English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

نهضت مسکن ملی همچنان در هاله ای از ابهام / تعهد وزارت راه همچنان ثبت نام جدید است نه تحویل

در حالی که وزارت راه و شهرسازی وعده داده بود با واگذاری زمین به متقاضیان نهضت مسکن ملی تسریع خواهد شد، اما با وجود آماده بودن یک میلیون و 500 هزار قطعه زمین همچنان طرح نهضت مسکن ملی در هاله ای از ابهام است.

نهضت مسکن ملی همچنان در هاله ای از ابهام / تعهد وزارت راه همچنان ثبت نام جدید است نه تحویل

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، تقریبا دو سال از آغاز اجرای طرح نهضت مسکن ملی می گذرد و با وجود اینکه طبق این طرح باید سالانه حدود یک میلیون آپارتمان به متقاضیان تحویل می شد طبق آمار وزارت راه و شهرسازی ثبت نام متقاضیان به حدود 4 میلیون نفر رسیده و برای سه میلیون واحد تامین زمین انجام شده، اما یک و نیم میلیون قطعه زمین بیشتر آماده‌سازی نشده است و تاکنون نزدیک به 800 هزار نفر افتتاح حساب کرده اند ولی برای کمتر از نیمی از این تعداد قسط اول را پرداخت کرده اند.

وزارت راه و شهرسازی برای تسریع در اجرای پروژه های نهضت مسکن ملی واگذاری زمین به متقاضیان را مطرح کرد و در شهرستان های زیر 100 هزار نفر جمعیت به متقاضیان پیام داده که زمین به صورت مشارکتی واگذار خواهد کرد و هر چند متقاضی می توانند با مشارکت هم در یک زمین ساخت و ساز خود را شروع کنند. با توجه به اینکه پیش از این وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده بود که برای بیش از یک و نیم میلیون متقاضی زمین آماده‌سازی شده است واگذاری زمین به متقاضیان باید به سرعت انجام می شد اما این مساله هم با کاستی هایی مواجه است.

طبق آمارهای اعلام شده حدود ۱۲۰ هزار واحد آپارتمان نهضت مسکن ملی به مرحله اسکلت و ۵۰ هزار واحد در مرحله سفت کاری و ۲۵ هزار واحد در مرحله نازک کاری قرار دارند و این آمار با در نظر گرفتن اینکه برای یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد تامین زمین شده و مراحل کسب مجوز را طی می کنند بسیار ضعیف است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران پیش از این در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه میزان پیشرفت مسکن ملی و همکاری دستگاه های مختلف برای تامین زمین و اعتبارات برای اجرای پروژه های نهضت مسکن ملی کنده است، تاکید کرد: تا پایان سال 1402 پیش بینی می شود که حدود 100 هزار واحد آپارتمان تحویل متقاضی شود و این عدد با میزان مسکن تحویلی وعده داده شده در سال هیچ تطابقی ندارد.

خشایار باقرپور با بیان اینکه هم اکنون در کشور زمین به اندازه کافی داریم، افزود: اما زمین دارای زیرساخت مسکن در کشور نداریم و از طرف دیگر سازوکارهای عملیاتی و هزینه های دستوری به چالش های اصلی نهضت مسکن ملی تبدیل شده است، از طرف دیگر دستگاه های دولتی که باید زمین به وزارت راه و شهرسازی برای ساخت مسکن ملی می دادند این کار را نکرده اند و همین مساله چالش های نهضت مسکن ملی را جدی تر کرده است.

 

آیا بانک ها به تامین اعتبارات مسکن ملی تن می دهند؟

بزرگترین گره اجرای مسکن ملی در کشور تامین مالی است، در سال گذشته بانک ها به جای طبق تعهدات ۷۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش مسکن کلی ارائه دهند تنها ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات به پیمانکاران داده بودند و همین مساله شکست و عدم اجرای پروژه های نهضت مسکن ملی در سال گذشته را رقم زد و حالا باید دید که با توجه به سیاست های جدید بانک مرکزی آیا بانک ها به تامین اعتبارات مسکن ملی تن می دهند؟

عادل نجف زاده عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه اجرای طرح نهضت مسکن ملی به حمایت های بانکی، بانک مرکزی و وزارت صنعت برای تامین مصالح نیاز دارد، گفت: دولت باید از تصدی گری ساخت و ساز کنار بکشد،  تولید این میزان مسکن نیازمند حضور بخش خصوصی داخلی است تا اقتصاد کشور رونق بگیرد و اشتغال هم‌افزایش پیدا کند. او افزود: از طرف دیگر هزینه ساخت به شدت بالا رفته است و قیمت هر متر آپارتمان خیلی بیشتر از آن چیزی شده که دولت وعده ساخت آن در مسکن ملی داده است به همین دلیل باید متقاضیان توان مالی برای پرداخت این هزینه ها را داشته باشند تا مسکن ملی اجرایی شود.

به گزارش خبرگزاری موج، در سال های اخیر دولت ها برنامه های زیادی درباره تامین مصالح ساختمانی نهضت مسکن ملی از محل بورس کالا و حتی تامین مالی آن را ارائه کرده بودند اما از آنجایی که اراده کافی برای اجرای این طرح ها وجود ندارد متاسفانه قیمت ها با تورم بالا می رود و در نهایت مشکل مسکن همچنان در جامعه پابرجاست.  

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی