English

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد:

تضعیف آبخوان ها عامل کاهش مصرف آب در کشاورزی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد در جلسه هم اندیشی با کارشناسان رسمی دادگستری استان یزد اظهار داشت: در طی سال های اخیر در حوزه کشاورزی با روند کاهشی مصرف آب مواجه بوده ایم و این روند کاهشی نه به دلیل تعادل بخشی و حفاظت از منابع آب، بلکه به دلیل محدودیت منابع آب و تضعیف آبخوان ها بوده است.

تضعیف آبخوان ها عامل کاهش مصرف آب در کشاورزی

به گزارش خبرگزاری موج یزد، محمدمهدی جوادیان زاده در ابتدای جلسه به تشریح وضعیت منابع آبی استان پرداخت و اظهار داشت: بر اساس آمارها در استان یزد به صورت سالیانه، 833 میلیون مترمکعب آب از طریق چاه ها ،  163 میلیون مترمکعب از طریق  2630 رشته قنات ، 32 میلیون متر مکعب از 387 دهنه چشمه و 60 میلیون مترمکعب آب  نیز از مجموعه خط انتقال آب استخراج می شود.

وی با اشاره به مسئله توسعه شهری و رشد جمعیت ادامه داد: در بخش شرب و بهداشت هر سال با رشد 2.7 درصدی  استفاده از منابع آب مواجه هستیم و علی رغم صرفه جویی و قناعت مردم یزد در این حوزه ، نگران چگونگی تامین آب شرب مردم در بلند مدت هستیم.

وی در ادامه با بیان اینکه استان یزد از لحاظ کمی و کیفی در منابع آبی دچار مشکل است، اظهار کرد: نزدیک به 110 میلیون متر مکعب در هرسال برای تامین آب شرب شهر و روستاهای یزد نیاز است  و به طور متوسط 55 میلیون مترمکعب آب از خط انتقال به استان داده می شود در حالی که تخصیص استان از آب انتقالی،  98 میلیون متر مکعب بوده است.

جوادیان زاده افزود: نیمی از آب شرب استان از طریق خط انتقال و مابقی از منابع آبی استان که عمدتا چاه ها هستند، تامین می شود.

جوادیان زاده با بیان اینکه در طی سال های اخیر در حوزه کشاورزی با روند کاهشی مصرف آب مواجه بوده ایم و از مصرف 1 میلیارد و 372میلیون مترمکعب  آب در سال 82 به رقم  907 میلیون متر مکعب در سال 96 رسیده ایم، افزود: روند مصرف آب در حوزه صنعت در سال های 80 تا 88 روندی پرشتاب و نامناسب است .

وی ادامه داد:  به دلیل تبدیل شدن استان یزد به استان صنعتی ، مصرف آب در این حوزه افزایش یافت اما  از سال 89  این روند کندتر شد و رقم 3.4 درصدی افزایش سالیانه مصرف را به خود اختصاص داد که یکی از آثار آن، افزایش نرخ بیکاری استان از 6 درصد به 14 درصد به دلیل عدم تامین آب صنایع است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد،   اضافه برداشت از چاه های مجاز و حفر چاه های غیرمجاز را از مشکلات اصلی منابع آب استان عنوان  و خاطر نشان کرد: در حال حاضر از تکنولوژی های خیلی پیشرفته برای حفرچاه استفاده می شود و تجهیزات به صورت مینیاتوری هستند که شناسایی چاه های غیرمجاز را با مشکل روبرو می کند .

وی با انتقاد از افزایش سطح زیرکشت در دشت های ممنوعه گفت : دشت بهادران یکی از دشت های استان است که از سال 1353 ممنوعه اعلام شده و در آن زمان 903 هکتار سطح زیر کشت داشته است که این رقم در سال  65  به2200 هکتار و در سال 96 به 4300 هکتار رسیده است.

وی اضافه کرد:  متاسفانه افزایش 4 برابری سطح زیرکشت دشت بهادران به صورت کاملا قانونی و با صدور پروانه همراه بوده است.

 جوادیان زاده با اشاره به اینکه کشور ما یکی از باسابقه ترین کشورها در تصویب قوانین در حوزه آب است، اظهار داشت:  اولین قانون به منظور حفاظت از آب در سال 1307 مصوب شده و هرچندسال یک بار  نیز  قوانینی در این حوزه به تصویب می رسد که اگر به صورت درست اجرایی شود ، مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: اخیرا ماده 45  قانون توزیع عادلانه آب در دستورکار وزارت نیرو قرار گرفته است که به جبران خسارت وارده به آبخوان ها و  برداشت غیرمجاز از منابع آب زیرزمینی می پردازد که این قانون جنبه بازدارندگی داشته و نقطه قوت آن این است که خسارت به دست آمده باید در بحث تعادل بخشی و آبخوان ها هزینه شود.

جوادیان زاده در پایان رها سازی پساب را یکی دیگر از مسائل پیش روی شرکت آب منطقه ای یزد دانست و اضافه کرد:  ماده 47 قانون توزیع عادلانه آب بر این موضوع تاکید دارد که موسساتی که آب را به مصارف  شهری، صنعتی، معدنی یا دامداری می رسانند، موظفند طرح تصفیه آب و دفع فاضلاب را به تصویب مقامات مسئول ذیربط رسانده و اجرا کنند اما با وجود این قانون هنوز نتوانسته ایم از رها سازی پساب جلوگیری کنیم .

گفتنی است: جلسه هم اندیشی کارشناسان رسمی دادگستری استان یزد در رشته مهندسی آب با مدیران و کارشناسان شرکت آب منطقه ای، با حضور مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد، رییس کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان، مدیران و کارشناسان حقوقی و رسمی شرکت آب منطقه ای و دادگستری استان برگزار شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی