English

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری موج:

سیگنال تورمی دولت در بازار مسکن/ مالیاتی که می تواند تورم زا باشد

رضا روحی با اشاره به اینکه تورم و شاخص قیمت مسکن باید در اخذ مالیات از رشد قیمت مازاد ملک باشد، گفت: اگر در آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی این طرح ،تمام جوانب کار سنجیده نشود می تواند منجر به افزایش قیمت مسکن توسط فروشندگان جهت پوشش مالیات ستانی دولت شود.

سیگنال تورمی دولت در بازار مسکن/ مالیاتی که می تواند تورم زا باشد

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به خبر منتشر شده مبنی بر اخذ مالیات از مابه التفاوت قیمت خرید و فروش مسکن ، گفت: نحوه اجرا و آیین نامه های اجرایی این طرح در موفقیت و نا‌کامی آن بسیار موثر است و اعلام نظر در این مورد نیز تا زمان اطلاع رسانی دقیق در مورد نحوه اجرا صرفا حدس و گمان است.

رضا روحی با بیان اینکه دو حالت در مورد این طرح وجود خواهد داشت، افزود: اخذ مالیات بدون در نظر گرفتن مقوله تورم و شاخص قیمت مصرف کننده  در دوره نگهداشت مسکن یکی از سناریو های پیش رو است، برای مثال فردی در سال ۹۶ اقدام به خرید یک دستگاه آپارتمان در تهران با قیمت ۵۰۰ میلیون تومان کرده و اکنون نسبت به فروش آن با قیمت ۵ میلیارد تومان اقدام می کند. ۴/۵ میلیارد تومان ما به تفاوت قیمت خرید و فروش است که ۵ درصد آن به عنوان مالیات اخذ خواهد شد یعنی ۲۲۵ میلیون تومان مالیات از این میزان فروش تعیین می شود، اما مسأله اینجاست که کاهش ارزش پول ملی و تورم های این چند سال چگونه محاسبه خواهد شد؟!

 

بیشتر بخوانید:

آمار تورم مسکن غیر واقعی است یا مصاحبه مسئولان!؟

وضعیت فروش و اجاره آپارتمان در شمال شرق تهران / قیمت ها در فصل اجاره چند خواهد شد؟

سرمایه مورد نیاز برای خرید آپارتمان در برخی مناطق شرق تهران

قیمت آپارتمان در مناطق مختلف نواب/ آگهی اجاره های نجومی پیش از فصل جابه جایی

مصوبه مالیات بر خانه های لوکس باید اصلاح شود

 

او افزود: اگر بدین گونه عمل شود راهزنی تمام عیار خواهد بود، اما مشکل اینجاست که با سیاست ها و حکمرانی غلط تورم ایجاد می شود، زیرا قدرت خرید مردم را کاهش داده و ویرانی اقتصادی و اجتماعی ایجاد و مجددا از همان تورم مالیات گرفته می شود.

او افزود: حالت معقولانه ، توجه به تورم و شاخص قیمت مسکن است که اخذ مالیات از رشد قیمت مازاد بر شاخص انجام شود. همان مثال قبلی را در نظر بگیرید اگر اعلام شود که براساس شاخص قیمت مصرف کننده، قیمت این آپارتمان باید ۴ میلیارد تومان می بود در این صورت بر ۱ میلیارد تومان ما به تفاوت مالیات بسته شود که در این‌ صورت ۵۰ میلیون تومان می شود.

البته ناگفته نماند که شاخص های اعلامی بانک مرکزی و مرکز آمار کشور سنخیت و تناسبی با واقعیت های اقتصادی ندارد و می تواند اشکال این طرح باشد. چرا که اگر براساس کاهش ارزش پول ملی محاسبه کنیم دلار سال ۹۶ محدوده ۵۰۰۰ تومان و اکنون محدوده ۵۰ هزار تومان یعنی ارزش پول ملی یک دهم شده است در صورتی که تورم نقطه به نقطه فروردین ۱۴۰۲ نسبت فروردین به ۱۳۹۶ عدد ۹۰۰ درصد نخواهد بود.

او با بیان اینکه  اگر در آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی این طرح تمام جوانب کار سنجیده نشود می تواند منجر به افزایش قیمت مسکن توسط فروشندگان جهت پوشش مالیات ستانی دولت شود و هدف اصلی منجر به شکست خواهد شد اظهار کرد: مسائل دیگری همچون انتقال قولنامه ای ملک جهت تعویق در زمان برای پرداخت مالیات کمتر افزایش خواهد یافت و همین موضوع چالشهای حقوقی و قضایی برای مردم و دستگاه قضایی ایجاد خواهد کرد.اما اگر به گونه ای عمل شود تا خرید و فروش های سفته بازانه و بنگاهی و معاملات بینابینی کاهش یابد می تواند بحران فعلی مسکن را تا حدی حل کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه