English

علی‌رغم همه فراز و نشیب‌ها، باغ پرندگان قم به بار نشست!!

پروژه عظیم باغ پرندگان قم 9 آذرماه بازگشایی شد؛ خبری شیرین پس از مدت‌ها انتظار برای قمی‌ها در جهت استفاده از یک فضای تفریحی که می‌تواند در افزایش نشاط اجتماعی نیز موثر باشد.

علی‌رغم همه فراز و نشیب‌ها، باغ پرندگان قم به بار نشست!!

به گزارش خبرگزاری موج قم، علی‌رغم همه فراز و نشیب‌ها، باغ پرندگان قم به بار نشست خبرها نشان از بازگشایی آن دارد، این مجموعه تفریحی در قم به دلیل شرایط کرونایی در نیمه نخست سال امکان بازگشایی نداشت و به نظر می‌سد با توجه به وضعیت آبی قم، شهروندان بتوانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از این ظرفیت استفاده کنند.

بازگشایی باغ پرندگان با توجه به اتفاقات گذشته در از بین رفتن سرمایه‌ها و پرندگان به دلیل شیوع انفلوآنزا، در شرایطی روی می‌دهد که تمامی جوانب ایمنی با تعامل و همراهی مناسب ادارات کل محیط‌زیست و دامپزشکی مد نظر قرار گرفته تا مبادا شاد اتلاف سرمایه ای در این بخش باشیم.

یکی از رویکردهای مهم شهرداری جلوگیری از تکرار شیوع آنفلوآنزاست که آبان ماه سال جاری واکسیناسیون و آزمایش پی سی آراین پرندگان باغ به گفته مسئولان انجام شده است و قرار است در تداوم تعامل میان مدیریت شهری و دامپزشکی، نظارت ویژه در حفظ سلامت پرندگان شکل بگیرد.

در این باغ بخش های مختلفی از جمله برکه طراحی شده که بخش عمده ای از جذابیت باغ پرندگان به این بخش اختصاص دارد و اقدامات ویژه ای در جهت طراحی و آماده سازی مطابق با شرایط اقلیمی مورد نیاز پرندگان صورت گرفته است.

همچنین در جهت راه اندازی تصفیه خانه و استفاده مجدد از آب و افزایش بهره وری و بهینه سازی مصرف نیز تمهیداتی اندیشیده شده که می تواند در حفظ محیط زیست پرندگان نیز تاثیر فراوانی داشته باشد.

چندی قبل شهردار قم در نشستی با حضور اصحاب رسانه از وجود برخی مانع تراشی ها در مسیر اجرای این پروژه خبر داد و به نظر می رسد تا حد زیادی این موانع برطرف شده است، هر چند باید در جهت راه اندازی این پروژه دقت نظر لازم را داشت تا دوباره مشکلات گذشته تکرار نشود و انبوهی از سرمایه از میان نرود، اما این به معنای نادیده گرفتن ظرفیت های تفریحی برای قم نیست و نباید اجازه داد برخی سلایق مانع از ایجاد چنین ظرفیتی برای شهروندان شود.

امروزه نشاط اجتماعی و ایجاد فضاهای تفریحی یکی از نیازهای مهم شهروندان است و می توان با در نظر گرفتن شاخص های مهم در طراحی یک فضای زیبا و رعایت پروتکل های بهداشتی در این زمینه قدم های خوبی برداشت.

وجود سخت‌گیری‌هایی در روند اجرای باغ پرندگان در قم که در هیچ جای کشور سابقه ای نداشت گلایه مندی هایی را به وجود آورد اما به نظر می رسد این مشکلات و موانع در حال رفع شدن است و فرصتی مهم در اختیار سرمایه گذار در جهت ایجاد و توسعه باغ پرندگان قرار گرفته است و با رفع دغدغه های محیطی و بهداشتی این پروژه به ظرفیت های تفریحی قم افزوده می شود.

ظرفیت باغ پرندگان بیش از 3 هزار پرنده است، با توجه به اتفاقات تلخ حدود ۶۹۲ پرنده در باغ پرندگان قم به دلیل شیوع آنفلوانزا فوق حاد پرندگان با روش‌های کاملاً بهداشتی معدوم شد و این امر تلاش بیشتری از مدیریت شهری در رفع دغدغه ها را مورد تاکید قرار داد.

در آستانه بازگشایی این پروژه اقدامات لازم برای ضدعفونی و قرنطینه کردن باغ پرندگان قم به طور کامل انجام شده است و به گفته مسئولان امر جای نگرانی وجود ندارد و اقدامات پیشگیرانه ای صورت گرفته تا بتوان طرحی در شان قم و متناسب با ویژگی های زائرپذیری و گردشگری فراهم آورد.

گفتنی است در جهت احداث باغ پرندگان در مراحل اولیه بیش از 21 میلیارد تومان هزینه شده است و در این مجموعه زیبا ۱۱ قفسه شامل ۹ قفسه ۲۰ متر مربع، یک قفسه ۸۰ متر مربع و یک قفسه ۱۰۰ متر مربع و همچنین یک سوله بزرگ به مساحت دو هزار و ۷۰۰ متر مربع به ارتفاع هشت متر به صورت دومنظوره احداث شده که در این سوله بخش های مهمی چون گلخانه گرمسیری گیاهان گوشتی و کاکتوس‌ها و پرندگان حاره‌ای می‌شود و داخل سوله پرندگان آزادانه حرکت می‌کنند، از طرفی در جهت حضور مردم در این باغ پرندگان زیبا، فضاهایی ویژه کافی شاپ، رستوران، ساختمان اداری، نمازخانه، سرویس بهداشتی و غرفه تنقلات جانمایی شده است، همچنین بیش از 65 درصد از مساحت این مجموعه زیبا شامل فضای سبز است که نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا و افزایش سرانه فضای سبز در قم نیز دارد.

با توجه به اینکه بخش زیادی از سرمایه به دلیل شیوع آنفلوانزا از میان رفت امید است با حمایت مسئولان، بتوان دلگرمی بیشتری را برای حضور سرمایه گذاران به سمت قم و آبادانی و توسعه این شهر رقم زد و در این مسیر موانع و مشکلات به درستی و در اسراع وقت رفع شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه