English

شرکت توسعه نیشکر امیرکبیر در خصوص تعهدات خود نسبت به انتقال زه آب نیشکر پایبند است/ایفای مسئولیت های اجتماعی نیشکر امیرکبیر به روستاهای اطراف مزارع نیشکر

معاون کشاورزی شرکت توسعه کشت و صنعت امیر کبیرگفت: در خصوص انتقال زه آب نیشکر اجرای ایستگاه پمپاژ از تعهدات شرکت توسعه نیشکر بوده که انجام شده اما سازمان آب به عنوان ساماندهی تالاب ها و شرکت نفت در اجرای سیفون به تعهدات خود عمل نکرده و کار نیمه تمام مانده است.

شرکت توسعه نیشکر امیرکبیر در خصوص تعهدات خود نسبت به انتقال زه آب نیشکر پایبند است/ایفای مسئولیت های اجتماعی نیشکر امیرکبیر به روستاهای اطراف مزارع نیشکر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج خوزستان، طی بازدید جمعی از شرکت توسعه نیشکر امیرکبیر شعبان زارعی مدیر تحقیقات کاربردی این شرکت در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد:  برای آنکه بتوانیم تولید مستمر داشته باشیم لازم است مقدار خاکی را که از زمین برداشتیم به زمین برگردانیم تا به این صورت خاک تقویت شود.

وی در خصوص تولید کمپوست طی سه سال اخیر گفت: با استفاده از گاباس و فیلتر کیک به عنوان پسماندهای نیشکر، فاضلابی که بعد از تسویه نهایی شکر به دست می آید اقدام به ساخت کمپوست جهت افزایش مواد آلی خاک در سال اول به مقدار سه هزار تن به صورت آزمایشی که این مقدار در سال دوم به شصت هزار تن رسید و امسال پیش بینی می کنیم این تولید را به 100 هزار تن نیز برسانیم.

رضا شهریور معاون کشاورزی شرکت توسعه کشت و صنعت امیر کبیر، نیز اظهار داشت: شرکت توسعه کشت و صنعت امیرکبیر در ابتدای کار زمین های لم یزرع و کاملاً غیر قابل استفاده را تحویل گرفت که EC یا شوری خاک این زمین ها بیش از 60 هزار میکروموس بوده است و با اجرای شبکه های آبیاری و زهکشی مناسب توانسته ایم EC خاک را به سه هزار میکروموس برسانیم .

شهریور در پاسخ به اینکه شرکت توسعه نیشکر با کمبود آب مواجهه است گفت: در خصوص تولید نیشکر با کمبود آب مواجه نیستیم و توانستیم با سیستم آبیاری مدرن و استفاده از کانال های آبیاری این کمبود را با استفاده از آبیاری نشتی و قطره ای برطرف کنیم.

شهریور با ابراز نگرانی از شوری آب کارون گفت: متاسفانه احداث سد گتوند علیا آب کارون را به شدت شور کرده  و EC آبی که از رودخانه برداشت می کنیم حدود 3400 میکروموس است و این به معنای این است که دو برابر حد تحمل گیاه نیشکر است.

 وی در خصوص ایجاد  تالاب نیشکر گفت: انتقال زه آب نیشکر به تالاب نیشکر یا حوضچه های تبخیر به دستور شورای عالی امنیت انجام شده است که از آن به عنوان یک سپر دفاعی برای مرز ایران و عراق و جلوگیری از برپا شدن ریزگردها می توان استفاده کرد.

شهریورخاطرنشان کرد: با مصوباتی که در داخل استان و در سطح کشور وجود داشت برای ساماندهی زه آب نیشکر در غرب کارون که شامل میرزا کوچک خان  و امیرکبیر بود قرار بود این زه آب از طریق کانال شیردم به کنار کارون منتقل و سپس با احداث ایستگاه پمپاژ و نصب سیفون در زیر رودخانه، به شرق کارون منتقل شود و پس از آن از طریق یک کانال خاکی به تالاب شادگان و خلیج فارس هدایت شود.

وی تصریح کرد: اجرای ایستگاه پمپاژ از تعهدات شرکت توسعه نیشکر بوده که انجام شده اما سازمان آب  به عنوان ساماندهی تالاب ها و شرکت نفت در اجرای سیفون به تعهدات خود عمل نکرده و کار نیمه تمام مانده است.

معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر امیر کبیر بیان داشت: این زه آب ها یک اکوسیستم را در این منطقه به وجود آورده اند که سطح اراضی کشاورزی یا سفره های آب زیر زمینی را آلوده نکرده و از زمین های لم یزرع نیز استفاده شده است.

وی گفت: بخش عمده ای از آب رهاسازی شده در مجاورت شرق جاده اهواز به خرمشهر مربوط به فعالیت هایی است که از سوی سازمان شیلات صورت می گیرد که در حال مدیریت و اصلاح است و بخش دیگر هم از سوی شرکت توسعه نیشکر در حال ساماندهی است.

پرویز دربهانیان معاون پشتیبانی مدیر عامل شرکت کشت و صنعت امیرکبیر با اشاره به منابع و ساختار محدود بیان داشت: این شرکت به علت اینکه زیر ساخت های لازم را ندارد مسئولیت رفع بیکاری از عهده اش ساقط شده و به عهده مسئولین و نمایندگان مجلس است که بتوانند با دعوت از سرمایه گذاران بخش خصوصی در زمینه صنایع تبدیلی از پسماند های نیشکر اقدام به احداث کارخانه های بیشتر در جهت رفع بیکاری کنند و استخدام در این شرایط باعث مازاد نیرو می شود که این خود می تواند ایجاد فساد و بحران کند.

وی گفت: بیش از 18 هزار نفر در شرکت های تابعه توسعه نیشکر مشغول به کار هستند که از این تعداد 1176 نفر در واحد امیرکبیر مشغول به کار هستند که888نفر( 76 درصد ) ساکن شهرهای اهواز، آبادان و خرمشهر هستند و 237 نفر(20  درصد) در روستاهای مجاورِ طرح سکونت دارند.

وی اضافه کرد داد: 979 نفر نیروهای پیمانکاری با این شرکت همکاری دارند که 392 نفر( 40 درصد ) مجموعه پیمانکاری، ساکن سه شهر اهواز، آبادان و خرمشهر و 528 نفر ( 54 درصد) ساکنان 18 روستای اطراف این شرکت هستند.

دربهانیان در خصوص مسئولیت های اجتماعی نسبت روستاییان اطراف شرکت کشت و صنعت امیر کبیر عنوان کرد:  در زمینه  کمک هزینه تحصیلی در آغاز هر سال تحصیلی، برگزاری مسابقات ورزشی در مدارس و تآمین سرویس ایاب و ذهاب مدرسین و دانش آموزان، با استقرار تیم پزشکی و استفاده از آمبولانس و تجهیزات آتش نشانی برای روستاهای مجاور هم ممکن هم توانسیم هزینه درمان ورفاه آنها را برطرف کنیم.

به گزارش خبرگزاری موج، شرکت توسعه نیشکر امیر کبیر به عنوان یکی از شرکت های تابع توسعه نیشکر با سطح بالغ بر 12 هزار و 200 هکتار است که از میزان حدود 11 هزار و 900 هکتار تحت کشت نیشکر است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه