English

معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد

یزد، پیشران تحقیق و توسعه پرورش شتر تک کوهانه کشور

ایستگاه تحقیق و توسعه شتر تک کوهانه کشور _بافق در سال ۱۳۷۱ به منظور انجام تحقیقات و افزایش بهره وری در گله های شتر تک کوهانه کشور تاسیس شد و به این ترتیب یزد پیشران تحقیق و توسعه پرورش شتر تک کوهانه کشور، این دام راهبردی آینده است.

یزد، پیشران تحقیق و توسعه پرورش شتر تک کوهانه کشور

مهدی غیب اللهی معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری موج یزد درباره پرورش شتر و اهمیت آن در استان و کشور، بیان کرد: شتر نقش اقتصادی مهمی در عرضه گوشت و شیر در بین کشورها دارد این در حالی است که سهم ایران از صادرات این حوزه تنها ۴۴۳ هزار دلار گزارش شده است.

 

کاهش وابستگی به نهاده‌های دامی با پرورش شتر

وی افزود: کاهش وابستگی به نهاده‌های دامی و صرفه‌جویی ارزی در شرایط تحریمی و تغییر اقلیم کشور، توجه به تولید منابع پروتئینی از ظرفیت خالی مناطق بیابانی کشور را دو چندان می‌کند.

غیب اللهی با تاکید بر اینکه رونق گرفتن حرفه شترداری با تاکید بر توسعه پایدار نماد واقعی اقتصاد مقاومتی است، گفت: در شرایطی که سال ۲۰۲۴ به عنوان سال جهانی شتر از سوی سازمان ملل تعیین شده است برنامه ریزی بهتر در این حوزه و توسعه شترداری در کشور ضرورت دارد.

غیب اللهی توضیح داد: ایستگاه تحقیق و توسعه شتر تک کوهانه کشور _بافق در سال ۱۳۷۱ به منظور انجام تحقیقات و افزایش بهره وری در گله های شتر تک کوهانه کشور تاسیس شد این ایستگاه دارای زمینی به مساحت ۲۰۰ هکتار بوده که در ۱۰ کیلومتری جاده بافق قرار گرفته است در حال حاضر این ایستگاه دارای تعداد قریب به ۱۰۰ نفر شتر تک کوهانه با شجره و دارای رکوردهای فنوتیپی و بیومتری ثبت شده می باشد.

وی اعلام کرد: یکی از مهمترین دستاوردهای این ایستگاه، تولید داده های منحصر به فرد از اطلاعات ژنومی، فنوتیپی و شجره طی ۲۷ سال گذشته است که این اطلاعات بستر مناسبی برای مطالعات اصلاح نژادی شتر تک کوهانه را فراهم نموده است.

معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: این ایستگاه ملی به عنوان هسته پیشران پژوهشی کشور در شهرستان بافق و گام های موثری در تحقیق و توسعه این حوزه برداشته است.

وی در ادامه به دستاوردهای اخیر جوزه پرور ش شتر در یزد اشاره کرد و گفت: سامانه بهره ور شتر مشتمل بر هوشمند سازی، اپلیکیشن ساربانیار، ردیابی برخط شتر، کیت انتخاب ژنومی، استفاده از ضایعات کشاورزی در تغذیه و سایت الگویی پرورش شتر، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای اخیر این حوزه می باشد که به همت محققین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد و موسسه تحقیقات علوم دامی کشور انجام شده است.

غیب اللهی در ادامه بیان کرد: پروژه ژنومی شتر با بهره گیری از تکنیک های پیشرفته دنیا و با ظرفیت علمی داخل کشور انجام و منتج به تولید کیت انتخاب ژنومی شد.

لزوم تعریف بسته‌ حمایتی برای شترداری در کشور

وی بر افزایش تولید گوشت در مناطقی که هیچ دام دیگری در آن مناطق قابل پرورش نیست به عنوان یکی از مهمترین موارد برای توسعه پرورش شتر تاکید کرد.

 غیب اللهی در ادامه گفت و گو با خبرگزاری موج یزد، عنوان کرد: بررسی آمار تجارت ایران در سال ۹۸ نشان می دهد در حدود ۹ میلیون تن ذرت به ارزش ۲ .۲ میلیارد دلار و ۲ میلیون تن کنجاله به میزان یک میلیارد دلار وارد کشور شده است لذا برای کاهش وابستگی به نهاده‌های دامی و صرفه جویی ارزی توجه به پرورش شتر باید دو چندان شود.

وی به بازار تقاضا در عرضه گوشت شتر هم اشاره کرد و گفت: با توجه به فرهنگ سازی در زمینه مصرف محصولات ارگانیک ذائقه مردم در حال تغییر بوده و اقبال زیادی برای مصرف گوشت شتر نیز به وجود آمده است.

شتر دام راهبردی در آینده جهان

وی در ادامه توضیح داد: با توجه به تولید فراورده های ارزشمند پروتئینی از علوفه های غیر قابل مصرف برای سایر دامها در مناطق کویری، پرورش شتر به دام راهبردی تبدیل شده است.

معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد بیان کرد: با توجه به وضعیت اقلیمی و کمبود نهاده‌های دامی یکی از بهترین گزینه های تامین گوشت و دیگر فرآورده‌های دامی پرورش شتر است و برنامه ریزی برای پرورش دام‌های سازگار توسط بخش‌های حاکمیتی کشور ضرورت دارد و بایستی توسط دولتمردان، بسته‌های حمایتی به منظور توسعه صنعت شترداری کشور تدوین شود.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه