English

مشکل تالاب شادگان رقم های مصوب شده ای است که محقق نشدند

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: مشکلی برای رقم مصوب شده برای حق‌آبه وجود ندارد. اما مسأله اینجا است که این حق‌آبه هیچوقت محقق نمی‌شود.

مشکل تالاب شادگان رقم های مصوب شده ای است که محقق نشدند

به گزارش خبرگزاری موج خوزستان، عادل مولا گفت: وزارت نیرو و سازمان آب و برق خوزستان، طی مطالعات و بررسی‌هایی که از آورد رودخانه جراحی، وضعیت بارش و تبخیر در منطقه و... داشتند، حق‌آبه تالاب شادگان را یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعب اعلام کردند که این رقم در کارگروه حق‌آبه تالاب‌های استان به تصویب رسید.

وی ابا اشاره به اینکه در سال گذشته قراردادهای مختلفی به عنوان حق‌آبه این تالاب اعلام و تعیین می‌شد اما هیچگاه محقق نشدند گفت: مشکلی برای رقم مصوب شده برای حق‌آبه وجود ندارد. اما مسأله اینجا است که این حق‌آبه هیچوقت محقق نمی‌شود.

مولا با نگرانی به شوره‌زار شدن بخشی از لب‌شور تالاب شادگان بیان داشت: اکوسیستم طبیعی تالاب شادگان به گونه‌ای است که در بخش لب‌شور این تالاب، آب شیرینی که از قسمت شمالی تالاب وارد می‌شود، با آب شور ناشی از جزر و مد دریا تلاقی می‌کند و همین تلاقی موجب حفظ اکوسیستم تالاب در این بخش می‌شود.

وی ادامه داد: این امر از ایجاد شوره‌زار در بخش لب‌شور تالاب شادگان جلوگیری می‌کند اما در سال جاری هیچ آب شیرینی از بخش شیرین تالاب شادگان به سمت بخش لب‌شور نیامد و بنابراین به علت تبخیر بالا و وجود تنها آب شور در این بخش، شاهد ایجاد شوره‌زار بودیم.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان نبود آب شیرین در بخش لب‌شور تالاب شادگان را مشکل اساسی و یکی از عوامل ایجاد شوره‌زار در این بخش از تالاب دانست و عنوان کرد: تالاب شادگان دارای اکوسیستم خاصی است. متأسفانه در بخش شیرین این تالاب نیز آب شیرین به اندازه کافی وجود ندارد.

وی با اشاره به مشکلات بخش لب‌شور تالاب شادگان نظیر کمبود آب بیان کرد: آبی که از زهکش‌های نیشکر وارد تالاب می‌شود، مانند یک چسب زخم کوچک بر زخم بزرگی است که بر پیکره تالاب شادگان قرار دارد.

مولا با تأکید بر اینکه تنها راه نجات تالاب شادگان، تأمین حق‌آبه این تالاب از رودخانه جراحی است، بیان کرد: در غیر این صورت ما با ورود آب از زهکش‌های نیشکر به این تالاب و اقداماتی از این دست تنها در حال مرهم گذاشتن بر زخم بزرگ تالاب شادگان هستیم که به هیچ وجه آن را درمان نمی‌کند.

این مقام مسوول در پایان خاطر نشان کرد: اکوسیستم و ساختار تالاب شادگان به گونه‌ای است که آب مورد نیاز آن از رودخانه جراحی تأمین می‌شود ولی اگر بخواهیم غیر از این کار از شیوه‌هایی نظیر انتقال آب، یا کانال یا زهکش‌های نیشکر، آب را به این تالاب برسانیم، یک کار موقتی و مقطعی کرده‌ایم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه