English

یک کارشناس حوزه کشاورزی تاکید کرد؛

وابستگی ۸۰ درصدی به واردات دانه های روغنی/در بسیاری از محصولات اساسی به راحتی تحریم پذیریم

سروی، کارشناس مسائل کشاورزی با بیان این که در بسیاری از محصولات اساسی کشاورزی به راحتی تحریم پذیر هستیم؛ تاکید کرد: عمده نهاده های دامی و دانه های روغنی از کشورهای هم منافع و دوست آمریکا وارد کشور می شوند که این امر آسیب های زیادی را ایجاد می کند.

وابستگی 80 درصدی به واردات دانه های روغنی/در بسیاری از محصولات اساسی به راحتی تحریم پذیریم

مهدی سروی، کارشناس مسائل کشاورزی در خصوص خودکفایی در محصولات کشاورزی به خبرنگار خبرگزاری موج گفت: کشاورزان چون آشنایی کافی با تولید محصولاتی همچون جو و دانه های روغنی را ندارند و حجم بالایی از این محصولات نیز وارد کشور می شود، به خود اجازه نمی دهند که ریسک تولید چنین محصولاتی را بپذیرند.

 

وی افزود: تصمیم دولت در خصوص خرید تضمینی این محصولات مشخص نیست و پشتیبانی جدی از کشاورزان در این زمینه صورت نمی دهد با این حال در کشورمان تنها به کشت کلزا می پردازیم و دیگر دانه های روغنی همچون سویا و آفتابگردان را از دیگر کشورها وارد می کنیم.

 

تولید حدود 300 هزار تن کلزا در کشور 

 

این کارشناس مسائل کشاورزی تصریح کرد: به همین دلیل در زمینه دانه های روغنی 80 درصد به واردات وابسته هستیم و 20 درصد دیگر را از طریق کشت 300 هزار تنی کلزا طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی در داخل تامین می کنیم که نسبت به مصرف دانه های روغنی در کشور عدد بسیار کمی است.

 

سروی اظهار کرد: امسال هم تکلیف دولت در این بخش مشخص است با این حال پیشنهاد ما این است که دولت به جای واردات روغن خام از کشورهای دیگر، دانه های روغنی وارد کند تا از ظرفیت کارخانه های روغن کشی استفاده و کنجاله باقی مانده از فرایند فرآوری هم برای دام استفاده شود.

 

وی درباره تامین محصولات استراتژیک گفت: ایران به دلیل تحریم های ظالمانه باید از کشورهای که کمترین مشارکت را با آمریکا دارند واردات محصولات کشاورزی انجام دهد، با این حال در حال حاضر بخش عمده ای از نهاده های دامی و دانه های روغنی از طریق کشورهای اروپایی و آمریکای جنوبی تامین می شود.

 

این کارشناس مسائل کشاورزی بیان داشت: البته این امر نیز از طریق واسطه ها صورت می گیرد به طوری که اگر بخواهیم محصولی از اوکراین خریداری کنیم باید تسویه بخش مالی آن را توسط بانک های سوئیسی و انگلیسی انجام دهیم که این امر به راحتی تحریم پذیر است، هزینه مبادله و واردات را افزایش و قیمت تمام شده محصول در داخل کشورمان به طرز قابل توجهی رشد پیدا می کند.

 

توافق نامه های دو جانبه و چند جانبه برای تامین کالا

 

سروی با اشاره به اینکه  ایران وقتی قرار است از کشوری محصول وارد کند باید زمینه ای ایجاد کند مبادله با آنها به صورت مستقیم انجام شود، گفت: در حال حاضر کشورهای آسیای میانه و اورآسیا توان تامین محصولات مورد نیاز ایران را دارند.

 

وی افزود: به همین دلیل ایران می تواند به کشت فراسرزمینی بپردازد یا اینکه با کشورهایی مانند روسیه و قزاقستان که تمایل به خرید محصولات صیفی از ایران دارند می توانیم مبادله محصولات داشته باشیم و از طریق ایجاد توافق نامه های دو جانبه و چند جانبه زمینه این همکاری ها تسهیل شود.

 

این کارشناس مسائل کشاورزی با بیان اینکه در کشور حدود 4.5 تا 5 میلیون تن جو در کشور مصرف می شود، گفت: در سال های قبل میزان تولید جو 3 میلیون تن بوده و مابقی آن از طریق واردات تامین می شد.

 

سروی در پایان گفت: در سال های اخیر که ایران با خشکسالی روبرو شد میزان تولید این محصول کاهش یافت، به طوری که سال گذشته ایران تنها 1 تا 1.5 میلیون تن محصول تولید کرده و مابقی 4 میلیون تن باید از طریق واردات تامین شود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه