان به عمل امده است.

وی اظهار کرد: انتظار ما از تمام دامداران استان این است که خود دامدار  باید با توجه به نیاز و شرایط نگه داری دام ها، فرمولاسیون پیشنهادی خود را برای تهیه نهاده ها به کارخانجات اعلام کند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: هنر بخش دامپروری باید این باشد که از ضایعات بخش کشاورزی هچون تفاله ها و باقیمانده غلات برای تولید شیر و گوشت قرمز بهره بگیرد و هزینه های تولید را تا حد ممکن کاهش دهد.

ذکریایی نژاد ادامه داد: استان کردستان ظرفیت خوبی برای تولید گوشت قرمز دارد و در این راستا هم طرح پیشران افزایش تولید 13 هزار تنی گوشت قرمز در مدت 5 سال برای استان تدوین و در حال اجرا است.

وی یادآور شد: کردستان در تولید علوفه خشبی بسیار خوب عملکرده و جدایی از تامین علوفه مورد نیاز دام ها  استان بخشی از علوفه هم به استان های دیگر کشور صادر می شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان به پتانسیل صادرات محصولات دامی کردستان به کشور های همجوار اشاره کرد و بیان کرد: در کل کشور چهار مرز رسمی اجازه صادرات دام زنده را دارند که مرز رسمی باشماق شهرستان مریوان یکی از این چهار مرز است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه