English

دانشگاه شیراز موفق به کسب رتبه نخست ملی در فهرست نیچرایندکس شد

دانشگاه شیراز رتبۀ نخست را در میان دانشگاه‌های کشور در فهرست نیچرایندکس ۲۰۲۳ کسب کرد.

دانشگاه شیراز موفق به کسب رتبه نخست ملی در فهرست نیچرایندکس شد
به گزارش خبرگزاری موج فارس

 به نقل از روابط عمومی دانشگاه شیراز، بر پایۀ گزارش «اشپرینگر نیچر» در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۱۱۲ مؤسسۀ ایرانی توانسته‌اند در سیاهۀ «نیچر ایندکس» جای گیرند که در این میان، دانشگاه شیراز صدرنشین دانشگاه‌های کشور شده است.

گفتنی است، این نظام رتبه‌بندی سالانه مؤسسه‌های جهان را بر پایۀ سنجه‌های گوناگون ارزیابی می‌کند و نام ۵۰۰ مؤسسۀ برتر را منتشر می‌کند. هرساله نیچر ایندکس، به رتبه‌بندی مؤسسه‌ها در سراسر جهان بر پایۀ خروجی‌های پژوهشی آن‌ها در سال گذشته که کیفیت بالایی دارند می‌پردازد. این رتبه‌بندی بر پایۀ بخش محدودی از برون‌دادهای پژوهشی مؤسسه‌ها انجام می‌شود و برای فهم بهتر جایگاه مؤسسه‌ها باید نظام‌های رتبه‌بندی دیگر نیز بررسی شوند. نیچر ایندکس با شمارش شمار مقاله‌های پدیدآوران در نشریه‌های نمایه‌ شده‌اش، رتبه‌بندی مؤسسه‌ها را بر پایۀ دو سنجۀ «شمار آثار» و «میزان مشارکت در پدیدآوری آثار»، شدنی می‌کند.

در سال ۲۰۲۳ میلادی مقاله‌های منتشر شده از ژانویه تا دسامبر سال ۲۰۲۲ میلادی در ۱۵۰ نشریۀ برتر در حوزه‌های شیمی، علوم محیط و زمین‌شناسی، علوم زیستی، بهداشت و علوم فیزیکی شمارش و ارزیابی شده‌اند.  در جدول زیر نام ۱۰ مؤسسه‌ی ایرانی که در نیچر ایندکس ارزیابی شده‌اند، آمده است.

در این جدول شمار مقاله‌ها، میزان مشارکت در پدیدآور مقاله، رتبۀ جهانی و رتبۀ ملی مؤسسه‌ها گزارش شده است.

دانشگاه شیراز

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه