English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

مناطق گردشگری چهارمحال و بختیاری/ گردشگران نوروزی ۱۴۰۲ به بام ایران سفر کنند +تصاویر

استان چهارمحال و بختیاری درکنار مردم خونگرم و آئین و رسوم زیبای خود یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای هر مسافری است تا بتواند خاطرات خوشی از ایام تعطیلات خود برجای بگذارد.

مناطق گردشگری چهارمحال و بختیاری/ گردشگران نوروزی 1402 به بام ایران سفر کنند +تصاویر

به گزارش خبرگزاری موج چهارمحال و بختیاری، استان چهارمحال بختیاری به مرکزیت شهرکرد یکی از استان های کوهستانی غرب کشور است که به علت ارتفاع زیادش به بام ایران معروف است.

این استان خوش آب و هوا با طبیعت بکرش برای علاقمندان به طبیعت یکی از بهترین مقاصد گردشگری خصوصا در نوروز 1402 است.

مردم این دیار به آداب و رسوم اهمیت فراوانی می دهند. در آستانه نوروز نیز سفره هفت سین این منطقه با خلاقیت های بسیار گسترانده می شود. افراد با قرار دادن یک جلد کلام اله مجید و انواع تنقلات رنگارنگ بر روی سفره این عید را در کنار یکدیگر برگزار می کنند. به جهت خاص بودن برخی آداب و رسوم ها در این منطقه، در این مطلب تلاش نمودیم تا بعضی از موارد آن را جهت آشنایی بیشتر معرفی کنیم.

 

قاشق زنی

دختران دم بخت این دیار در آئین قاشق زنی نوروز کاسه و قاشقی را در دست گرفته و همراه با کودکان و نوجوانان چادر به سر نموده و به در خانه همسایگان خود می روند و از آن ها هدیه و آجیل می گیرند.

 

شنبه گردی در اولین شنبه سال

شنبه گردی که به شنبه گردش نیز معروف است و بیشتر خاص خانم ها و کودکان است؛ در این روز که نخستین شنبه سال نو به شمار می آید، خانم ها و کودکان از خانه بیرون رفته و با چیدن گیاهان خوراکی تازه روئیده شده در مزارع و باغات نحسی، پلیدی و بدی این روز را دور می کنند؛ از این رو این روز به شنبه گردی معروف است. همچنین لازم به ذکر است که این شنبه گردی به صورت خانوادگی نبوده و غذای روز به خارج از خانه برده نمی شود.

نوروز چهارمحال و بختیاری

اما این استان درکنار مردم خونگرم و آئین و رسوم زیبای خود یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای هر مسافری است تا بتواند خاطرات خوشی از ایام تعطیلات خود برجای بگذارد. در این گزارش به معرفی اماکن گردشگری این استان خواهیم پرداخت:

 

آبشار دره عشق

این آبشار در 130 کیلومتری شهر کرد و شهرستان اردل قرار دارد. آب این آبشار از دل طبیعت بیرون زده و با گذر از یک ارتفاع 100 متری به زمین میریزد. گردشگران می توانند با حضور در این منطقه در میان انارستان ها قدم زده و ببینند هیچ چیز مثل بودن در میان طبیعت نمی تواند روحیه تان را تازه کند.

آبشار دره عشق

آبشار آتشگاه

این آبشار نسبت به آبشار دره عشق از مرکز استان فاصله بیشتری دارد و در ۱۹۰ کیلومتری شهرکرد است. در مسیر رسیدن به این آبشار از روستاهای زیبای میلاس و سردشت عبور می کنید و جایی در ۴۰ کیلومتری لردگان روستای آتشگاه را می بینید، روستایی که در دره ای جشم نواز و باریک قرار دارد و در وسط دره، رودخانه ای در جریان است که در احاطه درختان سربفلک کشیده و سنگ های آهکی است. آبشار آتشگاه در دره ای به ارتفاع ۳ کیلومتر به پایین می ریزد، در این مسیر پستی و بلندی های دره آبشارهای کوچک زیادی را شکل داده که بر زیبایی و جذابیت آبشار افزوده است.

 

بیشتر بخوانید:

جاذبه های گردشگری گلستان/ آشنایی گردشگران نوروزی با جاذبه های چشم نواز گلستان +تصاویر

مناطق گردشگری کرمانشاه / هندوستان چهار فصل ایران آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی + تصاویر

مناطق گردشگری لرستان/ زیباترین و دیدنی ترین مکان های گردشگری لرستان

مناطق گردشگری کرمان/ سفر به دل تاریخ را با حضور در کرمان تجربه کنید+تصاویر

مناطق گردشگری زنجان/ با سفر به زنجان از سومین گنبد بزرگ جهان بازدید کنید +تصاویر

مناطق گردشگری مازندران/ کندلوس میعادگاه عاشقان طبیعت و تاریخ +تصاویر

مناطق گردشگری یزد/ آثار باستانی و گردشگری شهر جهانی و خشت خام یزد

مناطق گردشگری اصفهان/ نصف جهان گردشگری به رنگ لاجوردی +تصاویر

مناطق گردشگری قم / در شهر قم هم زیارت کنید هم سیاحت +تصاویر

مناطق گردشگری همدان/ همدان یا هگمتانه تونلی برای سفر به تاریخ+تصاویر

مناطق گردشگری شیراز / از شهر راز چه می دانید؟

مناطق گردشگری تهران با روستاهای سرسبز +تصاویر

مناطق گردشگری بوشهر/بهار ۱۴۰۲ را با سفر به بوشهر ماندگار کنید +تصاویر

مناطق گردشگری قزوین/ قزوین پایتخت خوشنویسی ایران

 

آبشار زردلیمه (بوینه)

این آبشار در 84 کیلومتری شهرکرد و در مسیر کوچ عشایر قرار دارد. وجود مراتع سرسبز و آثار تاریخی و باستانی نظیر پل خدا آفرین، ایل راه باستانی و سنگ حجاری شده ۶ هزار ساله، این ناحیه را به یکی از زیباترین نقاط گردشگری ایران و شهرکرد تبدیل کرده است.

آبشار زردلیمه

شیر سنگی (بردشیر)

شیر سنگی از نمادهای مردمان لُر بختیاری است که آن را روی قبر بزرگان و نامداران این ایل گذاشته‌اند. در گویش بختیاری این مجسمه‌ها را «برد شیر» می‌نامند. جالب است بدانید که این نماد علاوه بر این تندیس‌ها، در قالب گلیم و گبه‌هایی که بختیاری‌ها می‌بافند نیز وجود دارد.

 

پارک ملی تنگ صیاد

این پارک در مسیر شهرکرد به اصفهان در ۱۵ کیلومتری شهرکرد واقع شده است و از حیات‌وحش باورنکردنی و مناظر بی‌بدیل برخوردار است. بر طبق بررسی‌های انجام شده، در این منطقه ۲۵۲ گونه از ۵۲ گیاه، شناسایی شده است. سکوت مثال‌زدنی و آرامش حاکم بر این منطقه در کنار زیبایی‌های طبیعی آن، این منطقه از استان چهارمحال بختیاری را به مکانی بکر و دنج برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی تبدیل کرده است.

 

تالاب چغاخور

چغاخور یکی از تالاب‌های زیبا و چشمگیر کشور در شهر بروجن در نزدیکی شهرکرد چهارمحال بختیاری است. بهترین زمان برای سفر به این تالاب فصل تابستان است؛ زیرا به‌جز آرامش و زیبایی می‌توانید پرندگان محلی و مهاجری نظیر غاز، اردک، حواصیل و لک‌لک را نیز در این تالاب تماشا کنید.

تالاب چغاخور

چشمه دیمه

یکی از چشمه‌های اصلی که آب زاینده‌رود را تامین می‌کند این چشمه است. این چشم در فهرست میراث طبیعی ایران نیز ثبت شده است. آب این چشمه از نظر غنای مواد معدنی و املاح کیفیت بالایی دارد و بسیار گوارا است. مناظر اطراف این چشمه به‌همراه امکانات نسبتا مناسب برای کمپ و پیک‌نیک اینجا را به محلی مناسب برای گردشگران تبدیل کرده است. علاوه بر پوشش گیاهی و حیات وحش این منطقه که می‌تواند برای طبیعت‌گردان جذاب باشد، امکان دیدن چادرهای عشایر بختیاری در نزدیکی این منطقه جذابیت فرهنگی نیز ایجاد می‌کند.

 

غار سراب

غار سراب در ۵۶ کیلومتری جنوب غربی شهرکرد قرار دارد و برای رسیدن به آن باید راه آسفالته دره ای زیبا را پیش بگیرید.در انتهای این مسیر از ماشین پیاده می شوید و تا رسیدن به غار حدود ۱۵ دققیه پیاده روی می کنید. این غار دارای دو دهانه است و جاری بودن آبی خروشان از یکی از دهانه ها آن را جذاب و تماشایی کرده است. غار موانع طبیعی زیادی دارد برای همین فقط می توانید به حدود ۶۰۰ متر از آن دسترسی داشته باشید. در جای جای دالان طول و دراز غار که در بعضی از قسمت ها ارتفاعش ۱۵ متر است قندیل های زیبایی می بینید.

 

چشمه کوهرنگ طبیعت چهار محال و بختیاری

برای بازدید از این چشمه زیبا راهی شهرستان کوهرنگ شوید. در دامنه های زرد کوه چشمه کوهرنگ با سرعت بسیار زیادی سرچشمه می گیرد و از راه های پرپیچ و خم می گذرد تا خودش را به دریاچه سد کوهرنگ برساند و از آنجا وارد زاینده رود شود. در اطراف این چشمه چشم اندازهای زیبای طبیعی و عشایری را می بینید که اطراف این دریاچه و جاهای دیدنی کوهرنگ را برای گذران زندگی انتخاب کرده اند.

 

منطقه حفاظت شده سبز کوه از جاهای دیدنی اطراف شهرکرد

این منطقه ۶۲ هزار هکتار بزرگی دارد و در ســه شهرستان بروجن، لردگان و اردل قرار گرفته است. بزرگی این منطقه و وجود کوه ها، مرتع ها، جنگل ها و آبشارها باعث شده که سه نوع آب و هوای مختلف و حیات وحش متنوع مثل کل، بز، کبک دری، ببر، خرس قهوه ای، سنجاب و … داشته باشد.

 

غار یخی چما

این غار، یکی از شگفت‌انگیزترین و دیدنی‌ترین غارهای ایران است که در شمال غربی استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد و از جاهای دیدنی کوهرنگ محسوب می‌شود. این غار در نزدیکی روستای شیخ علیخان و ۲۵ کیلومتری چلگرد، از توابع شهرستان کوهرنگ واقع شده است. غار چما بزرگ‌ترین منبع آب شیرین کشور است.

غار یخی چما

غار یخی چما در شمال قله قنبرکش قرار دارد که از قلل مهم شمال غربی زرد کوه است. از شهرکرد تا غار حدود ۱۱۳ کیلومتر راه را باید طی کنید. در مسیر از کنار آبشار علیخان خواهید گذشت که پرخروش و زنده در جریان است. آبشار شیخ علیخان و غاریخی چما، به‌دلیل منحصربه‌فرد بودن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند. بخشی از مسیر رسیدن به غار خاکی است و پیمودن آن زمان بیشتری می‌برد.

در مسیر رسیدن به غار یخی چما، حدود ۱۲ کیلومتر راه خاکی پیش روی شما است و پیمودن آن زمان بیشتری می‌برد. در این راه احتمالا شاهد سیاه چادرهای عشایر خواهید بود. شما می‌توانید از صنایع دستی و محصولات غذایی‌شان خرید کنید.

زاویه دره و تابش خورشید به آن، سبب شده است که این برف‎‌ها هر سال آب نشده و دائمی باقی بمانند. با گرم شدن کره زمین و خشک‌سالی‌های پیایی، کم‌کم بخشی از برف‌های دره آب شده و با جاری شدن آن، به مرور زمان غار چما شکل گرفته است. تشکیل این غار به‌صورت طبیعی، باعث ایجاد قندیل‌ها و طرح و نقش‌های بسیار چشم‌نواز روی دیواره‌ها و سقف آن شده است.

 

پل زمان خان سامان

پل زمان خان، یکی از پل‌های تاریخی زاینده رود، رگ حیات فلات مرکزی ایران، است که از جاهای دیدنی سامان به شمار می‌آید. این پل تاریخی با قدمتی از دوره صفویه برای تردد ایل‌ها و عشایر قشقایی ساخته شد.

پل زمان خان در احاطه طبیعتی سرسبز قرار دارد و مکانی مناسب برای علاقه‌مندان به آثار تاریخی و طبیعت‌گردان به شمار می‌آید. از جمله تفریحات محبوب در این منطقه می‌توان به رفتینگ اشاره کرد.

 

دشت لاله های واژگون کوهرنگ

دشت لاله‌های کوهرنگ یکی از معروف‌ترین دشت‌های لاله واژگون ایران است که از جاهای دیدنی استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌آید و در شهرستان کوهرنگ استان چهار محال و بختیاری و ۱۲ کیلومتری شهر چلگرد قرار دارد. گل لاله واژگون یکی از نادرترین گونه‌های گیاهی است؛ به همین منظور بخش‌هایی از این دشت به‌منظور حفظ این گل، به‌عنوان اثر طبیعی تحت حفاظت سازمان محیط زیست ایران قرار دارد.

لاله‌های واژگون از اواسط فروردین‌ماه‌ تا آخر اردیبهشت‌ماه گل می‌دهد و منظره‌ای دل‌انگیز و چشم‌نواز ایجاد می‌کند، بنابراین بهترین زمان سفر به دشت لاله‌های واژگون چهارمحال، فصل بهار است.

 

روستای سرآقاسید

روستای سر آقا سید در بخش مرکزی دهستان میانکوه در استان چهار محال و بختیاری قرار دارد. این دهستان در شهرستان کوهرنگ و در فاصله ۱۳۵ کیلومتری شمال غربی شهرکرد و ۴۵ کیلومتری «چلگرد» قرار دارد. اطراف این روستای تاریخی را زیباترین جاهای دیدنی استان چهار محال و بختیاری پوشانده‌اند. شهرستان کوهرنگ از معروف‌ترین نقاط این استان به شمار می‌رود و در طول سال از گردشگران زیادی میزبانی می‌کند.

روستای سرآقاسید

معماری پلکانی، پوشش اصیل و سنتی مردم، آداب و رسوم خاص و طبیعت بکر و تماشایی از برجسته‌ترین ویژگی‌های روستای سر آقا سید هستند. در طول سال‌های اخیر به‌دلیل استقبال طبیعت گردان از این منطقه، گردشگران زیادی با این روستا آشنا شده‌اند و گردشگران خارجی نیز به این منطقه سفر کرده‌اند.

همچنین از دیگر اماکن دیدنی این استان می شود به آبشار شیخ علی خان، قلعه شمس آباد یا همان قلعه یوسف خان امیرمجاهد، امامزاده حمزه علی، قلعه تاریخی جونقان، قلعه چالشتر، اتاق آیینه، قلعه دزک، قلعه سورک، قلعه بارده، مسجد جامع شهرکرد، مسجد اتابکان، قلعه ضرغام السلطنه فرادنبه، امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون و پل خراجی اشاره کرد.

همچنین استان چهارمحال و بختیاری به دلیل مواد اولیه ارگانیک که در غذاهایشان استفاده میکنند، جزء معروف ترین استان ها در طعم و مزه غذا است. نمونه غذاهای این استان عبارت اند از: نان تیری، نان یوخا، نان ورچاله، کاچی شیر، آش دوغ، آش شنگ و موچه، آش انار، آش آماج بختیاری، آش کشک، آو تفتاله، پرورد دوغ، اوگندی، کله جوش، روغن حیوانی، پیه به جگر، گوجه پلو، عدسی، خوراک قارچ، شله بریان، کشک و کدو، کباب بختیاری، توله، کوفته بختیاری، خورشت آلو، چلو خورش به، تاس کباب، گردو پلو، اوترشی و شوربای قیمه ریزه.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه