English

اسدیان مطرح کرد

شناسایی ۸۰۰۰ گونه گیاهی در استان همدان

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان همدان با اشاره به مرکز تحقیقات استان همدان از شناسایی 8000 گونه گیاهی و 315 گونه گیاه دارویی در همدان سخن گفت.

شناسایی 8000 گونه گیاهی در استان همدان

به گزارش خبرگزاری موج همدان، اسدیان، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان همدان با اشاره به شناسایی 8000 گونه های گیاهی در استان همدان، اظهار کرد: بیش از ۶۰۰ عامل خسارت زا گیاهان را تهدید می کند  و ۳۶ درصد عوامل خسارت زا به محصولات زراعی خسارت وارد می کند.

 

شناسایی 8000 گونه گیاهی در استان همدان

اسدیان گفت: اصلاح و تامین بذر، آزمایش غلات،حبوبات و گیاهپزشکی از جمله کارهای پژوهشی در مرکز تحقیقات کشاورزی استان همدان است.

وی با بیان اینکه تحقیقات چغندر قند در مرکز تحقیقات کشاورزی همدان، ادامه داد: در مرکز تحقیقات همدان کل کارهای اصلاح نژادی و‌ معرفی رقم های مقاوم به بیماری و خشکی و علف های هرز به کشاورزان صورت می گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان همدان با تاکید براینکه بزرگترین میکروپلات چغندرقند در مرکز تحقیقات همدان وجود دارد، بیان کرد: دو رقم چغندرقند دنا و سینا به تازگی توسط مرکز تحقیقات همدان به عنوان دو گونه مقاوم معرفی شده است.

وی با اشاره به ایجاد هرباریوم گیاهی در مرکز تحقیقات همدان، خاطرنشان کرد:  ۹۹ درصد گیاهان استان همدان جمع آوری شده که ۸۰۰۰ نمونه شناسایی شده است.

اسدیان افزود: ۱۶۵۸ گونه گیاهی در استان همدان وجود دارد که از این تعداد ۳۱۵ گونه دارویی است.

 

وجود 315 گونه گیاه دارویی در همدان

این مقام مسئول یادآور شد: ۲۰۰۰ گونه گیاه دارویی در کل کشور وجود دارد که از این میزان ۳۱۵ گونه در همدان است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان همدان با اشاره به فعالیت مرکز گواهی بذر در همدان و  گونه های گیاهی استان همدان، اظهار کرد: سالانه ۲۶ هزار تن بذر در استان همدان گواهی می شود .

اسدیان عنوان کرد: در حال حاضر ۳۶ تا ۳۸ درصد از مزارع استان بذرهای اصلاح شده است درحالیکه باید به ۸۰ درصد برسد.

وی با اشاره به گونه های گیاهی استان همدان و تاکید براینکه سالانه ۲۶ هزار تن بذر در مرکز کنترل و گواهی بذر همدان نظارت می شود،  افزود: همچنین بیش از یک میلیون نهال در استان همدان لیبل می خورد.

وی با اشاره به حفظ ذخایر ژنتیکی گیاهان، تصریح کرد: ۹۰ هزار گونه گیاهی و جانوری در ژرم پلاسم کشور نگهداری می شود که ۵۴۰۸ نمونه مربوط به استان همدان است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان همدان  با اشاره به گونه های گیاهی استان همدان، یادآورشد: تنها مجموعه ای که ژرم پلاسم گیاهی و جانوری دارد مرکز تحقیقات استان همدان است که ۵۴۰۸ نمونه در این مجموعه نگهداری می شود.

اسدیان با اشاره به اینکه  انتقال یافته ها در مدت ۳ ماه در دوره های مختلف به کشاورزان صورت می گیرد، گفت: تا کنون بیش از ۱۵۰۰ مقاله ملی و بین المللی در مرکز تحقیقات چاپ شده و ۲۷ رقم جدید و ۲۰ اختراع به ثبت رسیده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه