English

نایب رئیس اتحادیه املاک در گفتگو با خبرگزاری موج:

حل مشکل بازار مسکن بدون ساخت و تولید محال است / برخی بنگاه ها امسال حتی یک قرارداد ثبت نکرده اند

داود بیگی نژاد گفت:ارزیابی وضعیت کدهای رهگیری معاملات ملکی نشان می دهد که تعداد معاملات مسکن کاهش داشته به طوری که برخی از بنگاه ها اعلام کرده اند که در سال جاری حتی یک قرارداد خرید و فروش نداشته اند.

حل مشکل بازار مسکن بدون ساخت و تولید محال است / برخی بنگاه ها امسال حتی یک قرارداد ثبت نکرده اند

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه تورم های اخیر منجر به کاهش قدرت خرید مردم و افزایش رکود بازار مسکن شده است، گفت: ارزیابی وضعیت کدهای رهگیری معاملات ملکی نشان می دهد که تعداد معاملات مسکن کاهش داشته به طوری که برخی از بنگاه ها اعلام کرده اند که در سال جاری حتی یک قرارداد  خرید و فروش نداشته اند.

داود بیگی نژاد با بیان اینکه برخی از سازنده های کشور در سال های اخیر به دلیل مشکلات ساخت و هزینه بالا از بازار خارج شده اند،افزود: همین هزینه ساخت بالا باعث کاهش تولید مسکن شده و این موضوع به افزایش قیمت ها دامن زده و رکود بازار هم عمیق تر شده و این چرخه فعلا ادامه دارد و منجر شده بسیاری از سرمایه گذاران بازار مسکن وارد بازارهای موازی شوند.

او با تاکید بر اینکه گزارش های شهرداری حکایت از کاهش صدور پروانه های ساخت مسکن دارد، تصریح کرد: در شرایط کنونی سرمایه گذار وقتی می خواهد وارد ساخت و ساز شود در کوتاه مدت به دنبال تولید سریعتر مسکن است اما پروسه صدور مجوزها به قدری طولانی است که انگیزه سرمایه گذاران را کاهش داده،  از طرف دیگر هزینه مجوز ها و ... بالاست و بر قیمت تمام شده اثر منفی گذاشته به همین دلیل دولت و شهرداری باید در بخش مالی و زمانی صدور مجوزها تسهیل گری کنند.

 

بیشتر بخوانید:

نهضت مسکن ملی همچنان در هاله ای از ابهام / تعهد وزارت راه همچنان ثبت نام جدید است نه تحویل

فسخ قرارداد اجاره توسط مستاجر

انتظارات تورمی قیمت اجاره های مسکن را بالا برد

قیمت آپارتمان در مناطق مختلف نواب/ آگهی اجاره های نجومی پیش از فصل جابه جایی

وضعیت فروش و اجاره آپارتمان در شمال شرق تهران / قیمت ها در فصل اجاره چند خواهد شد؟

روش ثبت ‌نام برای دریافت وام ودیعه اجاره مسکن/ شماره پیامک درخواست وام اعلام شد

دولت چرا مسکن استیجاری نمی سازد؟ نرخ اجاره باید با نظارت دولت تعیین شود نه مالک

افزایش اجاره متاثر از تورم عمومی است / قیمت مسکن در شمال تهران کاهشی است

سیاست‌های مداخله جویانه دولت در قیمت گذاری اجاره مسکن مشکل ساز است

 

بیگی نژاد با تاکید بر اینکه وضع مالیات بر عایدی در کوتاه در معاملات تاثیری ندارد، گفت: مالیات ابزاری برای کنترل بازارها است ، تابه سرمایه ها جهت دهد اما در کوتاه مدت نمی توان اثر آن را ارزیابی کرد و با توجه به اینکه قدرت خرید مردم کاهش یافته دولت ابتدا باید سیاست هایی را اجرایی کند تا ابتدا ساخت مسکن افزایش یابد.

او در پاسخ به این سوال که کاهش معاملات مسکن باعث تخلف بنگاه های معاملات شده است، گفت: با توجه به اینکه هر یک میلیارد تومان 2.5 میلیون تومان به حق کمیسیون اضافه می کند، به همین دلیل اصلا بحث تخلف در حق کمیسیون محلی از اعراب ندارد و هیچ تاثیری بر فروشنده و خریدار ندارد، از طرف دیگر بازار راکد است و بسیاری از بنگاه ها هزینه های خود را نمی توانند تامین کنند به همین دلیل مشکل بازار تنها با رونق ساخت و ساز حل می شود.

او افزود: قیمت نهایی تولید مسکن براساس نهاده ها و قیمت زمین تعیین می شود و همین مسله باعث شده قیمت مسکن در برخی مناطق غیرقابل باور افزایش یابد، گفت: در حال حاضر برنامه ها باید به گونه ای تدوین شود که سرمایه ها وارد بازار مسکن شوند و  از آنجایی که مشاوران املاک هم می توانند در این سیاست نقش ایفا کنند دولت باید از این ظرفیت استفاده کند.

 

مطمئن ترین بخش برای سرمایه گذاری از نگاه مردم

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه در حال حاضر هنوز مطمئن ترین بازارها برای سرمایه گذاری مسکن است، گفت: در شرایط کنونی باید سیاست ها در مسیری حمایت از تولید مسکن اجرایی شود زیرا در مردم تمایل به تولید مسکن وجود دارد چراکه عده ای نیاز به مسکن دارند و تنها از طریق ساخت مسکن می توان آن‌ها را بهره مند کرد.

بیگی نژاد درباره تاثیر قیمت گذاری در سایت های فروش املاک و ... گفت: در بخش اجاره قیمت سازی در برخی اپلیکیشن ها اتفاق افتاده، زیرا قبل از اینکه قیمت توسط بنگاه های مشاور املاک تعیین نشده بود اپلیکیشن ها با قیمت سازی روی این بازار تاثیر گذاشتند، در واقع وقتی اپلیکیشن ها بدون نظارت قیمتی را اعلام می کنند و مالکان می بینند به نفعشان هست همان قیمت مرجع شود اما قبلا مالکان به بنگاه ها مراجعه می کردند و قیمت گذاری کارشناسی انجام می شد و به واقعیت ها نزدیک بود و مانع از بروز تورم می شد، از این رو خریداران و فروشنده ها برای اینکه قیمت گذاری آن‌ها به معامله ختم شود توصیه می شود به بنگاه ها مشاوره املاک مراجعه کنند.

او درباره ساماندهی بازار اجاره افزود: دولت افزایش 25 درصدی نرخ اجاره را باید زودتر اعلام می کرد و اگر از ابتدای سال اعلام می شد تکلیف مستاجران بهتر مشخص می شد هرچند خلأهای در اجرا دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه