English

ناقوس کرونا در کلیسا وانک به صدا در آمد؛

بابانوئل ها به خیابان جلفا نیامدند

از خیابان حکیم نظامی که بگذریم، متوجه تابلوی کوچکی می‌شویم که روی آن نوشته شده است: جلفا. اینجا تفاوت را با تمام شهر می‌شود حس کرد. کوچه و خیابان‌های سنگفرش شده، ساعت‌های بلند قامت، کلیساها و یکشنبه‌های خلوت و تعطیل محله.

بابانوئل ها به خیابان جلفا نیامدند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، از خیابان حکیم نظامی که بگذریم، متوجه تابلوی کوچکی می‌شویم که روی آن نوشته شده است: جلفا. اینجا تفاوت را با تمام شهر می‌شود حس کرد. کوچه و خیابان‌های سنگفرش شده، ساعت‌های بلند قامت، کلیساها و یکشنبه‌های خلوت و تعطیل محله.

جشن کریسمس معروف‌ ترین جشن در جهان است که در آیین مسیحیت به‌ منظور گرامیداشت زادروز حضرت عیسی مسیح (ع) و سال نو میلادی برگزار می‌ شود. بسیاری از اعضای کلیسای کاتولیک روم و پیروان آیین پروتستان، کریسمس را در روز ۲۵ دسامبر به تاریخ شمسی چهارم دی ماه جشن می‌ گیرند اما مسیحیان ارتدوکس و ارامنه جشن شب کریسمس را در  ششم ژانویه یا ۱۶ دی برگزار می‌ کنند و فردای آن روز یعنی هفتم ژانویه را به عنوان روز ولادت حضرت مسیح پاس می دارند.

ارمنی‌ ها، بزرگترین گروه مسیحیان کشور ایران هستند که بیشتر در شهر های تهران، اصفهان، تبریز، ارومیه و سایر شهر ها سکونت دارند و جمعیت حدودی آنها در ایران، یکصد هزار نفر تخمین زده می‌ شود که از این جمعیت حدود ۱۰ هزار ارمنی در استان اصفهان و محله جلفا زندگی می‌ کنند.

از همین رو محله جلفا اصفهان دارای کلیسا های زیادی است که یکی از معروف‌ ترین‌ های آنها کلیسای وانک است. کلیسای وانک یکی از قدیمی‌ ترین و زیباترین کلیساهای ایران است. این کلیسا به یکی از بناهای تاریخی و گردشگری استان اصفهان و کشور تبدیل شده است.

کریسمس در جلفای اصفهان

با تاریک شدن هوا، جشنی از نور و زیبایی را در محله ی جلفا مشاهده خواهید کرد اتفاق زیبایی که هرسال زمان جشن های سال نو در محله جلفای اصفهان رخ می‌دهد این است که شهروندان اصفهانی نیز هموطنان ارمنی خود را در این روزها همراهی می‌ کنند و علاوه بر چراغانی خیابان‌ ها و کوچه‌ های محل زندگی ارامنه و قرار دادن درختان کاج تزیین شده، این عید مسیحیان را به آنها تبریک می‌گویند .با پخش موزیک های مذهبی و آئینی و به صدا در آوردن ناقوس کلیساها و تجمع مردم در این محله فضایی بسیار شاد و شور انگیز را به ارمغان می آورند. تزئین خیابان ها، خانه ها و معابر با درختان زیبا و کاج های تزیین شده با نمادهای کریسمس از جمله ستاره ای در نوک آن و پارچه های رنگی به دورشان، حال و هوایی زیبا و جوی شاد را رقم می زند. این نماد ها از سال ها پیش در بین مسیحیان در ایام سال نو رواج داشته است. چراغ های رنگی، عصا و فرشته ای کوچک که به این درخت آویزان می شود زیبایی و جلوه خاصی را به این درخت می دهد. اغلب مغازه ها نیز در محله جلفا در این منطقه ویترین هایی متناسب با ایام کریسمس دارند و هدیه و گیفت های مخصوص کریسمس را نیز می فروشند. بابانوئل ها هم که حسابی سرشان شلوغ است در کنار کاج ها شور و شوق را به خیابان های جلفا بازمی گردانند.

در محله جلفا اصفهان در شب کریسمس مجموعه ای از بهترین غذاها و شیرینی ها را  ارامنه به مناسبت آغاز سال نو و جشن کریسمس تدارک می بینند. از جمله غذاهای محبوب ارامنه در این شب سبزی پلو با ماهی و همچنین انواع کوکو به ویژه کوکو سبزی است که از خوشمزه ترین و مورد علاقه ترین غذاهایی است که می توان در این شب در محله با صفا جلفای اصفهان تجربه کرد. نوشیدنی‌ ها و شیرینی های خانگی خوشمزه که اغلب توسط خود این افراد تهیه می شود نیز از جمله خوراکی های ارامنه مهمان نواز است که با رویی گشاده و مهربانی بی اندازه ای از همه مردم استقبال می کنند. اما امسال کرونا این جشن وشادی سال نو میلادی را نیز تعطیل کرد.

جشن کریسمس

شورای خلیفه‌گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران پیش‌تر اعلام کرده بود که به احترام کادر درمان و برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، جشنی به مناسبت سال نوی میلادی در کلیسای وانک و محله ارمنی‌نشین جلفا برگزار نمی‌شود. اگر سال قبل این موقع جلفا بودید بابانوئل‌ها را می‌دیدید که در خیابان راه می‌رفتند و با مردم عکس می‌گرفتند اما امسال خبری نیست.

از سال گذشته و به دلیل شیوع ویروس کرونا ارامنه اصفهان اعیاد بزرگی را برگزار نکرده اند که می توان به  جشن رستاخیز که ۱۵ یا ۱۶ روز بعد از عید آن را برگزار می‌کردند اشاره کرد . و یا مراسم «تبرک آب» که هر سال روحانیان به منزل ارامنه می‌آمدند و خانه را تقدس می‌کردند که سال پیش این اتفاق نیفتاد و فقط یک مراسم کلی با حضور تعدادی کم در حیاط کلیسا برگزار شد. برای سالروز نسل‌کشی ارامنه، هر سال در کلیسا جمع می‌شدند اما سال قبل هر کس در خانه خود شمع روشن کرد. خلاصه باید گفت زندگی مذهبی ارامنه تقریباً تعطیل‌شده و کلیساها هم ‌بسته هستند.

سال 2020 به پایان رسید اما مردم در کشورهای مختلف در حالی سال میلادی را به پایان بردند که ترجیح شان دوری از هم بود تا شاید بتوانند سال  آینده را در کنار هم باشند.

کریسمس و کرونا

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه