English

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در گفتگو با خبرگزاری موج مطرح کرد؛

جلوی کشت با آب پساب ها گرفته شد

مجید آ نجفی گفت: در حال حاضر آب تصفیه شده پساب های شهری تنها برای آبیاری فضای سبز استفاده می شود و اگر حق آبه ای داده شود تنها برای زراعت چوب باید استفاده شود و کشاورزانی که قبلا از این آب برای کشت استفاده می کردند جلوی فعالیت آن ها از سوی دستگاه نظارتی گرفته شد.

جلوی کشت با آب پساب ها گرفته شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر یکی از مشکلات کشور کمبود آب است که در برخی استان ها شدت آن بیشتر نیز هست، از این رو کشاورزان برای مقابله با این مشکلات عمدتا یا از چاه آب یا آب تصفیه شده پساب ها استفاده می کنند که البته برخی از آن ها از روش های غیرقانونی همچون حفر چاه های غیرمجاز یا استفاده از آب تسوبه نشده پساب های شهری استفاده می کنند. در این رابطه با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفتگو کردیم و درباره اینکه آیا در استان مرکزی که صنعتی است و آب فراوانی ندارد از پساب ها برای کشت محصولات کشاورزی استفاده می شود یا خیر سخن گفتیم. او با رد این موضوع گفت: در حال حاضر آب تصفیه شده پساب های شهری تنها برای فضای سبز استفاده می شود و کشاورزان به استفاده از روش های نوین آبیاری روی آورده اند که دولت نیز 85 درصد از هزینه این بخش را به صورت تسهیلات فراهم می کند. در ادامه متن کامل گفتگو را می خوانید؛

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره مشکلات ناشی از تامین آب کشاورزی در این استان گفت: در حال حاضر با کمک تسهیلات دولت که نزدیک به 85 درصد اعتبارات مورد نیاز ایجاد سیستم های آبیاری قطره ای است زمینه بهره وری در تامین آب مورد نیاز کشاورزان فراهم شده است.

مجید آ نجفی با بیان اینکه در سیستم های معمولی آبیاری سیستم بهره وری تا 35 درصد است، افزود: در سیستم های نوین آبیاری همچون زیر سطحی و قطره ای بهره وری آبیاری به 95 درصد می رسد. در حال حاضر نصب و راه اندازی این روش آبیاری به سرعت در میان کشاورزان در حال گسترش است.

او با بیان اینکه روش جدیدی برای راه اندازی آبیاری قطره ای در استان مرکزی ابداع شده است که پس از نصب و کارگذاری تجهیزات تا 5 سال نیاز به خاک ورزی ندارد، اظهار کرد: در این روش که به سرعت در میان کشاورزان سایر استان ها نیز در حال گسترش است کارایی مصرف آب را بالا می برد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با تاکید بر اینکه کشت محصولات آب بر در استان مرکزی در سال های اخیر کاهش یافته است، تصریح کرد: در حال حاضر علاوه بر اینکه کشت گندم آبی در این استان کاهش یافته، کشت محصولات علوفه ای و برخی محصولات صیفی آب بر حذف شده است.

آ نجفی با تاکید بر اینکه بهره وری مصرف آب در استان مرکزی از 35 درصد به 60 درصد رسیده است، گفت: در حال حاضر برای اندازه گیری میزان کاهش مصرف آب از طریق روش های جدید باید میزان مصرف آب را محصول به محصول محاسبه کرد، برای نمونه در گشت لوبیا که 16 هزار متر مکعب آب مصرف می شود با استفاده از همین روش جدید آبیاری میزان مصرف به 5 هزار متر مکعب رسیده است؛ یعنی مصرف آب به کمتر از یک سوم رسیده که با کودهای بیولوژیک و زیستی عملکرد کشت بهتر خواهد بود.

او درباره اینکه آیا پساب های صنعتی و شهری در آبیاری محصولات کشاورزی استان مرکزی مورد استفاده قرار می گیرد، یا خیر؟ اظهار کرد: در حال حاضر از هیچ پساب صنعتی در آبیاری محصولات کشاورزی این استان استفاده نمی شود، اما بخشی از پساب های شهری که تصفیه شده در آبیاری فضای سبز استفاده می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با تشریح اینکه آیا آب پساب تصفیه شده در این استان برای محصولات کشاورزی استفاده نمی شود؟ گفت: در حال حاضر این آب برای فضای سبز استفاده می شود و اگر حق آبه ای در این بخش داده شود تنها برای تولید چوب استفاده خواهد شد و تاکنون نیز در زمینه بکارگیری این آب برای کشت محصولات کشاورزی اقدامی نشده است.

آ نجفی درباه اینکه آیا تاکنون هیچ استفاده از از پساب های شهری در کشت محصولات کشاورزی انجام نشده است، تصریح کرد: پیش از این به صورت جزئی در کشت محصول از آب پساب شهری استفاده می شد که با ورود دستگاه های نظارتی و بهداشتی استفاده از آن به طور کامل متوقف شد و الان هیچگونه محصولی با استفاده از این آب کشت نمی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، استان مرکزی به عنوان شهری صنعتی که با مشکلات کم آبی مواجه است، امروز کشاورزان به سمت بهر مندی از روش های آبیاری نوین رفته اند، چراکه در حال حاضر کشور با مشکل کم آبی مواجه است، از طرف دیگر استفاده از پساب هاب تصفیه نشده در کشت محصولات کشاورزی غیر مجاز است و استفاده از این روش می تواند عواقب بدی برای مصرف کنندگان ان محصولات داشته باشد، ضمن اینکه استفاده از روش های غیرمجاز نوعی تخلف محسوب می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه