English

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران در گفتگو با خبرگزاری موج:

راهکار نجات مسکن ملی، پروژه های مشارکتی است

خشایار باقرپور با اشاره به اینکه تنها راهکار اجرای نهضت مسکن ملی اجرای پروژه ها به صورت مشارکتی است، گفت: تمرکز معاملات روی مسکن های با قیمت زیر 2.5 میلیارد تومان است و این یعنی توان خرید مصرف کننده به شدت کاهش یافته است.

 راهکار نجات مسکن ملی،  پروژه های مشارکتی است

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه فضای کلی بازار مسکن را باید از دو بعد بررسی کرد، گفت: در بخش تولید مسکن مدت هاست که به دلیل افزایش هزینه مصالح و همچنین زمین و ... سازنده ها از بازار خارج شده اند و بخش تعاون هم با وجود سهم ناچیز 3 درصد تولید مسکن کشور در مسیر نزولی قرار گرفته و ساخت و ساز به شدت کاهش یافته است.

خشایار باقرپور با بیان اینکه مقایسه قیمت املاک به نسبت هزینه ساخت در اکثر مناطق هماهنگی ندارد، افزود: عرضه مسکنی که هم اکنون انجام می شود مربوط به ساخت سال های گذشته است، زیرا با در نظر گرفتن رشد 7 برابری قیمت یونولیت و سیمان 55 هزار تومانی و ... باعث شده قیمت تمام شده تولید بالا برود و از طرف دیگر بازار از سال 1400 در رکود کامل رفته و این روند ادامه دارد.

او با تاکید بر اینکه در برخی ماه ها تعداد معاملات مسکن شهر تهران 3 هزار مورد بوده است، اظهار کرد: آنالیز معاملات نشان می دهد که تمرکز معاملات روی مسکن های با قیمت زیر 2.5 میلیارد تومان و متراژ کمتر از ۷۰ متر مربع است و این یعنی توان خرید مصرف کننده به شدت کاهش یافته است.

باقرپور با بیان اینکه در یک سال نخست دولت همواره به قیمت گذاری دستوری نهضت مسکن ملی انتقاد داشتیم، تصریح کرد: همچنین هماهنگی دستگاه های مرتبط همچون شهرداری ها، وزارت صمت، بانک ها و... وجود ندارد برای نمونه بانک‌ها باید 360 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش تولید مسکن ملی می دادند اما 16 هزار میلیارد تومان بیشتر تسهیلات نداده اند.

او با اشاره به اینکه در حالی که گفته می شد برای یک میلیون و 600 هزار واحد تامین زمین شده است، اظهار کرد: اما در مقطع کنونی یک میلیون و 200 هزار واحد هنوز درگیر مجوز مسکن هستند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران با بیان اینکه امروز تاکید می شود که زمین به مردم می دهند تا خانه ویلایی بسازند و این سیاستی غلطی است، اظهار کرد: این مساله باعث بروز اختلاف بین مردم می شود و از طرف دیگر قرار بود ما صنعتی سازی در نهضت مسکن ملی داشته باشیم و این رویکرد واگذاری زمین با سیاست های قبلی متعارض است.

او افزود: حتی با وزارت تعاون هم هماهنگی لازم انجام نشده که بتواند در بخش واگذاری زمین و ساخت خانه توسط مردم ورود کند و در شرایط کنونی با پیش فرض اینکه همه این زمین ها زیرساخت دار هستند با این حال پروژه شکست خواهد خورد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران با بیان اینکه در صورتی که دولت بخواهد جنبه حمایتی و نظارتی در بخش مسکن ملی داشته باشد تا حدودی مشکل را حل می کند، اظهار کرد: بانک ها در مقطع کنونی محدودیت مالی دارند اما به طور قطع ساخت به صورت مشارکتی می تواند پروژه را تسهیل کند، برای نمونه زمین هایی با کاربری های مختلف به سازنده ها بدهند و 50 درصد از زمین را تبدیل به مسکن کنند و در اختیار دولت قرار دهند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه